Két beszálló egy ajtón át egyszerre?
A tavalyi előzetes megállapodás alapján az ír fapados tovább tárgyal a kínai repülőgépgyártóval az évtized végére várható új keskenytörzsű repülőgéptípusról. Mint korábban beszámoltunk róla, a Ryanair részt vállal a COMAC C919-esének fejlesztéséből, azzal a bevallott céllal, hogy ilymód is igazi konkurenciát teremtsen a piacot jelenleg uraló két nagy gyártónak, „helyzetbe hozza” a Boeingot és az Airbust.
Sokáig úgy tűnt, hogy a Ryanair ezzel nem akar valójában mást elérni, mint megzsarolni mind az európai, mind az amerikai céget, hogy engedjenek áraikból. Időközben kiderült, az írek arra akarják rávenni a kínaiakat, hogy fejlesszék ki a gép 200 személyes változatát, és ezzel gyakrolatilag fedjék le a teljes keskenytörzsű kategóriát, ezáltal is élezve a versenyt az Airbusszal és a Boeinggal.
De az sem zárható ki, hogy az ilyen konkrét kérés valóságos vásárlói szándékokat takar, hiszen a Ryanair tervei közt szerepel egy ázsiai vállalkozás létrehozása is.
Friss hírek szerint a Ryanair legújabb ötlete, hogy a C919-esen a megszokotthoz képest legyenek olyan széles ajtók, amelyeken keresztül egyszerre nem egy, hanem két utas léphet be a gépbe. A társaság szerint ezzel is le lehet rövidíteni a gépeknek a reptereken töltött fordulóidejét, mert felgyorsíulna a beszállítás.
Azt a Ryanair nyilatkozó alelnöke nem részletezte, hogy a kínaiak hogyan reagáltak erre a kérésre, ami egyébként a gép szerkezetének komoly módosítását jelentené, márpedig a fejlesztés az eredeti tervekhez képest már most többéves késésben van.
Egy nemrég kötött szerződés szerint mostantól a Boeing és a COMAC komoly technológiai együttműködésre lép különféle környezeti és egyéb, nyilvván az új típussal is kapcsolatos problémák megoldására, de ez nem jelenti azt, hogy a 919-es és a 737-es ne lennének konkurens típusok, különösen a nagy fellvevő képességű ázsiai piacon.