Illegális támogatások reptereknek, légitársaságoknak

iho   ·   2014.10.02. 13:45
cim

Két légikikötő és számos diszkont-légitársaság, köztük a Ryanair és a Germanwings is sokmillió eurót kell, hogy visszafizessen meg nem engedett támogatásként, döntött az Európai Bizottság. Az uniós kormány külön figyelmeztette Belgiumot, ne támogassa szabályellenesen a Brussels Airlinest.

A Bizottság szerdai döntése az elmúlt években zajlott vizsgálat-sorozat eredményeképp született, és elsősorban olyan eseteket talált, amikor helyi hatóságok low-cost légitársaságokat szabályellenesen próbáltak másodlagos repülőterek használatára rávenni. Ezek a támogatások a Bizottság jelentése szerint kulcsszerepet játszottak a budget-légitársaságok gyors növekedésében, és a nagy hálózati cégekkel szembeni térnyerésükben.

A németországi Zweibrücken repülőtér például 1,2 millió euró értékben kötött szabálytalan szerződéseket a Germanwingsszel, 500 ezer euró értékben a Ryanairrel és 200 ezer eurónyi volt a TUIFly illegális támogatása annak érdekében, hogy használják a légikikötőt. De ezek az összegek eltörpülnek a 47 millió euró mellett, amelyet ugyancsak az uniós regulációval ellentétes módon kapott a reptér állami támogatásként, és ezzel jogtalan előnyhöz jutott más légikikötőkkel szemben.

A Reuters természetesen kommentárt kért mind a reptértől, mind az érintett hatóságoktól, Zweibrücken nem reagált, a Germanwings még vizsgálja a döntést, a Ryanair viszont máris jelezte, fellebbez az ítélet ellen. A Ryanair kapott némi ugyancsak szabálytalan engedményt a szardíniai Alghero repülőterétől is, de az ide juttatott állami támogatás a vizsgálatok szerint nem volt illegális, mint ahogy a Bizottság tisztázta az ilyen vádak alól Saarbrücken, Frankfurt Hahn és a svédországi Vasteras repülőterét is.

A belgiumi Charleroi viszont hatmillió eurónyi állami pénzt kell, hogy visszafizessen, és ennél még komolyabb tétel, 57 millió euró dolgában kezdődött vizsgálat a belga állam és a Brussels Airlines esetében, erről még egyelőre nincs döntés.

A belga közlekedési tárca ezt a támogatást azzal magyarázta, a Belgiumon kívüli légitársaságok nem kell, a magasabb alkalmazotti költségeket és társadalombiztosítási költségeket kifizetniük, és a brüsszeli kormány egy átmeneti időszakra nézve akarta megakadályozni, hogy emiatt a belgiumi központú társaságok hátrányos helyzetbe kerüljenek.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek