Ikarus 180-assal Szentendrére
Április hatodikától előreláthatólag június végéig minden szombaton nosztalgiabusz közlekedik a budapesti Széll Kálmán tér és a BKV Szentendrei Városi Tömegközlekedési Múzeum között. Ezzel a Budapesten immár hagyománnyá vált nyári nosztalgiavillamos-üzem mellett – kísérleti jelleggel – a nosztalgiabusz-közlekedés is beindul az ország egyetlen muzeális, veterán csuklós Ikarusával, egy Ik180-as autóbusszal.
A buszok a Széll Kálmán téren a metrópótló autóbuszok megállóhelyéről, Szentendrén a HÉV-pótló autóbuszok megállójából indulnak:
- Indulási időpontok a Széll Kálmán térről: 09:30, 12:00, 14:30
- Indulási időpontok Szentendréről: 11:15, 13:45, 16:15
A buszon különleges díjszabás érvényes. A menetdíjak a következők:
- Felnőtt (14 év felett): 800 Ft
- Gyermek (3–14 év között): 500 Ft (6 éves kor alatt a múzeum látogatására is jogosít)
- Felnőttmenettérti (14 év felett): 1000 Ft
- Gyermekmenettérti (3–14 év között): 600 Ft
Utasaink az autóbuszra olyan menetjegyet is válthatnak, amelyek egyben feljogosítanak a Városi Tömegközlekedési Múzeum kiállításának megtekintésére is. Ezek árai:
- Felnőtt (14 év felett): 1100 Ft
- Gyermek (6–14 év között): 750 Ft
- Felnőttmenettérti (14 év felett): 1300 Ft
- Gyermekmenettérti (6–14 év között): 900 Ft
A busz befogadóképessége 40 fő, jegyet érkezési sorrendben a helyszínen, a kalauznál lehet váltani. A nosztalgiabusz várhatóan három hónapig közlekedik majd, kísérleti jelleggel.
Az Ikarus 180-as csuklós autóbusz prototípusát az 1961-es Budapesti Nemzetközi Vásáron mutatták be, igaz, az itt kiállított kocsi – megfelelő hajtáslánc hiányában – még nem volt üzemképes. A sorozatgyártás megkezdése után az Ikarus 180-as és szóló párja, az Ikarus 556-os típusokból évente ezres nagyságrendben gyártott az Ikarus, és a gyár ötvenezredik autóbusza is egy Ikarus 180-as volt.
A típus különböző változatait exportálták a szovjet, keletnémet, román, bolgár, sőt egyiptomi, iraki, tunéziai, lengyel és mongol városokba is. Magyarországon a csuklós 180-as jellegzetesen budapesti kocsi lett, vidéki városokba alig kerültek ezekből a járművekből. A típus gyártását 1974-ben fejezték be, amikor már folyt az Ikarus 280-asok gyártása.
A most a nosztalgiaüzemet szolgáló kocsit a BKV őrizte meg az utókornak, és muzeális tevékenységük keretében újították fel. Most üzemképessé téve ismét szállít utasokat, akik között biztosan lesznek olyanok is, akik nosztalgiával állapítják majd meg, hogy a 40 ülőhelyes buszban még az egykori ülőkalauznak beépített ülés is látható.
Az autóbusz 2012 végén a Nemzeti Közlekedési Hatóság előtt sikeres vizsgát tett, így utasszállításra alkalmas minősítést szerzett, számolt be róla a BKK.