Új év, újszerű busz Hajdúböszörményben
Hajdú-Bihar megye második legnagyobb városából utoljára akkor érkezett buszos hír, amikor traktort húztak Ikarusszal, ezúttal viszont egy különleges beszerzésről számolhatunk be.
Amint azt annak idején megírtuk, a városban 2010-ben komoly változás zajlott tömegközlekedési fronton: a Hajdúböszörményi Városgazdálkodási Nonprofit Kft. és a Hajdú Volán Zrt. közötti kooperáció véget ért, így az állami cég három török gyártású MAN buszának is búcsút intettek, ezek helyére két új Credót vásároltak. Melléjük megvették még a Hajdú Volán egyetlen Rába Premierét, illetve korábbról volt egy Zala Volános eredetű Ikarus 260.32 is – az utóbbi pár évben ebből a négy járműből tevődött össze a helyi flotta.
A munka oroszlánrészét ugyan a Credók végzik, de a Rába 1999-es gyártású és elég sok vele a gond, a „tartalék tartaléka” szerepben tetszelgő Ikarus pedig idén lépne krisztusi korba, hiszen 33 éves. Időszerű volt tehát némi vérfrissítés, a választás egy MJT L23D-re esett. Akinek az előbbi karaktersorozat nem mondana semmit, annak álljon itt egy kis segítség: az MJT a Magyar Járműtechnikai Zrt-t jelöli, Debrecenben tevékenykedtek hatvan éven át, amíg 2013-ban el nem érte őket a vég. Az első évtizedekben buszok felújításával foglalkoztak, aztán a kilencvenes évektől az Ikarus Egyedi Kft.-nek gyártottak vázelemeket, furgonokat alakítottak át mikrobusszá, illetve néhány Ikarus EAG végszerelését is ők végezték. 2004-ben az Auto Rad Controlle (ARC) Kft.-vel együttműködésben kifejlesztettek egy teljes hosszban alacsonypadlós városi autóbuszt, ami a maga idejében hiánypótló lehetett volna, hiszen akkoriban éppen senki nem gyártott csuklós buszt Magyarországon. Ez a prototípus 2008-ban a Kunság Volánhoz került, de több probléma is volt vele az üzemeltetés során, így 2015-ben leselejtezték.
Az első (és egyben utolsó) nagy siker 2007-ben érte a céget: több mint ötven kéttengelyes városi emeletes buszra kaptak megrendelést Isztambulból, a későbbiekben ez lett a cég sikertípusa. Nagy szériákat ugyan ezután már senki nem rendelt, de egy-két példányt sikerült eladni Szerbiába, Németországba, Dániába is; ezek nagy része városnéző buszként üzemel a mai napig. Az emeletesből végül háromtengelyes változat is lett, ezt annak idején mi mutattuk be elsőként.
Egy ideig úgy tűnt, hogy az egyszintes buszokra is lesz majd kereslet, hiszen Kolozsvár vett két szólót (többre is volt opció), illetve Pécsett olyan elképzelések is voltak, hogy a teljes járműparkot MJT buszokra cserélik majd le. A cég így el is kezdett gyártani néhány 12 méteres szólót, ezek közül volt, ami teljesen elkészült, de volt ami csak részben, mert anyagi problémáik adódtak, így 2013-ban felszámolták őket.
Több félkész buszt is maguk után hagytak, de tudomásunk szerint csak a teljesen új fejlesztésű, Karlsruhe által megrendelt, Mercedes alvázra gyártott midit fejezett be egy másik cég. A csuklós négy ajtós változata, talán egy-két szóló és a tartozás fejében kapott HB 122L típusok valószínűleg azóta is várják valahol, hogy majd egyszer legyen velük valami.
A most megvásárolt MJT L23D tehát Magyarországon teljesen egyedinek számít, de az említett másik két kolozsvári példányon kívül tudomásunk szerint sehol nem közlekedik ilyen. Ennek megfelelően valószínűleg igen alacsony áron sikerült hozzájutni a buszhoz, de az üzemeltetés során adódhatnak majd nehézségek. A tapasztalatokról a terveink szerint a későbbiekben majd beszámolunk.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!