A Ryan-vezér ismét a kínai géppel zsarolja a Boeingot

iho/repülés   ·   2012.09.05. 16:30
comac-c919-front-angle_cim

Valódi és komoly elkötelezettségnek nyilvánította a Ryanair vezére a kínaiakkal kötendő alkut: ha a fapados szorgalmazására a COMAC, a kínai gyártó kihozza új típusa kétszáz személyes változatát, akkor a Ryanair nagy megrendelést fog adni rá. Mint azt korábban elmondtuk, O'Leary nemrég ráadásul azzal az ötlettel állt elő, hogy a COMAC tervezze át a gépet, legyenek szélesebbek az ajtók, hogy egyszerre két utas is beléphessen a gépbe és ezzel csökkenthető legyen a fordulóidő.

Michael O'Leary legújabb nyilatkozata ellenére sok iparági megfigyelő továbbra is úgy véli, a harsány szövegeiről ismert légitársaság-főnök valójában elsősorban a Boeingot akarja ezzel a húzással megzsarolni, hogy adja olcsóbban gépeit. Mint a Flightglobal összefoglalója is emlékeztet rá, a Ryanair flörtje a kínai gyártóval csak néhány hónappal előzi meg az eddig megrendelt 189 személyes Boeing 737-800-asok utolsó sorozatának leszállítását, utána következik nyilván a következő tárgyalási szakasz az újabb megrendelésről.

Egyelőre a 919-es még csak mint makett...

O'Leary a maga módján el is ismerte, hogy a Boeing és a Ryanair megállapodása a Boeinggal az áron múlik, ha elég olcsón kínálja az amerikai cég a gépeket, akkor lesz csak üzlet. Ugyanakkor azt sem rejtette véka alá, hogy ha sikerül egy „megbízható, hiteles” harmadik gyártót is bevonni a piacra, és ha sok légitársaság vesz COMAC 919-est, az „a vízvonal alatt üt léket a Boeing és az Airbus árstratégiáján”.

Mint azt korábban jeleztük, a COMAC 168 üléses gépe a mai tervek szerint 2016-ban állhatna forgalomba, míg az O'Leary által javasolt hosszabb, 199 személyes verzió 2018-20 körül lehetne elérhető.

...és mint fantáziarajz létezik, de O'Leary tényleg lát fantáziát a gépben

Mindeközben az ír vezér, nyilván tovább erősítendő alkupozícióit, súlyos kritikai észrevételeket fogalmazott meg a Boeing jövőbeni újrahajtóművezett MAX-737-esével szemben, elsősorban azt állítván, hogy a gép túlságosan nehéz lesz. Mint jeleztük, a Max végső súlyáról és ehhez képesti teljesítményéről véglegeset nehéz állítani, mivel a felfrissített verzió tervezése még nincs lezárva.

O'Leary nyilatkozata egyfajta reagálásnak is tekinthető a Boeing egyik kulcsembere, Randy Tinseth legutóbbi közleményére, amely a kínai légi közlekedés igényeivel foglalkozik: a Boeing előrejelzése szerint Kína a következő húsz évben 5260 új gépet fog forgalomba állítani, és Tinseth szerint a keskenytörzsű gépek iránti igényt nagyrészt a Boeing 737 MAX elégíti majd ki. Tinsethnek abban egyébként mindenképp igaza van, hogy a mai viszonyokat figyelembe véve a kínai repülőgépgyártás egymaga egészen biztosan nem tudja lefedni a teljes kínai repülőgép-keresletet.

Kapcsolódó hírek