Hegynek repült, de hogyan repült a hegy közelébe?

iho/repülés   ·   2012.06.26. 17:00
cim_Sukhoi_SuperJet_100_at_MAKS-2011_airshow

Az indonéz Nemzeti Közlekedésbiztonsági Bizottság (NTSC) nyilvánosságra hozta első ajánlásait az orosz regionális utasszállító, a Szuhoj S100-as májusi balesetével kapcsolatban. Mint arról többször beszámoltunk, a Dzsakartából felszállt gép 45 személlyel a fedélzetén bemutató repülésre indult, majd elveszett vele a rádiókapcsolat: hosszas kutatás után találták meg roncsait a kétezer méternél is magasabb Salak-hegy csaknem függőleges oldalában. A katasztrófát senki sem élte túl, a gép adat- és hangrögzítőjét csak jóval a hegynek ütközés után sikerült megkeresni és elhozni a helyszínről.

Az NTSC ajánlásai között szerepel, hogy a bemutató repülések csakis egy a hatóság által meghatározott minimális biztonsági magasság felett legyenek végrehajthatók Indonéziában. A bizottság a Szuhojnak átgondolásra javasolja a maga eljárásait a bemutató repülések előkészítése és végrehajtása dolgában, speciális kiképzést javasol azoknak a személyzeteknek, amelyek ilyen repüléseket hajtanak végre, különösen hegyvidéki régióban.

A közlekedésbiztonsági testület erősen hiányolta, hogy a repülés előtt a személyzet nem készített illetve nem hagyott a földi szerveknél felszállás előtt pontos utaslistát, és más, a repülőgéppel és a repüléssel kapcsolatos fontos dokumentumokat illetve azok másolatait. A pilótáknak megvolt az orosz hatóság által kiállított berepülőpilóta-minősítésük, azonban az AvHerald portál értelmezése szerint az indonéz hatóságok úgy vélik, hogy a gépnek – amely az S100 egyik első prototípusa volt – nem volt meg a kereskedelmi repülésekhez illetve utasok szállításához szükséges minősítése.

Mint a vizsgálat eddigi eredményeiből illetve a légiforgalmi irányítás baleseti jelentéséből kiderül, a gép személyzete valóban kért és kapott is engedélyt a süllyedésre, olyan magasságra, ami alacsonyabb volt a Salak-hegynél. Ez volt az utolsó rádiókapcsolat az S100-assal. De az irányítáés szerint ez nem a hegyvidék fölött történt, hanem olyan zónában, ahol a gép valóban biztonságosan lesüllyedhetett tízezerről hatezer lábra, és biztonságban repülhette volna az engedélyezett jobb kört. Hogy a Szuhoj miképp került ehelyett a Salak-hegy közelébe, azt az adat- és hangrögzítő elemzése kell, hogy megmagyarázza – hangzik az indonéz közlekedésbiztonsági szervezet, illetve a légiirányítás véleménye.

Kapcsolódó hírek