Jó úton járunk a közlekedésbiztonság terén
Mire egy kisgyermek eléri a 18. születésnapját, kétszer nagyobb valószínűséggel hal meg közlekedési balesetben, mint 30, 40, vagy 50 éves korában – hangzott el a sokkoló adat a 8-18 éves korosztály számára rendezett közlekedésbiztonsági napon a Zánkai Gyermek és Ifjúsági Centrumban, kedden. A rendezvényt a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium, illetve az ORFK-Országos Balesetmegelőzési Bizottság szervezte a ciprusi EU-elnökség alkalmából júliusban megtartott 4. Európai Közúti Biztonsági Nap nemzeti kísérő aktusaként.
A program elsődleges célja a fiatalok tudatos szerepvállalásának elősegítése a biztonságos közlekedés érdekében, elméleti és gyakorlati ismereteik bővítése, valamint a fiataloknak szóló közlekedésbiztonsági felhívás népszerűsítése. A Balaton parti rendezvényen az NFM és az ORFK-OBB szakemberei bemutatták a fiataloknak szóló, a közlekedésre neveléssel kapcsolatos eddigi intézkedéseket, illetve programokat. Az érdeklődő gyerekek KRESZ-tesztet tölthetnek ki, a Közlekedési Múzeum szervezésében pedig játékos formában ismerkedhetnek meg a közlekedési eszközökkel. Az elmélet mellett a fiatalok gyakorlati kerékpáros ügyességi pályán is gyakorolhatták a közlekedés legalapvetőbb szabályait, emellett pedig aszfaltrajzversenyen is részt vehettek.
A NFM a nicosiai konferenciával egy időben közzétette a fiatalok közlekedésbiztonsági nyilatkozatát. Ez a felhívás aktív szerepvállalásra ösztönzi az ifjúsági szervezetek tagjait és azokat a személyiségeket, akik véleményformálóként hozzájárulhatnak a közlekedés biztonságosabbá tételéhez, a közlekedők szabálytisztelő és szabálykövető magatartásának alakításához, valamint a nemzeti közlekedésbiztonsági célkitűzések megvalósításához – számolt be a nyilatkozatról Schváb Zoltán, az NFM közlekedésért felelős helyettes államtitkára, valamint az ORFK-OBB társelnöke.
A helyettes államtitkár közzétette a ciprusi elnökség konferenciáján elhangzott adatokat, melyek szerint az Európai Unióban a 18-25 éves korosztály átlagosan tíz százalékban képviselteti magát a társadalomban, a közúti közlekedési balesetben meghaltak közt azonban már húsz százalék az arányuk évente. Ennek a körülbelül hatezer fiatalnak nagyjából 86 százaléka motoron, vagy autóban hal meg.
Siim Kallast, az Európai Bizottság alelnökét és a Bizottság közlekedéspolitikáért felelős biztosát idézve Schváb Zoltán elmondta, hogy a drog és alkohol együttes fogyasztása a közúti közlekedésben harmincötszörös baleseti kockázatot jelent. Antonio Avenoso, az Európai Közlekedésbiztonsági Tanács (ETSC) vezetőjének a júliusi konferencián elmondott szavaiból pedig kiderült, hogy az Európai Unióban a 15-30 éveseknek 20 százalék az arányuk a népességben, azonban 30 százalék a halálos közúti közlekedési balesetekben. Az elhunytak 81 százaléka férfi.
Az Európai Közlekedésbiztonsági Tanács 2012-es Közlekedésbiztonsági PIN-díját hazánknak ítélte, ez pedig a helyettes államtitkár szerint jól bizonyítja, hogy Magyarország jó úton halad. Schváb Zoltán kijelentette: továbbra is határozott törekvés, hogy minden rendelkezésre álló eszközzel fokozzák a közutak biztonságát, növeljék a megmentett életek számát és a lehetséges minimumra szorítsák a közlekedésből fakadó halálesetek előfordulását.
Huszonkét évvel ezelőtt, 1990-ben 107 gyermek vesztette életét Magyarországon közlekedési balesetben, míg 2011-ben mindössze 12, 2012. augusztus 13-ig pedig 16. A számokból is látszik, hogy az, amit az elmúlt 22 évben tettek a szakemberek annak érdekében, hogy a gyerekek sokkal kisebb közlekedésbiztonsági kockázatnak legyenek kitéve, nem volt eredménytelen – minderről Óberling József rendőr ezredes, az ORFK közlekedésrendészeti főosztályvezetője, az ORFK-OBB ügyvezető elnöke beszélt. A tavalyi 12 áldozatból nyolcan gépkocsiban, utasként vesztették életüket. Jól látható, hogy ezeket a gyerekeket is a felnőttek hajszolták a halálba, mert nem vigyáztak rájuk kellően – magyarázta az ezredes, majd hozzátette: az idei számok azt mutatják, tenni kell valamit, mert hogyha nem avatkozunk be, akkor rossz irányba mennek a folyamatok.
A jó hírekről szólva Óberling József elmondta, az erő és az elszántság mellett számos ötletük van arra, hogy mivel lehet még jobban ráirányítani a figyelmet arra, hogy a gyerekek a legkevésbé tehetnek arról, hogy ha baleset áldozataivá válnak, mert a felnőttek azok, akik nem vigyáznak rájuk. Emellett, mint mondta, van egy csomó dolog, amit a gyerekek is megtanulhatnak, például a kerékpározással, vagy a nagyobbak a segédmotorral kapcsolatban. De megismerhetik azokat a veszélyhelyzeteket is, amelyek nem csak a gyalogos, vagy a kerékpáros közlekedés során, hanem a gépkocsiban utazva leselkedik rájuk. Az sem baj, ha a gyerek szól a szüleinek, hogy be kellene kapcsolni a biztonsági övet, vagy lakott területen nem kellene százzal menni.
Fiatalok közlekedésbiztonsági nyilatkozata
- Fontos az életem.
- Fontosnak tartom és tisztelem mások életét.
- Fontos, hogy ne történjen velem közlekedési baleset.
- ontosnak tartom, hogy mások se sérüljenek meg közlekedési balesetben.
- Fontos számomra a saját testi épségem, és ugyanúgy mások testi épsége is, ezért tiszteletben tartom a közlekedés szabályait.
- Elítélem a felelőtlenül és szabálytalanul közlekedőket.
- Fontosnak tartom, hogy az életemben elérjem a céljaimat, és azt akarom, hogy ezt senki se veszélyeztesse.
- Fontosnak tartom, hogy a családokban minden fiatal épen és egészségesen nőjön fel, hogy sikeres és boldog felnőtt lehessen.
- Fontosnak tartom a biztonságos közlekedést.