Heathrow: mégis lesz új pálya, szavazott a brit parlament

iho   ·   2018.06.27. 11:15
cim5
A brit alsóház meggyőző, 415-119 arányban engedélyezte a kapacitása csúcsán dolgozó londoni „nagyreptér” harmadik pályájának megépítését, a mostani tervek szerint a jelenlegiektől északra illetve nyugat felé eltolva. A beruházás értéke 14 milliárd font lesz, sokak szerint jóval olcsóbb verziók is lehettek volna, például egy igen izgalmas koncepció is felbukkant, a két párhuzamos pálya közül az északi meghosszabbítása úgy, hogy azon egyidőben lehessen fel- és leszállásokat végrehajtani.

Az ádáz vita sok éve zajlik már a londoni repülőterek bővítéséről, netán egy új építéséről valahol a Temze torkolatánál, esetleg a csatorna angliai partjainál lévő homokpadokre telepített mesterséges szigeten - ezeknek a terveknek mindegyike azt jelentené, hogy legalább 50-60 milliárd font lenne a költség, és sokkal nagyobb feladat lenne a reptér és a város közötti közúti és vasúti kapcsolat kiépítése. Továbbra is nyitott kérdés Gatwick második pályája, illetve a szigetország délkeleti csücskében lévő kenti Manston kiépítése valamiféle új főreptérré.

Látványterv északnyugat felől

Hogy mennyire kemény volt a vita minderről, azt az is jelzi, hogy miközben Theresa May miniszterelnök a harmadik pálya erős támogatója, a kabinet egy másik tagja, Greg Hands kereskedelmi miniszter a szavazás előtt néhány nappal a Heathrow-ügy miatt lemondott. Boris Johnson, aki eddig a leghangosabb és legdurvább ellenfele volt mind Heathrow, mind London City bővítésének, és London főpolgármestereként korábban minden kísérletet megakadályozott a maga kedvenc Temze-torkolat álomrepterének érdekében, most a jelenlegi kormány külügyminisztereként folytatja az ellenállást, a szavazáson külföldi útja miatt nem vehetett részt, de korábban jelezte, ő lesz az első, aki lefekszik a bulldózer elé és testével akadályozza meg a harmadik Heathrow-pálya építését.

Az elfogadott döntés ellen feltehetően bírósági úton indítanak támadást a környezetvédők, illetve az érintett londoni lakosok civil szervezetei. Vagyis a meccs korántsem lefutott, a megvalósításához ráadásul igen komoly munkálatok kellenek, például az M25-ös autópálya áthelyezése.

Heathrow jelenleg kapacitása 98 százalékán dolgozik

Ami tényleg érdekes, a harmadik pálya mint túlságosan költséges beruházás ellenzői közé tartozik a londoni repülőterek egyik legfontosabb felhasználója, a British Airwayst is magába foglaló IAG-csoport elnöke. Gyanítható persze, hogy Willie Walsh számára azért lenne megfelelőbb másfajta megoldás, mert a BA a jelenlegi kapacitásával a jelenlegi légikikötőkben már kiépítette a maga bázisait, a csoport számára inkább lenne perspektíva más, másodlagos repterek fejlesztése, ahol az IAG diszkont tagvállalatai tudnának terjeszkedni.

A parlamenti siker hátterében egyébként az is állhatott, hogy a jelenlegi megállapodások szerint a harmadik pálya megépítésével rendelkezésre álló plusz kapacitás, a kiosztható slot-ok 15 százalékát az Egyesült Királyság belső légiközlekedésének, a belföldi járatoknak tartják fenn. A korábbi ígéretek szerint a harmadik pályát éjszaka nem üzemeltetik, vagyis hasonló kompromisszumról van szó, mint ami végül is néhány éve lehetővé tette Frankfurt új pályájának megépítését.

Érdekes, pont az IAG nem támogatja a bővítést...

Korábbi kommentárok szerint az Egyesült Királyság várható kilépése az Unióból a maga módján szintén arra késztettte a politikusokat, hogy végre döntsenek a bővítés dolgában, a tét ugyanis kettős: egyfelől képes-e London továbbra is birtokolni az európai kereskedelem és gazdaság vezető központjának pozícióját, és ami ezzel is összefügg: megmarad-e a délkelet-angliai repülőterek hálózata a kontinens legfontosabb légiközlekedési csomópontjának, miközben erre a címre Frankfurt és Amszterdam is erősen aspirál. Mindehhez belátható időn belül kell bővíteni a repülőtéri kapactást: jellemző, hogy korábban Heathrow mellett azért is érveltek sokan, mert ha elég korán hozzák meg a döntést, akár 2023-24-re kész lehet az új pálya, ehhez képest a sokéves hezitálás nyomán a mostani döntés 2026-os nyitást feltételez.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!


Kapcsolódó hírek

Vasút Nagyvasút

Egy éve indult újra a személyforgalom Röszkénél

iho/vasút   ·   2024.11.28. 09:00

Nyolc éven át nem közlekedhettek személyszállító vonatok Magyarország és a Vajdaság között a 136-os vonalon. Jövőre elkészülnek a villamosítási és biztosítóberendezési munkálatok is a magyar szakaszon, továbbá a szegedi deltavágányt is üzembe helyezik.