iPad vezérli a magyar jachtot
Mesébe illő történet részese lett a Budapesti Műszaki Egyetemre járó Réder Ákos két évvel ezelőtt, amikor szeretett volna egy hajómakettet készíttetni Juhász Györggyel a diplomamunkájához. Legnagyobb meglepetésére a második generációs hajóépítőnek annyira megtetszettek a tervek, hogy egyből felajánlotta, hogy megépítené magát a hajót. Mostanra elkészült a különleges jármű, a héten pedig be is mutatkozott Európa egyik legnagyobb hajókiállításán, a Boot Düsseldorfon a hétméteres Como EA.
Az elmúlt két évben a fejlesztések komoly kihívások elé állították a tervezőpárost. Mind az energiafelhasználás, mind pedig a menettulajdonságok tekintetében egyedit akartak alkotni. Ennek köszönhetően a Comóban számos egyedi elképzelés, világszínvonalú, a hajózást megreformáló újítás fedezhető fel.
A hagyományos hajóépítési technikák mellett a legfejlettebb modern megoldásokat építették bele a Comóba, amely nemcsak a formabontó megoldások miatt figyelemre méltó, hanem azért is, mert fontos hangsúlyt fektettek a környezettudatosságra. A jachtra nemcsak azért lehetünk büszkék, mert telepakolták szuper kütyükkel, hanem azért is, mert a teljes fejlesztési és gyártási folyamat Magyarországon, magyar szakemberekkel zajlott. Ebben a méret- és árkategóriában nem jellemző az efféle anyag és a technológia sem: a karbonszál és a vákuuminjektálás, aminek köszönhetően kevesebb gyantára van szükség. Ez a Como EA-nál kisebb súlyt és ellenállást, vagyis harmincszázalékos fogyasztáscsökkenést eredményez – mutatta be a hajót az ihónak Juhász György hajóépítő mester.
A hajótestbe könnyű dízelmotor került, az elektromos verzióhoz pedig egyedi, a legújabb lítiumakkumulátorokkal üzemeltetett motort fejlesztettek. A kisebb energiafelhasználás és a simább menet érdekében a hajóknak a szokásosnál keskenyebb a vízvonaluk, illetve speciális siklóléc fut végig a hajótesten.
A Como EA hajóterét úgy alakították ki, hogy nagyobb térélményt és biztonságérzetet nyújtson az utasoknak. Ennél azonban sokkal nagyobb újítás az, hogy egy vízálló tokba burkolt iPaddel oldották meg a vezérlést. A hajó irányításának lelke a tablet érintőképernyőjén látható digitális műszerfal, ahol játszi könnyedséggel nyomon követhető a sebesség, a fordulatszám, a víz, illetve a levegő hőmérséklete, valamint az elektromos változatnál az akkumulátor töltöttségi szintje, a dízel változatnál pedig az üzemanyagszint. E saját fejlesztésű megoldásnak köszönhetően a műszerfalról vezérelhető továbbá a világítás, a fenékvízszivattyú, de még a hűtő is.
Ha a műszaki újításokat kedvelőknek ennyi még nem volt elég, most figyeljenek: a Como hajókba wifis audiorendszert telepítettek, ez azt jelenti, hogy az Apple készülékeken tárolt zenéket vezeték nélküli, kültéri, vízálló hangszórókon élvezhetik az utasok.