Jól halad a nagycenki múzeumvasút felújítása

iho/vasút   ·   2018.09.05. 13:45
nagycenk-anyagolas-400

Teljes felújítást végez idén a GYSEV Zrt. a Nagycenki Széchenyi Múzeumvasúton. A munkálatok érintik a cég tulajdonát képező keskenynyomtávú vasúti pályát és a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum birtokában lévő gördülőállományt is. Bár korábban úgy tervezték, csak a tavaszi és a nyári időszakban nem fogad látogatókat emiatt a múzeumvasút, most már csak 2019. tavaszára ígéri honlapján a vasúttársaság a forgalom ismételt felvételét. A felújítási–átalakítási munkálatokat a GYSEV Zrt. saját kivitelezésben végzi el. A teljes rekonstrukció közel egymilliárd forintos költségét a soproni székhelyű vasúttársaság saját maga finanszírozza, igaz állami forrásból.

A vasúti pályát érintő munkálatok során átépítik az alépítményt és új zúzottkő ágyazatba fektetik a vágányt. A felépítmény átépítésekor új betonaljakra kerülnek a sínek. A szakemberek emellett elvégzik a szükséges vágányszabályozási munkálatokat, új kitérőket építenek be. Építenek egy új vasbeton kerethidat, az Ikva-patakon átvezető, acélszerkezetű hidat pedig felújítják. Nagycenk és Fertőboz állomásokon új peront építenek, de felújítják a múzeumvasút épületeit, többek között a fertőbozi fűtőházat is, amit a látogatóknak is szeretne megnyitni a GYSEV Zrt.

András közelít Kastély állomáshoz 2013 nyarán (fotó: Joó Ferenc)

A kisvasúti személykocsik felújítását saját műhelykapacitással végzi a GYSEV Zrt., csak bizonyos, speciális munkálatok esetében (például bádogtető kialakítása) von be külső vállalkozót a vasúttársaság. A cég szakemberei dolgoznak a C50 típusú dízelmozdony és az András nevet viselő gőzmozdony folyamatos üzemkészséget biztosító felújításán is. A GYSEV Zrt. közleménye alapján még az évtizedek óta használatlan, Dongó becenevű motorkocsi is megújul és a múzeumvasút rendelkezésére áll majd.

A Kastély–Barátság szakasz nyíltvonali részén az anyagolással már végeztek. Nádtelepi őrhely és Fertőboz között, valamint Kastély állomáson viszont még nem láttak neki a munkálatoknak. Az anyagoláshoz Csömödérről szállítottak át Nagycenkre két önürítős vagont. Az anyagolás végén jöhet a vágány szabályozása, amihez aláverő gépet hoznak majd a kisvasútra.

Érdekesség, hogy az egyik önürítős vagon csak oldalra, méghozzá csak egy adott oldalra tud billenteni, így ezzel szórták a követ a sínek külső oldalára, mindig csak egy oldalra. Ahhoz, hogy a másik oldalra tudjon üríteni, daruval kellett a vagont megemelni és száznyolcvan fokkal elfordítani. Ezzel szemben a másik vagon a sínszálak közé üríti a zúzottkövet, így jutott elég ágyazat mindenhova a betonaljak alá.

Önürítős kocsi érkezik Csömödérről – nézze meg galériánkat! (fotók: Dani Szabolcs)

A Nagycenki Széchenyi Múzeumvasút rövid, de érdekes utazást kínál azoknak, akik nem közúton szeretnék felkeresni a Széchenyiek birodalmát. Fertőboz állomásán két kiállított nagyvasúti gőzmozdonyt (424 140 és 520 030), valamint néhány kisvasúti relikviát tekinthetünk meg. Kastély állomás mellett kisvasúti skanzen található ezer milliméter nyomtávú és 760-as gőzmozdonyokkal, kocsikkal. Érdekes még, hogy a vonat Barátság állomáson irányt vált, illetve Kastély bejáratánál egy nagyon régi forgótárcsás jelző maradt fenn, üzemelő állapotban.

* *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek