Ilyen lesz a nyári Tábor
Ha még nem döntöttek, hova lesz a nyári vasutas kirándulás, akkor van egy fantasztikus tippünk: irány Csehország. S mivel Csehország nemcsak Prága, ezért vegyük célba az Osztrák-Magyar Monarchia első villamosított szakaszát a Tábor–Bechyně vasútvonalat. A vasútvonal körülbelül a Prága–České Budějovice vasátvonal közepénél található, Prágától száz kilométerre délre, másfél órányi vonatozásra van. Tábor állomáson minden gyorsvonat megáll, amelyik České Budějovice állomásra, vagy az osztrák Linzbe közlekedik.
A Cseh Vasutak eseménydús, vasúttörténeti gyöngyszemekkel tarkított nyári szezont ígérnek. Minden június 4-én indul, a naptári nyár első szombatján, ekkor a Bobinkának becézett új festésben díszelgő történelmi jelölésű E422.003-as villamos mozdony két felújított régi időket idéző vasúti kocsit vontat majd. Az egyes menetrend szerinti járatokon szombaton és vasárnap június 4. és augusztus 28. között ez a szerelvény közlekedik majd (a pontos menetrendet lásd a galériában). Egy másik szenzációt is élvezhetnek az érdeklődők a 202-es számú vasútvonalon Csehországban. Június 4-én, 18-án, július 2-án, 16-án, 30-án, valamint augusztus 13-án és 27-én az Elinka névre hallgató villamos nosztalgiavonat is pendlizik a huszonnégy kilométeres vonalszakaszon. Erre azonban kötelező előre helyet foglalni a várható nagy érdeklődés miatt, valamint a vonat korlátozott befogadóképessége miatt. A jegyeket bármelyik csehországi jegypénztárban meg lehet váltani. Az első osztályon egy útra 200 koronát, másodosztályon pedig 180 koronát kell fizetni (6–15 év közötti gyermekek ennek a felét fizetik).
A Tábor–Bechyně vasútvonalat 1903. június 20-án adták át a forgalomnak, s nem is akárhogy! Ez a vonal volt ugyanis az első villamosított vasútvonal az egykori Monarchia egész területén. A normálnyomtávú vasútvonal hossza huszonnégy kilométer, áramrendszere pedig a Csehországban egyedinek számító 1 500 voltos egyenáramú rendszer. A vasútvonalon tizenegy megálló található a két végállomás, Tábor és Bechyně között. A villamosítást František Křižík és vállalata végezte. Kezdetben a vonatok menetideje valamivel több, mint egy óra hosszú volt, a pályán a legmeredekebb emelkedő negyvenegy ezrelék. Jelenleg a vasútvonalon Regionovák uralkodnak, de naponta két vonatpár egy Vasaló (113-as sorozatú tolató gép) plusz két Btax kocsival közlekedik.
A vasútvonal építésénél több engedményt is kaptak az építők más mellékvonal építési paramétereihez képest. Például az ívek sugarát 125 méterre csökkentették, s könnyebb síneket fektettek az aljzatra (26 kilogram/méter helyett csak 21,75 kilogram/méter), a legmeredekebb pályaszint-csökkenést 35 ezrelkben határozták meg. A vasútvonal építése során a legösszetettebb és műszakilag legnehezebb munkálatokat a Lužnice folyón átívelő 174 méter hosszú acélhíd jelentette Tábor városában, ami mellett még egy vízi erőmű is épült.
Az első próbajáratot csupán egy évvel az építkezési engedély kiadását követően 1903. június 1-jén indították útjára, s nemsokkal később, folyó év június 21-én el is indulhatott a menetrend szerinti közlekedés. Kezdetben két EM 400-as sorozatú villamos motorvonat közlekedett a szakaszon, 1905-ben megérkezett a harmadik ilyen szerelvény, majd 1908-ban a negyedik. A cseh nemzeti műszaki múzeumban ma is látható a működőképes M400.01-es. 1929-ben egy új vasbetonhíd épült Bechyně városban, a híd érdekessége, hogy hogy közös vasúti és közúti hídpályával rendelkezik. A második világháború előtt 1938-ban a villamos vezetékeket felújították.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!
Utazzon velünk! Az első világháborús olasz front déli szakaszát felkereső idén újra elinduló Isonzó Expressz emlékvonatra jelentkezzen a MÁV Nosztalgia Kft.-nél!