Indul a nagy Gripen-program: harminchat brazil NG

iho   ·   2015.09.11. 16:15
brasil_cim

Sikerült tető alá hozni a korábban bejelentett nagy üzletet. A tavaly őszi bejelentés még nem jelentette a részletek tisztázását, ez sikerült mostanra, így hivatalosan is indulhat a brazil Gripen-program: az óriási dél-amerikai ország 39 milliárd 300 millió svéd korona értékben (mintegy 4 milliárd 600 millió dollár) jut harminchat JAS-39-eshez, pontosabban a nálunk is üzemben lévő harci gép modernizált változatához.

A program hivatalos indítását a brazil törvényhozás augusztusban hozott pozitív döntése tette lehetővé, illetve az, hogy a brazil ügyészség a korábbi korrupciós vádakat nem találta bizonyíthatóknak. A Saab egyébként a tenderen igen komoly ellenfelek: a Boeing (F-18 E/F) és a Dassault (Rafale) felett aratott győzelmet.

Egyhajtóművesként győzte le a nagyobb, erősebb, kéthajtóműves versenytársakat

2014 októberében számoltunk be az előzetes megállapodásról, amelynek értelmében a gépek egy részét Brazíliában szerelik össze, hogy pontosan mennyit, az a Saab mostani közleményéből sem derült ki, más források szerint tizenöt gép készül majd ott, köztük nyolc kétüléses. Az biztos, hogy a részletek között ez lehetett a tárgyalások egyik pontja, illetve az a technológiai transzfer, amely a brazilok számára gyaníthatóan az egyik legfontosabb tényező volt a Gripen melletti döntésben.

Ezt tükrözik a mostani nyilatkozatok is, a Gripen NG fejlesztésében való részvétel a brazil légierő parancsnoka számára áttörés a brazil iparnak, a Saab elnöke is az ipari kooperáció stratégiai fontosságáról beszélt, amellyel a Gripen pozíciói erősödnek Latin-Amerikában – utalt Håkan Buskhe a kontinens más országaiban megcélzott lehetséges eladásokra.

Fantáziakép: ilyenek lesznek a brazil NG-k

A brazilok nemcsak a gyártásban, hanem a fejlesztésben is részt vesznek, hiszen a gép új, modernizált NG illetve E-néven jelölt módosításáról van szó. Mint erről korábban portálunk is írt, az E-változat, amelynek első prototípusa már készül Linköpingben, az erősebb General Elecrtric F414G hajtóművel repül, aktív fázisvezérelt (AESA) radart és új infra-érzékelő és célmegjelölő rendszert használ, mindezeket egy átalakított kétüléses gépen tesztelik.

Az E-Gripen nagyobb, mint a most használatban lévők, a futókat áthelyezik a törzs alól a szárnyak alá, így a sárkány növekedése mellett még plusz hely van például az üzemanyag mennyiségének növelésére. Ez a nagykiterjedésű erdőségek feletti repülések szempontjából Brazília számára nyilván különösen fontos volt, egyébként brazil információk szerint az NG-knek, legalábbis amelyeket ők kapnak, olyasfajta egy nagy összetett kijelzője lesz, mint amilyet az F-35-ösök műszerfalaként alkalmaznak.

Az E/F változat rendszereit egy átalakított kétüléses demogépen tesztelik

Amint írtuk, a Saab szerint az új Gripen-változat a távolról indítható fegyverzet és az elektronikus hadviseléshez szükséges eszközök dolgában felveszi a versenyt akár az F-35-össel is, viszont annál nagyságrendekkel olcsóbb a beszerzése és a fenntartása.

Az életbe lépett végleges megállapodás értelmében a brazil mérnökök és technikusok már októbertől kapnak a SAAB-nál kiképzést, a Gripen NG-k leszállítása a brazil légierő számára 2019-ben kezdődik és 2024-ben fejeződik be.

Mindeközben hírek szerint már folynak a tárgyalások egy tengerészeti Gripen-változatról is: az előtanulmányokat a szükséges átalakításokról a Saab már elkészítette.

Fantáziakép: ilyenek lesznek a brazil Sea-Gripenek?

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek