HungaroControl: az Európai Unió lépjen az irányítószolgálatokért is!

iho   ·   2020.07.24. 12:00
cim

Bár az előrejelzések továbbra is kimért ütemű visszarendeződést jósolnak az európai légi közlekedésben, az elmúlt másfél hónap látványos eredményeket hozott a HungaroControl által kezelt forgalomban. Nyár kezdete óta a magyar és a koszovói magas légtérben húsz, a budapesti Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér le- és felszálló forgalmában harminc százalékpontot meghaladó növekedés tapasztalható a korábbi mélyponthoz képest, írja felvezetőjében az irányító szolgálat szerkesztőségünkhöz eljuttatott közleménye.

A koronavírus terjedésének lassításáért elrendelt korlátozások hatására áprilisban szinte napok alatt több mint kilencven százalékkal csökkent az európai légi forgalom az előző év azonos időszakához képest. Ugyanez a tendencia érvényesült a magyar, illetve a HungaroControl által kezelt koszovói magas légtér forgalmában is, ezáltal az irányítók naponta mintegy kétezerrel kevesebb gép biztonságos repülését segítették.

A globális járványhelyzet a légi közlekedésben ugyan soha nem látott visszaesést hozott, ebben az időszakban lényegesen felértékelődött a cargojáratok szerepe, ezzel együtt még hangsúlyosabbá vált a légi forgalmi szolgáltatás jelentősége is. A HungaroControl irányítóinak köszönhetően az egészségügyi védőfelszerelések, gyógyászati segédeszközök, a koronavírus-tesztek, illetve a gyógyszerszállítmányok így időben és a legnagyobb biztonságban érkezhettek meg Magyarországra.

Az áprilisi mélypont után május végétől lassú ütemben, mégis növekedni kezdett a kezelt járatok száma hazai és európai viszonylatban egyaránt. A visszarendeződés júniusban, a járványhelyzet miatt bevezetett intézkedések enyhülése, köztük az utazási korlátozások feloldása következtében vett nagyobb lendületet. Ennek megfelelően Magyarország átrepülő forgalma húsz, a Koszovó feletti magas légtér gépmozgásai huszonöt, míg a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér le- és felszálló forgalma harminc százalékpontot meghaladó mértékben nőtt a korábban mért, lesújtó adatokhoz képest.

A turizmus mellett a légi közlekedés a járvány nyomán kibontakozó válság egyik legnagyobb károsultja, ugyanis jelentősen csökkentek a légi navigációs szolgáltatók bevételei. A helyzetet tovább nehezíti, hogy a jelenlegi európai kezdeményezések homlokterében nem a légi közlekedési infrastruktúra működőképességének biztosítása, illetve a tagállami tulajdonú légi forgalmi szolgálatok megsegítése áll, sokkal inkább a nagyobb lobbierővel rendelkező piaci szereplőket, a légitársaságokat kívánják megmenteni Brüsszelben. A HungaroControl álláspontja szerint az iparági krízisre egyedül az jelenthetne megoldást, ha az Európai Bizottság olyan stabil jogszabályi környezetet garantál, amely a légi navigációs szolgáltatók kieső költségeinek teljes megtérítését biztosítja – hangsúlyozza az irányító szolgálat közleménye.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek