Jó évet zárt a Ryanair, de idén nem vesz új gépeket

iho/repülés   ·   2013.01.28. 12:00
Boeing_737_cim

Megemelte nettóprofit-várakozását a Ryanair, miután a december 31-én záruló negyedéve a vártnál jobban sikerült a társaságnak – írja az investor.hu. Míg ezelőtt 490-520 millió eurós nyereségre számított a vezetőség, most már arról beszélnek, hogy az egész évre vonatkozóan elérhetik az 540 milliós profitot.

Az év végén lezárult negyedév során (ez a Ryanairnél egyébként az üzleti év harmadik negyedévének számít) 8 százalékkal nőtt az átlagos viteldíj, míg az utaslétszám 3 százalékkal, 17,3 millió főre emelkedett. A társaság pénzügyi igazgatója a kiemelkedő ünnepek előtti foglalási statisztikákkal magyarázta a kiugró eredményt. A negyedév során 18,1 millió nyereséget ért el a Ryanair, ami 21 százalékos növekedést jelent a tavalyi évhez képest.

A társaság Maastrichtban megnyitotta 51. bázisát, és újabb 5 célállomás van tervbe véve, köztük például a horvát Zadar városa vagy a marokkói Fez. Azonban ennek ellenére nem terveznek újabb repülőket vásárolni a következő 12–24 hónap során.

A légitársaság jelenleg kizárólag Boeing 737-800-as gépekkel repül. A Ryanair vezére, Michael O'Leary az ATW online szerint legutóbbi nyilatkozatában 2013 végére, 2014-re teszi a flottabővítésről szóló döntést, ugyanakkor elutasítja azt, hogy a 737-es újrahajtóművezett MAX-változatából vásároljon, mert a továbbfejlesztett keskenytörzsű súlyosabb, mint a most gyártásban lévő altípus.

O'Leary inkább „kialkudott” áron beszerezhető 737 NG-k, vagy A320-asok beszerzésében gondolkodik, amelyek számításai szerint a gyártási sorozat lefutásával még olcsóbban megszerezhetők. Tovább tárgyal közben a 180 személyes kínai COMAC C919-esek beszerzéséről, igaz, ezek most fejlesztés alatt álló változatukban még nem elég nagyok a Ryanairnek, és nem tudni, sikerült-e rávenni a kínai gyártót egy hosszabb, 199 személyes variáns megtervezésére és elkészítésére. Mint erről korábban beszámoltunk, a kínaiakkal zajló tárgyalások mögött a megfigyelők egy része inkább a Boeing és az Airbus elleni zsarolási eszközét sejti, mint komoly vételi szándékot.

Az ír légitársaság bejelentette azt is, hogy várhatóan az Európai Unió rábólint arra a 694 millió eurós felvásárlási ajánlatra, amit a Ryanair a helyi rivális Aer Lingus Groupért tett még korábban. A döntés márciusra várható, és a Flybe Group azt is felvetette, ha a verseny korlátozása miatt aggályok merülnének fel, akkor hajlandó lenne átvenni azokat a járatokat, amelyeknél a versenyhelyzet fenntartása lenne szükséges.

Az Európai Unió korábban már egyszer elkaszálta a felvásárlási tervet, mondván, egy ilyen ügylet után a Ryanair monopolhelyzetbe kerülne az ír piacon.

Kapcsolódó hírek