Ilyen lesz a nyári Tábor

Korcsmáros Gábor   ·   2016.05.27. 11:15
Bechynka_kiskep

Ha még nem döntöttek, hova lesz a nyári vasutas kirándulás, akkor van egy fantasztikus tippünk: irány Csehország. S mivel Csehország nemcsak Prága, ezért vegyük célba az Osztrák-Magyar Monarchia első villamosított szakaszát a Tábor–Bechyně vasútvonalat. A vasútvonal körülbelül a Prága–České Budějovice vasátvonal közepénél található, Prágától száz kilométerre délre, másfél órányi vonatozásra van. Tábor állomáson minden gyorsvonat megáll, amelyik České Budějovice állomásra, vagy az osztrák Linzbe közlekedik.

A törpebobina cibálja a nosztalgiakocsikat a Bechynykán (fotók: České dráhy)<br>a képre kattintva galéria nyílik

A Cseh Vasutak eseménydús, vasúttörténeti gyöngyszemekkel tarkított nyári szezont ígérnek. Minden június 4-én indul, a naptári nyár első szombatján, ekkor a Bobinkának becézett új festésben díszelgő történelmi jelölésű E422.003-as villamos mozdony két felújított régi időket idéző vasúti kocsit vontat majd. Az egyes menetrend szerinti járatokon szombaton és vasárnap június 4. és augusztus 28. között ez a szerelvény közlekedik majd (a pontos menetrendet lásd a galériában). Egy másik szenzációt is élvezhetnek az érdeklődők a 202-es számú vasútvonalon Csehországban. Június 4-én, 18-án, július 2-án, 16-án, 30-án, valamint augusztus 13-án és 27-én az Elinka névre hallgató villamos nosztalgiavonat is pendlizik a huszonnégy kilométeres vonalszakaszon. Erre azonban kötelező előre helyet foglalni a várható nagy érdeklődés miatt, valamint a vonat korlátozott befogadóképessége miatt. A jegyeket bármelyik csehországi jegypénztárban meg lehet váltani. Az első osztályon egy útra 200 koronát, másodosztályon pedig 180 koronát kell fizetni (6–15 év közötti gyermekek ennek a felét fizetik).

Az E422.003 áthidalja a problémát

A  Tábor–Bechyně vasútvonalat 1903. június 20-án adták át a forgalomnak, s nem is akárhogy! Ez a vonal volt ugyanis az első villamosított vasútvonal az egykori Monarchia egész területén. A normálnyomtávú vasútvonal hossza huszonnégy kilométer, áramrendszere pedig a Csehországban egyedinek számító 1 500 voltos egyenáramú rendszer. A vasútvonalon tizenegy megálló található a két végállomás, Tábor és Bechyně között. A villamosítást František Křižík és vállalata végezte. Kezdetben a vonatok menetideje valamivel több, mint egy óra hosszú volt, a pályán a legmeredekebb emelkedő negyvenegy ezrelék. Jelenleg a vasútvonalon Regionovák uralkodnak, de naponta két vonatpár egy Vasaló (113-as sorozatú tolató gép) plusz két Btax kocsival közlekedik.

A vasútvonal építésénél több engedményt is kaptak az építők más mellékvonal építési paramétereihez képest. Például az ívek sugarát 125 méterre csökkentették, s könnyebb síneket fektettek az aljzatra (26 kilogram/méter helyett csak 21,75 kilogram/méter), a legmeredekebb pályaszint-csökkenést 35 ezrelkben határozták meg. A vasútvonal építése során a legösszetettebb és műszakilag legnehezebb munkálatokat a Lužnice folyón átívelő 174 méter hosszú acélhíd jelentette Tábor városában, ami mellett még egy vízi erőmű is épült.

Az M400.001-es Elinka Tábor közelében (fotó: Želpage)

Az első próbajáratot csupán egy évvel az építkezési engedély kiadását követően 1903. június 1-jén indították útjára, s nemsokkal később, folyó év június 21-én el is indulhatott a menetrend szerinti közlekedés. Kezdetben két EM 400-as sorozatú villamos motorvonat közlekedett a szakaszon, 1905-ben megérkezett a harmadik ilyen szerelvény, majd 1908-ban a negyedik. A cseh nemzeti műszaki múzeumban ma is látható a működőképes M400.01-es. 1929-ben egy új vasbetonhíd épült Bechyně városban, a híd érdekessége, hogy hogy közös vasúti és közúti hídpályával rendelkezik. A második világháború előtt 1938-ban a villamos vezetékeket felújították.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Utazzon velünk! Az első világháborús olasz front déli szakaszát felkereső idén újra elinduló Isonzó Expressz emlékvonatra jelentkezzen a MÁV Nosztalgia Kft.-nél!

Kapcsolódó hírek