IAA: a ZF az elektromos haszongépjárművekért küzd
A ZF Friedrichshafen AG fejlesztéseinek központjában a városi járművek teljesen elektromos hajtása, valamint a nagy távolságokra történő fuvarozásnál felhasználható hibrid alkalmazások állnak. A vállalat legújabb termékei között szerepel egy városi közlekedésben felhasznált autóbuszok és tehergépkocsik számára készült teljesen elektromos hajtás is. Az új portfólió már tartalmazza a városi buszokhoz készülő AVE130 elektromos portálfutóműből származó technológia alapján a nehéz tehergépkocsik számára létrehozott, a kerékhez közel található elektromos hajtást is. A rendszert az IAA-n, a Mercedes-Benz egyik járművéből létrehozott Urban eTruck koncepciójárművön mutatta be először a friedrichshafeni gyártó. Ezeken felül hibridmegoldásokat is kínál a ZF, például a nehéz teherautókhoz fejlesztett TraXon Hybrid-rendszert. A személygépkocsik e-mobilitási megoldásaival való szoros összekapcsolódásból a haszongépjármű-ágazat is profitál, például a ZF módosította az eredetileg személyautóhoz tervezett, teljesen elektromos tengelyhajtását, hogy könnyű haszongépjárművekben is fel lehessen használni.
Az erős, nagy nyomatékú dízelmotorok továbbra is kritikus részei számos haszongépjárműnek, mindazonáltal a villamos meghajtásban nagy potenciál rejtőzik, mivel a hibrid vagy teljesen elektromos hajtás néhány alkalmazás és piaci régió számára jobb alternatívát kínál. A ZF szerint a korlátozott napi futásteljesítményű haszongépjárműveket már jelenleg is el lehetne látni elektromos hajtással. Sőt, Európa és Ázsia számos, szigorú emissziós szabályozást előíró nagyvárosában már kötelezőek is ezek a rendszerek. A flottajárművek ráadásul gyakran vissza is térnek a telephelyre, vagyis ezeket a teherautókat vagy a buszokat könnyedén fel is lehet tölteni az éjjeli pihenőidő alatt.
Az eddig is széles e-mobilitási termékportfólióval rendelkező ZF legújabb vívmánya egy olyan teljesen elektromos központi hajtás, amivel a városi buszok és haszongépjárművek még egy lépéssel közelebb kerülhetnek a zéró emisszió felé. A központi hajtás ideális az olyan járművek számára, melyek hajtáslánc-felépítése hasonló a jelenlegi hagyományos járművekben találhatókhoz, így könnyen integrálhatók a meglévő járműkoncepciókba is. Az, hogy a központi hajtást mind a hátsó hajtott tengellyel, mind pedig a hagyományos alacsonypadlós tengelyekkel össze lehet kapcsolni, azt jelenti, hogy fel lehet használni az alacsony belépésű, vagy bármilyen alacsonypadlós buszoknál is. A népszerű AVE130 elektromos portálfutómű pedig egy másik ideális megoldást jelent az alacsonypadlós buszok számára, mivel egyrészt tömeg szempontjából előnyös, másrészt pedig rugalmas elrendezést és nyitott belső teret biztosít.
A ZF a nehéz tehergépkocsik számára is kiötlött egy hibridhajtást. A TraXon Hybrid elnevezésű rendszer lényege, hogy a belsőégésű motor és a sebességváltó közé egy villanymotor is kerül. Ez a párhuzamos, hibrid megoldás lehetővé tesz mindenféle hibridfunkciót akár egy negyventonnás teherautón is. Egyik kifejezetten vonzó tulajdonsága, hogy generátoros üzemmódban a hibrid modul más egységeknek is tud energiát szolgáltatni, például hűtést igénylő áruk szállítása során. A kamionterminálok és a buszállomások jövőbeli igényeire is gondolva a ZF az Innovation Truck 2016 fantázianevű, manőverezésre önállóan és teljes mértékben elektromosan is képes koncepció-teherautóját is ellátta a TraXon Hybrid-rendszerrel. A TraXon Hybrid a teherautós felhasználáson kívül olyan buszok számára is megfelelő, ahol a hibridhajtás hasonló előnyöket nyújthat.
A ZF-nek a személygépjármű-ágazatban szerzett szakmai tapasztala előnyt jelent a könnyű haszongépjárműveknek kínált e-mobilitási megoldásokhoz is. Például egy eredetileg a személyautók számára tervezett központi meghajtást a könnyű haszongépjárművek és tehergépkocsik számára is megfelelővé alakítottak. A villanymotort egy kétfokozatú, egysebességes sebességváltóval, differenciálművel és elektronikával ötvöző, nagymértékben intergált, rendkívül kompakt egység sorozatgyártása 2018-ban kezdődhet. A százötven kilowatt teljesítményre képes rendszer tökéletesen működik könnyű haszonjárműveknél. A személyautók és a haszonjárművek közötti szinergiák felismerése mindig is a ZF egyik eszköze volt, és ez érvényes a cég elektronizálási stratégiájára is – hangsúlyozta ki Fredrik Staedtler, a ZF haszongépjármű-technológiai részlegének vezetője.
* * *Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!