Jumbo-búcsú Japánban: a belföldi járatok óriásainak távozása

iho   ·   2014.04.06. 11:15
cim

Elbúcsúzott az utolsó japán üzemeltetésű Jumbo: az All Nippon Airways Boeing 747-ese, egy „Domestic” 400-as. A JA8961 lajstromjelű óriás utolsó járatát Tokió Haneda és Okinawa között repülte le. A kivonásával valóban befejezte szigetországbeli pályafutását a típus, amelynek természetesen továbbra is sok példánya fordul még meg a repülőtereken, a tavalyi adatok szerint a világban összesen 620 körüli a Jumbók száma, de japán üzemeltetésben már nem repül egy sem, a versenytárs Japan Airlines már korábban leállította a maga 747-eseit.

A Flightglobal adatbázisa szerint a 747-esek négy variánsa dolgozott az All Nipponnál: az első 100-as sorozatból az első SR azaz Short Range altípusú gép 1978 decemberében állt forgalomba, majd következett a 200-as, a 400-as, majd a 400D, a „Domestic” változat. Összesen negyvenhét példánya repült a gépcsaládnak a légitársaságnál, a 747-esek csúcsidőszaka a kilencvenes évek vége volt, amikor egy időben harminckilenc ilyen „púpos” repülőt üzemeltetett az ANA. A kivonásuk viszont már az előző évtized elején megkezdődött, természetesen először a legrégibb 100-asokkal, 2010-re már csak három „sima” 400-as volt szolgálatban, és nyolc belföldi járatokon használt D-változat, ezekből búcsúzott el most az utolsó.

A winglet nélküli 747-es, megerősített sárkánnyal, futókkal <br>(fotók: Flightglobal)

Mint látható, az ANA jelentős részben azokat az egyébként máshol nem is igen használt, Európában pedig teljesen ismeretlen altípusokat használja: ezek a Domestic 400-asok például nem viselik a jellegzetes négyszázas wingleteket, a gépeket kifejezetten rövid távra és gyors fordulóidőkre optimalizálták, ennek érdekében megerősítették a sárkányt és a futóművet, hogy a többi 747-esnél sokkal gyakoribb hermetizációt és az ugyancsak sűrűbb leszállásokat jól elviseljék. A repülési idő átlaga ezeken a járatokon kevesebb mint két óra volt, ami azt jelentette, hogy nem kellett a szokásos hosszú repüléseknél elkerülhetetlen többszöri étkezést biztosító nagy konyhákat a gépre telepíteni, ezzel is lehetett viszont növelni az ülések számát. Ennek eredményeként a 100-asok 525, a 400D-k 568 utassal repülhettek Japán öt legnagyobb városa között.

Ünnepélyesen köszöntötték az utolsó 747-es ANA-járatot és személyzetét

Vajon lesz-e utódja a belföldi forgalomban használt óriásgépeknek? Lesz is, meg nem is. A Flightglobal még tavaly kérdezte meg az ANA illetékesét, aki kizárta, hogy a most piacon lévő szupernagy típusok, az A380 illetve a Jumbo-utód 747-8i valamelyikét vásárolják meg hazai vonalakra, ugyanis az egyre kiterjedtebb szuperexpressz-hálózat már nem teszi feltétlenül szükségessé, hogy a nagyvárosokat ilyen nagy gépekkel kössék össze a levegőben. Azért a megoldás is érdekes. a négyhajtóműves 747-esk helyett a nagyon frekventált vonalakon a légitársaság a sokkal gazdaságosabban üzemeltethető, jelenleg legnagyobb 777-est, a 300-ast repülteti, és ezen is elfér 514(!) utas.

* * *

Indóház Online - Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek