Iryo: holá Sevilla, holá Málaga!

iho/vasút   ·   2023.04.08. 15:00
iryo_spanyol

A spanyol vasúttársaságnak a fővárosból induló két nagysebességű viszonylatán napi két járatpárt lehet igénybe venni, nyártól viszont jelentősen bővül a kínálat.

A vonatok kezdetben útközben csak Córdobában állnak meg, a menetidő mindkét vonalon körülbelül 2 óra 35 perc. A sevillai Santa Justa pályaudvarra induló járatok jelenleg reggel 6 óra 55 perckor és délután 17 óra 55-kor hagyják el a madridi Atocha pályaudvart, visszafelé a 10 óra 15-ös és a 21 óra 15-ös járatokkal lehet utazni. A fővárosból Málagába 7 óra 55-kor és 14 óra 55-perckor startolnak a vonatok, vissza irányban pedig 11:30-kor és 20:45-kor indulnak az Iryo-járatok.

A nyár elején viszont lényegesen bővíteni fogja a kínálatot a vasúttársaság: június 2-ától Sevilla felé már hat, Málaga felé pedig öt vonatpárt lehet majd igénybe venni – utóbbiak közül két pár vonat Antequerában is meg fog állni.

Az Iryo elnöke, Carlos Bertomeu az első járatok elindítását ünneplő hivatalos ceremónián elmondta: az első nagysebességű járatok Madrid és Sevilla között 31 éve, 1992. április 21-én indultak útnak, és most ismét történelmet írnak. Az Iryónak köszönhetően megtört a spanyol nemzeti vasút Renfe monopolhelyzete az andalúziai vasúti szolgáltatások terén. A társaság reméli, hogy járataik előnyben részesített mobilitási lehetőségek lesznek mindazoknak, akik szabadidős vagy üzleti útra utaznak Andalúziába vagy onnan.

Az andalúziai regionális kormányt képviselő Isabel Mayo López kiemelte: az Iryónak a térségbe való érkezése jelentős lendületet fog adni a fenntartható mobilitásnak. A spanyol kormány irányította a vasúti személyszállítási piac liberalizációját, mely a szolgáltatások bővülését, a szolgáltatási ellátások szélesebb körét és a jegyárak jelentős csökkenését eredményezte.

Mivel a régió fontos turisztikai célpont, az Iryo azt reméli, hogy évente körülbelül két és fél millió utast fog vonzani, ezért az értékesítések, promóciók, foglalások és műveletek kezelésére további hatvan alkalmazottat vett fel Andalúziában.

Az Iryót az Operador Ferroviario de Levante üzemelteti, mely részvényeinek 45 százalékát az olasz nemzeti vasút Trenitalia, 31 százalékát a valenciai központú Air Nostrum, 24 százalékát pedig a Globalvia infrastruktúra-beruházási és -kezelő csoport birtokolja.

A magán-vasúttársaság 800 millió eurót (jelenlegi árfolyam mellett közel 330 milliárd forintot) invesztált abba, hogy beléphessen a spanyol nagysebességű vasúti piacra. A vállalat tavaly november 25-én indította el első nagysebességű járatait Madrid és Zaragoza, valamint Barcelona között, december 16-átől pedig már Cuenca és Valencia is elérhető a fővárosból az Iryo-vonatokkal – adja hírül a Railway Gazette.

(Nyitóképünkön az Iryo egyik járata száguld. Fotó: Mariano Álvaro Navarro / Railway Gazette)

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek