Jelentős pályafelújítást tervez Moldova

iho/vasút   ·   2018.06.24. 13:45
400px_moldova_kisinyov

Megújulhat a Calea Ferată din Moldova (CFM) Bender–Basarabeasca–Etulia–Giurgiulesti vonala. Az ukrán határig vezető, széles nyomtávú pálya rekonstrukciójához az Európai Újjáépítési és Fejlesztési Banktól (EBRD), valamint az Európai Beruházási Banktól (EIB) szereznének kölcsönt. A vasúttársaság szerint az összesen körülbelül százmillió euró (bő harminckétmilliárd forint) értékű tender idén ősszel jelenhet meg.

A pályafelújítás nyílt, nemzetközi közbeszerzési folyamata a tervek szerint a vállalkozói tervezési-kivitelezési megállapodások alapján zajlik majd. A CFM már több olyan szakképzett vállalatot hívott meg, melyet a beruházás érdekelhet; a pályázatok beadásának határideje a napokban jár le. A jelentkezők számára hamarosan találkozót szerveznek a Kisinyov–Bender–Basarabeasca–Etulia vonalszakasz fizikai bemutatására. Ezen alkalom során mutatja majd be a vasúttársaság a közbeszerzés stratégiáját.

Akár kétszázötven kilométer hosszúságban is megújulhat a vasúti pálya Moldovában. Elsősorban az ország délkeleti részén haladó Bender–Basarabeasca–Etulia–Giurgiulesti vonal az érintett (térkép forrása: Wikipedia)

A CFM 2015-ben elfogadott szerkezetátalakítási stratégiája járműbeszerzést és pályafelújítást egyaránt magába foglal. A projekthez az EBRD és az EIB egyenként 52,5 millió euró (tizenhétmilliárd forint) hitelt ajánl fel, az Európai Bizottság (EB) pedig további ötmillió euróval (1,6 milliárd forinttal) járulhat hozzá a beruházáshoz.

A stratégia egyik része tizenegy, személyszállító- és tehervonatok továbbítására egyaránt alkalmas dízel-villamos mozdony vásárlását, valamint a karbantartáshoz szükséges alkatrészek beszerzését foglalja magában. A másik rész a pályafelújításokkal foglalkozik: a Bender–Kisinyov–Ungheni–Balti–Ocnita, valamint a Bender–Basarabeasca–Etulia–Giurgiulesti korridorvonalakat érinti. Szakértők számításai szerint a CFM-nek legalább négyszázmillió euróra (százharmincmilliárd forintra) lesz szüksége a járműbeszerzéshez és a pályafelújításokhoz. Az esetleges villamosítások pedig még további költséget jelenthetnek – jelenti a Railway Pro.

A Szovjetunió szétesése után, 1991-ben alapított CFM 1231 kilométernyi vasúthálózatot üzemeltet Moldáviában; ez szinte teljes mértékben széles nyomtávú pályákat foglal magában, mindössze tizennégy kilométer normál nyomtávú. A vasútvonalak kizárólag egyvágányúak és villamosítatlanok. A moldáv vasúthálózat a román és az ukrán vasúthálózattal áll összeköttetésben: előbbivel a széles és a normál rendszerek közötti váltásra van szükség, Ukrajna felé pedig a széles nyomtávú sínek futhatnak tovább.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek