Ilyen buszok készülhetnek majd Debrecenben

iho/közút   ·   2017.04.05. 11:15
MB_ITK_kicsi

Korábban volt már autóbuszgyártás a cívisvárosban, azonban a főként exportra termelő Magyar Járműtechnika Zrt.-t sajnálatos módon 2013-ban felszámolták, a velük kapcsolatos utolsó hírünk az volt, hogy az egyik „raktáron” maradt buszuk az év elején Hajdúböszörménybe került.

Régóta tervezi már egy saját autóbuszgyár felépítését a város buszait üzemeltető Inter-Tan-Ker Zrt is, viszont évekkel ezelőtt csak az alapkő letételéig jutottak, illetve egyetlenegy prototípus elektromos busz is elkészült, ami végül soha nem állt menetrend szerinti forgalomba. Az ITK buszgyártási ambíciói már el is felejtődtek, azonban a múlt hét pénteken ünnepélyes keretek között végre elkezdték építeni az üzemet a telephelyük mellett, sőt később egy másik, nagyobb gyár építését is tervezik a repülőtérnél található ipari parkban – ennek költségeit egyébként 12 százalékban az állam állná, ez akár egymilliárd forintos támogatást is jelenthet. A nagyratörő elképzelések szerint az előbbi kapacitása 200, utóbbié pedig akár 800 busz lesz évente; a gyártási infrastruktúra fejlesztésére 50, a járműfejlesztésre pedig 20 millió eurót költenének.

Coulomb-bus, az Intertanker első és eddig egyetleg saját fejlesztésű autóbusza, Plasma karosszériába bújtatva. Utasforgalomban soha nem volt, de különféle kiállításokon, bemutatókon többször is feltűnt, a pénteki alapkő letételnél is megjelent. Remélhetőleg az utódai sikeresebbek lesznek majd

És hogy mit fognak gyártani?

Egy néhány héttel ezelőtti előadás anyaga szerint szinte mindent, ebben pedig a Mercedes-Benz lesz az ITK partnere. Információnk szerint az első Low Entry kialakítású járóképes alváz gyártása már folyamatban van a Daimler spanyolországi gyárában, ez várhatóan májusban érkezik majd Debrecenbe, ahol egy háromajtós városi karosszériát építenek rá és vélhetően kora ősszel már be is tudják mutatni. A következő busz ugyanennek a típusnak a helyközi változata lesz, két ajtóval és több üléssel. 2018 második felében egy kéttengelyes távolsági busz bemutatását tervezik, ami optimális esetben akár a kiöregedett Ikarus C56 és E95 típusok utódja is lehet, illetve készülne majd egy háromtengelyes turista busz is. A tervezést javarészt ugyanazok a haza mérnökök végzik, akik annak idején például a NABI Sirius megalkotásában is részt vettek.

A fentieken túl teljesen alacsonypadlós 12 méteres szóló és 18 méteres szóló buszok végszerelésével is kacérkodik az ITK, az elképzelések szerint ezek a jelenleg Törökországban gyártott Conecto típusok lennének. 2019-től teljesen elektromos buszokat is gyártanának 10–12 méteres kivitelben, ami a pesszimista jóslatok szerint akár a debreceni trolibuszközlekedés végét is jelentheti majd.

A Daimler jelenleg nem árul teljesen alacsonypadlós alvázat, így az ITK városi buszai is Low Entry kivitelűek lesznek majd. A saját tervezésű és gyártású buszok mellett a tervek szerint a hazai piacra szánt Conectók végszerelését is ők végeznék, sőt a Sprinterek elektromossá alakításával is foglalkoznának (fotó: Daimler)

Kik lesznek a vevők?

Az ITK elvileg helyzeti előnyből indul, hiszen 2021-ben lejár a DKV-val közösen alkotott Cívisbusz konzorcium közszolgáltatási szerződése a Debreceni Önkormányzattal, maximum négy év múlva tehát minden bizonnyal a teljes jelenlegi autóbuszállományt le kell cserélni, ami 120–140 új buszt jelent majd. Ha marad a konzorcium – amire egyéb potenciális pályázó híján jó esély van – akkor minden bizonnyal a buszok beszerzését „házon belül” oldják majd meg.

2019-ben lejár a regionális központok közszolgáltatási szerződése is, és könnyen előfordulhat, hogy a kivéreztetett állami cégek helyébe tőkeerős magáncégek fognak lépni. A megnyitott helyközi piac szintén több száz új busz beszerzését vonhatja maga után.

Az ITK pár éve jelen van már a fővárosban is; a BKV-val kötött rendelkezésre tartás keretében jelenleg tizenöt ex-debreceni Alfa Civis és huszonhárom Mercedes Conecto G közlekedik Budapesten, de a közeljövőben további harmincegy Conecto G érkezik majd, illetve a következő években természetesen a további terjeszkedés lehetősége sincs kizárva.

A tervel és a lehetőségek tehát ígéretesek, kíváncsian várjuk majd a fejleményeket.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Vasút Nagyvasút Röviden

Kedvezményes, 2024 forintos jeggyel Debrecenbe a női kézilabda Európa-bajnokságra

MÁV   ·   2024.11.19. 12:20

Együttműködési megállapodást kötött a MÁV-csoport és a Magyar Kézilabda Szövetség. Az együttműködésnek köszönhetően a női kézilabda Európa-bajnokság idején a MÁV applikációban kedvezményes áron, 2024 forintért vásárolhatnak vonatra és autóbuszra egyaránt érvényes kedvezményes Magyarország24 jegyet – a debreceni Főnix Arénába jegyet vagy bérletet váltott – szurkolók. A vasúttársaság többletjáratok közlekedtetésével is hozzájárul a sportesemény sikeres lebonyolításához.