Kamionokról döntött a bíróság
Egy friss bírósági ítélet kimondta, hogy minden kaliforniai dízel teherautót és buszt részecskeszűrővel kell ellátni 2014-től. Egymillió ilyen jármű fut az amerikai állam útjain, így az érintettek száma jelentős. A szigorú szabályozás értelmében 2023-ig minden, az államban szolgálatot teljesítő haszonjárműnek a 2010-es kibocsátási normáknak kell megfelelniük. A pert az állammal szemben a nemzeti erőforrások védelmi tanácsa nyerte meg, amely bíróságon támadta meg a kaliforniai busz- és teherautó szabályozást. Szerintük az intézkedéssel 3500 korai elhalálozást lehet megelőzni.
A zöld államként is elismert Kaliforniában már korábban meghozták volna a kamionosok számára kellemetlen ítéletet, de 2011 februárjában a szállítási- és építőipari szövetség, valamint az őket támogató konzervatív republikánusok megvédték a kormány előtt az akkori szabályozást, mondván, hogy a szigorúság sok-sok állás elveszítésével, valamint az ipari termelés visszaszorulásával jár együtt. A per során kiderült, hogy az államnak fontosabb a tiszta levegő. A döntésben a gazdasági hatásokat is mérlegelték. Az intézkedés végrehajtása a környezetvédelmi hivatal (EPA) becslései szerint évente 50-350 millió dollárjába kerül az iparágnak, míg az egészségügy oldaláról évi 3,7 milliárd dolláros megtakarítást jelent a betegsége megelőzése.
1998-ban a kaliforniai levegőtisztasági tanács kimondta, hogy a dízel koromrészecskék számos betegséget, asztmát, szív- és érrendszeri panaszokat, valamint korai elhalálozást okoznak. Egy 2012-es tanulmány megállapította, hogy a Los Angeles megyében asztmától szenvedő gyermekek nyolc százalékát a lakóhelyük közelében található gyorsforgalmi utakon kibocsátott gázok és részecskék betegítették meg. Az új szabályozással húsz százalékkal kell visszaszorítani a déli államban a károsanyag-kibocsátást. Míg 1997-ben 15 mikrogramm per köbméterben húzták meg a határt, addig mostantól 12 mikrogramm per köbméter az új előírás.
Vannak már olyan vállalatok, akik a jövő érdekében időközben korszerűbbre cserélték teherautóikat, ilyen a Coca-Cola és a Los Angeles-i kikötő.
Első nagy győzelmüket 2002-ben aratták a környezetvédők Kaliforniában: Gray Davis kormányzó Amerikában elsőként aláírta az autók károsanyag-kibocsátását megszigorító törvényt. A törvény szövege kimondja, hogy az autók által kibocsátott gázok szerepet játszanak az üvegházhatás létrejöttében. Ez a szövegrész élesen ellentétben állt az Egyesült Államok korábbi környezetvédelmi politikájával, ugyanis az ország máig nem fogadta el a kiotói egyezményt, mely a szén-dioxid-kibocsátást korlátozza. Az Egyesült Államok területén a károsanyag-kibocsátás mértékét a washingtoni központi kormányzat határozza meg. Obama még első elnöksége idején, 2009-ben hirdette ki szigorú üzemanyag-fogyasztási, egyben első ízben károsanyag-kibocsátási normáit az új amerikai autókra. Az Egyesült Államokban a kocsik fogyasztását és emisszióját visszaszorító legelső fontos szabályozást az 1970-es tiszta levegő törvény tartalmazta: akkor tiltották be az ólomtartalmú benzin használatát.