Hipergyors helyett Szpiritszkij?

iho   ·   2013.04.03. 10:45
cim

Csupaszárny stratégiai bombázót tervez Oroszország szolgálatba állítani, a hiperszonikus koncepciót legyőzte a lopakodás – adja hírül a Flight International repülési szaklap.

Korábbi jelentések szerint az orosz védelmi minisztérium és a Tupoljev tervezőiroda már 2009-ben szerződött egy új orosz stratégiai bombázó megalkotására. Hogy milyen jellegű gépről van szó, arról az akkori közlemény nem árult el részleteket, csak azt, hogy konvencionális és nukleáris fegyverek hordozására egyaránt alkalmas eszközt terveznek, „új képességekkel és új módszerekkel”. A 2009-es moszkvai repülőszalonon aláírt megállapodásról úgy tudták, hogy 10-15 évre teszi a bombázó megalkotását.

Fantáziarajzok már sok éve keringenek a neten az új orosz bombázó terveiről

2011-ben nyilvánosságra került információk már PAK-DA néven emlegetik a jövő orosz sratégiai bombázóját, amelynek több fontos kapcsolódása lenne az ötödik generációs orosz vadászgéppel, a PAK-FA nevű, már repülő Szuhoj-konstrukcióval: azonos lenne a hajtóművük, a Szaturn AL–41F1, amelyből a bombázó érthetően négyet használ, és akkoriban arról volt szó, hogy a Szuhoj és a Tupoljev együttműködik a gép tervezésében.

A mostani hírek viszont arról szólnak, hogy a jövendő (csak) Tupoljev-bombázó egy szubszonikus csupaszárny lopakodó lesz, ezzel pedig kudarcba fullad Rogozin miniszterelnök-helyettes régóta folyó kampánya a hiperszonikus stratégiai bombázóért. A védelmi tárca ugyanis a nagy sebeséggel szemben előnyben részesíti a nagy hatótávolságot és a lopakodóképességet.

Ezek az ábrázolások rendszerint hiperszonikus, vagy legalább a hangsebesség kétszeresére képes gépeket ábrázolnak <br>(Jozef Getial rajza még 2005-ből)

A légierő képviselőjének nyilatkozata szerint a csupaszárny konstrukció lehetővé teszi, hogy a hajtóműveket a gép szerkezetének belsejében helyezzék el, ezzel pedig a gép hőképét is radikálisan csökkenthetik.

A szükséges időhatárok és az orosz repülőipar általános állapota, valamint a rendelkezésre álló finanszírozási lehetőségek alapján a hiperszonikus változat a maga túlságosan nagy technológiai kockázataival nem volt igazán megfelelő az orosz döntéshozók számára: így foglalta össze a döntés lehetséges hátterét a Flightnak nyilatkozó nyugat-európai szakértő.

A mostani leírások azonban leginkább a hangsebesség alatt hatalmas htávolságokat berepülő, alacsony láthatóságú amerikai Spiritre hasonlítanak

Ezt nagy vonalakban úgy lehet lefordítani, hogy a stratégiai bombázók megalkotása nagyon sürgető, mert a mostani két stratégiai típus, a Tu–95-ös Bear és a Tu–160 Blackjack 2020-ra végképp elavulttá válik, de addig új, nagy sebességű gépet annyi pénzért koncepciójában sem lehet összehozni, ami rendelkezésre áll. A nem hiperszonikus PAK-DA fejlesztése viszont a tervek szerint már 2014-ben megkezdődhet, és az első kísérleti példányok a mostani remények szerint 2020-ra elkészülnének, bár a brit szakértő ezt is ambiciózusnak, vagyis kevéssé reálisnak minősítette.

/

Rogozin eddig egyébként éppenséggel kimondottan az ellen tiltakozott, hogy az orosz stratégiai bombázó koncepciója az amerikai csupaszárny lopakodó, a Northrop Grumman B–2-es Spirit nyomdokain alakuljon. A korábbi, legalább Mach–2-es tervekkel kapcsolatban orosz–indiai közös fejlesztésről is beszéltek, a mostani tervek kapcsán egyelőre erről nem esett szó a nyilatkozatokban.

Kapcsolódó hírek