Jó úton járunk a közlekedésbiztonság terén

Andrassew Dávid Igor   ·   2012.08.14. 19:30
zankakicsi

Mire egy kisgyermek eléri a 18. születésnapját, kétszer nagyobb valószínűséggel hal meg közlekedési balesetben, mint 30, 40, vagy 50 éves korában – hangzott el a sokkoló adat a 8-18 éves korosztály számára rendezett közlekedésbiztonsági napon a Zánkai Gyermek és Ifjúsági Centrumban, kedden. A rendezvényt a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium, illetve az ORFK-Országos Balesetmegelőzési Bizottság szervezte a ciprusi EU-elnökség alkalmából júliusban megtartott 4. Európai Közúti Biztonsági Nap nemzeti kísérő aktusaként.

A program elsődleges célja a fiatalok tudatos szerepvállalásának elősegítése a biztonságos közlekedés érdekében, elméleti és gyakorlati ismereteik bővítése, valamint a fiataloknak szóló közlekedésbiztonsági felhívás népszerűsítése. A Balaton parti rendezvényen az NFM és az ORFK-OBB szakemberei bemutatták a fiataloknak szóló, a közlekedésre neveléssel kapcsolatos eddigi intézkedéseket, illetve programokat. Az érdeklődő gyerekek KRESZ-tesztet tölthetnek ki, a Közlekedési Múzeum szervezésében pedig játékos formában ismerkedhetnek meg a közlekedési eszközökkel. Az elmélet mellett a fiatalok gyakorlati kerékpáros ügyességi pályán is gyakorolhatták a közlekedés legalapvetőbb szabályait, emellett pedig aszfaltrajzversenyen is részt vehettek.

Schváb Zoltán és Óberling József<br />(fotók: a szerző)

A NFM a nicosiai konferenciával egy időben közzétette a fiatalok közlekedésbiztonsági nyilatkozatát. Ez a felhívás aktív szerepvállalásra ösztönzi az ifjúsági szervezetek tagjait és azokat a személyiségeket, akik véleményformálóként hozzájárulhatnak a közlekedés biztonságosabbá tételéhez, a közlekedők szabálytisztelő és szabálykövető magatartásának alakításához, valamint a nemzeti közlekedésbiztonsági célkitűzések megvalósításához – számolt be a nyilatkozatról Schváb Zoltán, az NFM közlekedésért felelős helyettes államtitkára, valamint az ORFK-OBB társelnöke.

A helyettes államtitkár közzétette a ciprusi elnökség konferenciáján elhangzott adatokat, melyek szerint az Európai Unióban a 18-25 éves korosztály átlagosan tíz százalékban képviselteti magát a társadalomban, a közúti közlekedési balesetben meghaltak közt azonban már húsz százalék az arányuk évente. Ennek a körülbelül hatezer fiatalnak nagyjából 86 százaléka motoron, vagy autóban hal meg.

Készül az akadálypálya

Siim Kallast, az Európai Bizottság alelnökét és a Bizottság közlekedéspolitikáért felelős biztosát idézve Schváb Zoltán elmondta, hogy a drog és alkohol együttes fogyasztása a közúti közlekedésben harmincötszörös baleseti kockázatot jelent. Antonio Avenoso, az Európai Közlekedésbiztonsági Tanács (ETSC) vezetőjének a júliusi konferencián elmondott szavaiból pedig kiderült, hogy az Európai Unióban a 15-30 éveseknek 20 százalék az arányuk a népességben, azonban 30 százalék a halálos közúti közlekedési balesetekben. Az elhunytak 81 százaléka férfi.

Az Európai Közlekedésbiztonsági Tanács 2012-es Közlekedésbiztonsági PIN-díját hazánknak ítélte, ez pedig a helyettes államtitkár szerint jól bizonyítja, hogy Magyarország jó úton halad. Schváb Zoltán kijelentette: továbbra is határozott törekvés, hogy minden rendelkezésre álló eszközzel fokozzák a közutak biztonságát, növeljék a megmentett életek számát és a lehetséges minimumra szorítsák a közlekedésből fakadó halálesetek előfordulását.

KRESZ-tesztre várva

Huszonkét évvel ezelőtt, 1990-ben 107 gyermek vesztette életét Magyarországon közlekedési balesetben, míg 2011-ben mindössze 12, 2012. augusztus 13-ig pedig 16. A számokból is látszik, hogy az, amit az elmúlt 22 évben tettek a szakemberek annak érdekében, hogy a gyerekek sokkal kisebb közlekedésbiztonsági kockázatnak legyenek kitéve, nem volt eredménytelen – minderről Óberling József rendőr ezredes, az ORFK közlekedésrendészeti főosztályvezetője, az ORFK-OBB ügyvezető elnöke beszélt. A tavalyi 12 áldozatból nyolcan gépkocsiban, utasként vesztették életüket. Jól látható, hogy ezeket a gyerekeket is a felnőttek hajszolták a halálba, mert nem vigyáztak rájuk kellően – magyarázta az ezredes, majd hozzátette: az idei számok azt mutatják, tenni kell valamit, mert hogyha nem avatkozunk be, akkor rossz irányba mennek a folyamatok.

A jó hírekről szólva Óberling József elmondta, az erő és az elszántság mellett számos ötletük van arra, hogy mivel lehet még jobban ráirányítani a figyelmet arra, hogy a gyerekek a legkevésbé tehetnek arról, hogy ha baleset áldozataivá válnak, mert a felnőttek azok, akik nem vigyáznak rájuk. Emellett, mint mondta, van egy csomó dolog, amit a gyerekek is megtanulhatnak, például a kerékpározással, vagy a nagyobbak a segédmotorral kapcsolatban. De megismerhetik azokat a veszélyhelyzeteket is, amelyek nem csak a gyalogos, vagy a kerékpáros közlekedés során, hanem a gépkocsiban utazva leselkedik rájuk. Az sem baj, ha a gyerek szól a szüleinek, hogy be kellene kapcsolni a biztonsági övet, vagy lakott területen nem kellene százzal menni.

A karambolgép a biztonsági öv fontosságát mutatja be

Fiatalok közlekedésbiztonsági nyilatkozata

  • Fontos az életem.
  • Fontosnak tartom és tisztelem mások életét.
  • Fontos, hogy ne történjen velem közlekedési baleset.
  • ontosnak tartom, hogy mások se sérüljenek meg közlekedési balesetben.
  • Fontos számomra a saját testi épségem, és ugyanúgy mások testi épsége is, ezért tiszteletben tartom a közlekedés szabályait.
  • Elítélem a felelőtlenül és szabálytalanul közlekedőket.
  • Fontosnak tartom, hogy az életemben elérjem a céljaimat, és azt akarom, hogy ezt senki se veszélyeztesse.
  • Fontosnak tartom, hogy a családokban minden fiatal épen és egészségesen nőjön fel, hogy sikeres és boldog felnőtt lehessen.
  • Fontosnak tartom a biztonságos közlekedést.

Díjat kaptunk, mert tavaly hazánk volt a legjobb a közlekedésbiztonság javításában

Kapcsolódó hírek

Nagyvasút Vasút Ellátási lánc Szállítmányozás Közút Haszonjármű

Döbbenet a vasút alágazatban: fordított modális váltást okozhat az EP-bizottság döntése

iho.hu   ·   2024.02.15. 13:15

Az Európai Parlament Közlekedési és Idegenforgalmi Bizottsága képviselői szerdán huszonhat igen szavazattal, tizenegy ellenében és egy tartózkodás mellett fogadták el az előterjesztést a közúti fuvarozás súly- és méretszabályainak – felfogásukban az áruszállítás környezetbarátabbá tételét célzó – felülvizsgálatáról.