Ismét turisták az űrben, tényleg száz kilométerrel a Föld fölött!

iho/repülés   ·   2021.07.20. 16:00
blueorigin_ns12_liftoff

Jeff Bezos kapszulája a világ legfiatalabb és legidősebb űrhajósát vitte túl a Kármán-vonalon. A következő Blue Origin rendszer már földkörüli repülésre is alkalmas lesz.

351 ezer láb, azaz csaknem 107 kilométer – ilyen magasra jutott magyar idő szerint nem sokkal három óra után a Nyugat-Texasban épült űrcentrumból a NewShepard, a Blue Origin űrhajója, vagyis ez a repülés valóban a Kármán-vonal, az űr nemzetközileg elfogadott határa fölé vitte négy utasát. És ezzel megnyílt egy második lehetőség, kifejezetten a nagyközönség – na jó, a fizetőképes nagyközönség – számára az űrbe. Hasonlóképp, mint ahogy a múlt héten repült SpaceShipTwo, Richard Branson mini űrrepülőgépe, ez is néhány perc gyönyörű élményt nyújt a Föld látványával és a súlytalansággal az utasainak.

A csapat: balról a két Bezos, Daemenn és Funk

Nyilván elsősorban az összehasonlítás mond el sokat az új, emberek szállítására alkalmas űreszközről. A Virgin Galactic gépe egy nagyobb hordozógép szárnya alól indul és kezd kemény emelkedésbe, majd utána siklásban ér földet, és a leszállás szempontjából a már nyugdíjazott űrsiklóra hasonlít, az elért magasság pedig csak 86 kilométer körüli.

Ez volt a New Shepard tizenhatodik repülése, először emberekkel a kabinban

A Blue Origin rendszere gyakorlatilag olyan, mint a most használatos „igazi” űrrakéta-űrhajó együttesek, a Szojuz-komplexum és a SpaceX Falcon-Dragon rendszere. Vagyis kilövőpadról indul függőlegesen, a hordozórakéta egylépcsős és egyhajtóműves, oxigén-hidrogén meghajtású, ballisztikus pályára emeli a kapszulát, amely megfelelő magasságban leválik róla és külön repül tovább.

Képek az élő közvetítésből: a start

A hordozórakéta hajtóműve leáll, majd függőlegesen süllyed, külön felületekkel fékezi és stabilizálja magát a légellenállás révén, nem sokkal a földfelszín fölött újraindítja a hajtóművet, kinyitja a „lábait” és simán földet ér (mint a SpaceX Falcon első fokozata). Hamarosan megjelenik a légtérben az űrhajó is, amely egy ideig szabadesésben, de stabilan közelíti a felszínt, aztán a fékernyők majd a föernyők nyílnak, végül kisebb fékezőrakéták teszik puhává a földet érést, méterekkel a felszín felett.

Biztonságban a földön: a rakéta és a kabin

A Branson-féle gépet két pilóta irányítja, a NewShepard négy utasának a tökéletesen sikerült repülés során nem volt más dolga, mint boldogan megélni a hat-nyolc perces történést, az élő közvetítésben lehetett hallani-érzékelni is az eufóriát. Az utasok: Jeff Bezos, a Blue Origin milliárdos alapítója, a testvére Mark, aztán az első fizető utas, egy holland fiatalember, Oliver Daemen, illetve a legkülönösebb friss űrhajós: Wally Funk, ezzel a repülés új rekordokat hozott, a világ legfiatalabb – 18 éves – és legidősebb – 82 éves – utasával. Wally Funk egyébként is tekintélyes aviatikus, 19 ezer 600 repült órával, generációkat oktatott kisgépes illetve közforgalmi repülésre. A hatvanas években kellett volna először az űrbe jutnia, de az amerikaiak akkor leállították a női űrhajósok kiképzését a Mercury-programban.

Életem legjobb tíz perce - mondta leszállás után a korelnök pilótanő

Az óvatosabb amerikai tévéállomások valahogy úgy fogalmaztak, hogy nagy magasságú repülés történt, és nem mindenki nevezi az utasokat űrhajósoknak, lévén, hogy az űripar közvéleményének jelentős része csak azokat illeti ezzel a ranggal, akik meg is kerülték a Földet. Ugyanakkor Bezos perspektívája Bransonéhoz képest komolyabb, messzebbre mutató: a NewShepard után készül a NewGlenn, amely már földkörüli repülésekre alkalmas rendszer lesz. Ami már gyaníthatóan nem csak az űrturizmust szolgálja majd.

Egyelőre fantáziakép: a NewGlenn

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek