HYVIA – Renault LCV zöld hidrogénprogram

Kiss Bertalan   ·   2021.07.18. 15:00
00_renault_hidrogen

A Renault kishaszonjármű-részlege 2012-ben mutatta be első, tisztán elektromos üzemű járművét, a Kangoo Z.E.-t. A jelenleg gyártásban lévők már a harmadik generációt képviselik, és töretlenül sikeresek. 2016-ban érkezett a Renault Master elektromos premierje, igaz, csak a kínálat egy részére terjedt és terjed ki az akkus meghajtás. Az első hidrogénes kísérletek 2014-ben kezdődtek és 2020 elején érkezett az üzemanyagcellás Kangoo és a Master prototípusai. Most újabb fordulatot vett a hidrogénes projekt: a zárt furgonok és fülkés alvázak mellett, már tizenöt személyes minibusz is társul a kínálathoz.

Termelés helyben

A HYVIA – a hydrogen és via (út) szavakból – alkotott név és egy 2021 januárjában létrejött vegyesvállalat, amit a Renault Group és az 1999-ben alapított, amerikai székhelyű, Plug Power, hidrogéntöltő-állomások és üzemanyagcellák fejlesztésre és gyártásra szakosodott cég hoztak létre. A Plug Powernek már van egy franciaországi és egy belgiumi telephelye is, míg a HYVIA-nak már négy egysége van Franciaországban; a Flinsben levő fogja gyártani a hidrogéntöltő-állomásokat 2021. végétől. Ezenkívül, a teljes európai exportot is innen fogják végezni. Villiers Saint-Frédéric-ben van a cég központja, valamint a kutató-fejlesztő részleg.

A egyűttműködés nemcsak a hidrogén üzemmódra terjed ki, hanem a hidrogén ipari méretű termelésére is, zöld energiákkal előállított, elektromos áram felhasználásával, vagyis az áram vízierőművekből, szélturbinákból vagy napelemparkokból származik. A tervekben több mint száz termelő-töltőállomásból álló hálózat kiépítése szerepel mág az idén, Franciaországban. Egy állomás napi negyven tonna hidrogén előállítására képes.

A Renault Group jelenleg az európai elektromos kishaszonjármű-piac negyven százalékát birtokolja és a stratégia alapján, az üzemanyagcellás megoldással szintén piacvezető kíván lenni.

Kangoo Z.E. Hydrogen

A legutóbbi hatótáv már elérte a 370 kilométert (WLTP), ami akár két munkanapra elegendő lehet; vagy egy vidéki fuvar is teljesíthető. Az üzemanyagcellának ennél a modellnél hatótáv-növelő szerepe van. Fontos szempont, hogy a kémiai folyamat (hidrogénből áramot) során keletkezett hővel a vezetőfülke fűthető, –10 °C-ig és a meghajtó akkuegység is kellő hőfokon tartható. Amennyiben hidegebb lenne, akkor a cella részteljesítménye a fülke és az akku fűtésére használható, igaz ekkor a hatótáv lecsökken, de még így is számottevően meghaladja a tisztán elektromos üzemű változatét. A rendszer egyik hátránya volt, a 110 kilogrammos önsúlytöbblet és 100 literrel kisebb raktér. A hidrogéntartály az ülések mögé lett beépítve, ezért a válaszfalat is módosítani kellett, az üzemanyagcella a padlózatba lett elhelyezve. A meghajtó akku hálózati töltőcsatlakozója elöl maradt. A gépkocsi megengedett össztömege 2497 kilogramm, a hasznos teherbírása 540 kilogramm, de még 322 kilogrammot vontathat is.

Az üzemanyagcellás rendszer részei az előző szériában: 1. az elektromos hajtáslánc; 2. hidrogéntartály; 3. üzemanyagcella; 4. töltőszelep

A Kangoo nemrég újult meg, egyelőre csak az elektromos változata kapható, újabb üzemanyagcellásról még nincs hír.

Master H2-TECH

A Plug Power hidrogénelőállító egysége, ami egy 40 lábas konténer méreteihez hasonló

A Master üzemanyagcellás modelljei a 2700 főt foglalkoztató – 10 százalékuk nő – Batillyben lévő gyárban készülnek. A termelési kapacitás 715 jármű naponta. Ez a teljes Renault kis-haszonjármű-gyártás harminchárom százaléka, a hat franciaországi üzem termelésének tizenkilenc százaléka. Batillyben az 1980-as nyitás óta több mint 2,7 millió kistehergépkocsit gyártottak. A Master üzemanyagcellás modelljeinek készre szerelését, külön részlegben, a Groupe Renault-hoz tartozó, 1990 óta működő PVI (Power Vehicle Innovation) végzi, amely a Renault Trucks részére is gyártja az elektromos és sűrített földgáz üzemű típusokat.

HYVIA üzemanyagcella

A Master-kínálatnál az üzemanyagcellás rendszernek szintén hatótáv-növelő szerepe van, de a továbbfejlesztéseknek köszönhetően szintén növekdtek a korábbi hatótávok. Az akkucsomag 33 kilowattos, az üzemanyagcella teljesítménye 30 kW, a gáztartály 3–7 kilogramm hidrogén befogadásra alkalmas. A maximális sebesség 90 kilométer/óra.

Master Citybus H2-TECH hajtáslánc. Az üzemanyagcella a tetővázba van beépítve

Főbb jellemzők:

  • Master Van H2-TECH (zárt furgon), 12 köbméter, maximum hatótáv 500 kilométer, ebből 100 kilométer tisztán akkumulátoros üzemmódban megtehető,
  • Master Chassic Cab H2-TECH (fülkés alváz), maximum 19 köbméteres felépítményhez és körülbelül 250 kilométeres hatótávval,
  • Master Citybus H2-TECH, 15 személyes minibusz, 300 kilométer körüli hatótávval.

Master Cahssc Cab H2-TECH. Az üzemanyagcella a fülke mögött, lehetőleg a platóba, padlózatba van süllyesztve. A gáztartályok az alvázban hosszirányban vannak beépítve

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Közút Autóbuszközlekedés

Itt a Credobus Econell 18 Next!

iho/közút   ·   2021.10.15. 09:00

A tervek szerint tíz éven belül magas technológiai színvonalú, a környezetet kisebb mértékben terhelő, hazai gyártású autóbuszokra cserélik a magyarországi autóbusz-állományt – mondta Palkovics László innovációs és technológiai miniszter Budapesten, a Credobus Econell 18 Next hazai fejlesztésű csuklós autóbusz bemutatóján.