Hidrogénbusz-tesztüzem Messer üzemanyaggal: pozitív miskolci tapasztalatok

iho/zöldút   ·   2024.04.01. 15:00
01_hidrogenbusz_tesztuzem_miskolc

Februárban Miskolcon tesztelték a csupán vízgőzt kipufogó hidrogénbuszt, amit az utazóközönség különböző útvonalakon díjmentesen próbálhatott ki. A hidrogénbusz 4500 kilométert futott, az üzemanyag a Messer Hungarogáz Kft. szolgáltatta egy mobil hidrogéntöltő-egységgel a HUMDA Magyar Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt. országos kísérleti hidrogénbusz projektjében.

A miskolci teszt első köre február 29-én lezárult, de augusztusban újra visszatér egy hónapra a hidrogénbusz a városba. A Solaris Urbino 12 hydrogen típusú demobusz januárban Debrecenben szállított utasokat, Miskolc a második állomás, és további négy vidéki nagyvárosba, Kecskemétre, Kaposvárra, Zalaegerszegre és Győrbe is ellátogat majd az év folyamán. Az utasok és járművezetők tapasztalatai kiválóak a hidrogénbusszal. Elektromotor hajtja a járművet az üzemanyagcellából nyert elektromossággal, ezért a busz tulajdonságai az akkumulátoros elektromos buszokéra hasonlítanak. Az utasoknak a hajtásrendszer másodlagos, ők egyik helyről a másikra akarnak elsősorban eljutni, de a csendes üzemmel nagyon elégedettek.

– A folyamatos hidrogénellátás gördülékenyen működik a mobil töltőegységgel és a tréleres hidrogénszállítással. Már a januári debreceni próbaüzem is beigazolta a tervet. Így a második állomáson, Miskolcon pontosan kiszámítható volt, mikor kell trélert cserélni a busz üzembiztos tankolása érdekében. A töltési napló, az üzemeltetési napló és a fordabeosztás elegendő adatot szolgáltat a későbbi elemzések elkészítéséhez, döntés-előkészítésekhez – nyilatkozta Kovács Gábor, a Messer hidrogén üzletág vezetője.

A különleges domborzat és városszerkezet kihívásai

Lukács Zsolt, az MVK Zrt. autóbuszközlekedési igazgatója elmondta, Miskolc különleges terepe a tesztnek, mert a hidrogénbusz a többi városban leginkább sík terepen halad, Miskolcnak sokkal változatosabb, hegyvidékibb domborzati viszonyai vannak, több városrész is viszonylag magasan helyezkedik el: Ómassa, Diósgyőr, Lillafüred, vagy az Avasi lakótelep, és mind jelentős buszos igényű.

Közösségi közlekedés szempontjából számos további különlegesség Miskolcon, hogy a villamos-lefedettség kelet–nyugati, az észak–déli irány viszont buszos kiszolgálású. A nagy utazási igényű egyetem kiszolgálása is autóbuszos.

A diverzifikált buszpark előnyei

További egyediség, hogy Miskolc közlekedési vállalata egyaránt üzemeltet dízel, sűrített földgáz (CNG) és akkumulátoros elektromos buszokat. A CNG tapasztalatok és a földgázüzemhez kapcsolódó, már elkészült, gázbiztos infrastruktúra, valamint a már „gázközelben edződött” munkatársak készségei és képzettsége miatt a hidrogén tesztüzem befogadása is gördülékenyen zajlott.

A CNG infrastruktúra kialakítása már 2013-ban elkezdődött. A földgázos járművekhez a műhelyek egy részét is át kellett alakítani, megfelelő szerviz berendezésekre, elszívókra, gázérzékelőre, automatikusan nyíló ablakokra is szükség volt – többek között. Jelenleg hetvenöt CNG autóbusz, ezen belül negyven szóló és harmincöt csuklós rója Miskolc útjait, és előfordult, hogy egy adott nap flottájának hetven százaléka földgáz üzemű volt. A 2022-es év azonban elég sokkolóan alakult a gázárak elszállása miatt, melyek azóta szerencsére normalizálódtak. Ebben a helyzetben nagy jelentőséggel bírt, hogy több lábon állt, diverzifikált volt a járműflotta, és a jól bevált dízelre is tudott építeni az MVK Zrt.

A tapasztalatok alapján is elmondható, hogy az üzembiztonság miatt fontos az egymást kiegészítő alternatívák rendelkezésre állása. Ha zavar támadna esetleg a gáz- vagy áramellátásban, ott van a könnyen beszerezhető dízel. Ha pedig a dízel lenne valamiért nehezen elérhető, mehet az üzem gázzal és villannyal. A jövőben pedig új, zöld alternatívát jelenthet a hidrogén-üzemanyagcella.

Lukács Zsolt, az MVK Zrt. autóbuszközlekedési igazgatója kiemelte, mennyire érdekes időket élünk most abból a szempontból, hogy viszonylag gyorsan egymásra torlódnak a technológiák: a földgázos, az akkumulátoros elektromos és a hidrogén üzemanyagcellás elektromos hajtás.

Az új technológia új szabályozási környezetet igényel

Nem mellékesek a szabályozási kérdések, mert a technológia időnként lehagyja a rendeletalkotást. Az új technológiák gyártóinak is ki kell majd olyan igényes eladás utáni szolgáltatásokat építeni, mint ami a klasszikus cégeknek (például Volvo, MAN, Mercedes) már van. Jó lenne a jármű-közbeszerzések, pályázatok egyszerűsítése és gyorsítása is, mert a gazdasági környezet és a technológia is rengeteget változik rövid idő alatt. Eközben a járműrendeléstől a leszállításig tartó idő is megnőtt a világszerte komolyan növekvő közösségi közlekedési igények miatt, miközben az alkatrészellátásban és chipgyártásban is előfordulnak hiányjelenségek.

Hidrogénhajtás elterjedésének feltételei

Lukács Zsolt hangsúlyozta, hogy az üzemeltetőnek végül mindig az a legfontosabb kérdés, hogy mennyibe kerül egy kilométer. Ennek egy jelentős részét az üzemanyag ára adja, továbbá a beszerzési ár, amortizáció és karbantartás költségei is rendkívül meghatározóak. És ezeken felül ma már a környezetvédelmet is figyelembe kell venni, ezért fontos a „zöldbuszok” (elektromos akkus, hidrogén) megjelenése, ezek költségeit pedig csak tapasztalat útján lehet pontosan látni. Lényeges az optimális mix megtalálása, ami mind költség- mind üzembiztonság szempontjából a lehető leghatékonyabb. A hidrogénhajtásnak is helye lesz egy jó mixben. Ehhez elengedhetetlen a hidrogénbuszok sorozatgyártása a jobb árak miatt, a jelentős mennyiségben forgalmazott, lehetőleg zöld hidrogén, az elegendő lefedettséget adó hidrogén közkút- vagy saját töltőkút-hálózat kiépülése, amennyiben a beruházás ésszerű költséggel megvalósítható.

Kovács Gábor, a Messer hidrogén üzletág vezetője hangsúlyozta, hogy egy telepített töltőkút kiépítéséhez a hosszútávú együttműködésen kívül több partner bevonása is szükséges. Optimális esetben többen használnak egy infrastruktúrát, időben eltérő szokásokkal, így a kihasználtság növelésével jelentősen javíthatók a gazdasági mutatók. Egy öt–tíz busz ellátására alkalmas, nagynyomású hidrogénkút további logisztikai eszközök, kisteherautók vagy akár nehézgépjárművek tankolására is lehetőséget ad a helyszínen tárolt hidrogénmennyiség moduláris bővítésével. Ezek optimális kiválasztásában, telepítésében és folyamatos ellátásában is rendelkezésre áll a Messer mérnökcsapata.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek