Kész a festés, szép lett a hosszú törzsű Álomgép
Ahogy a kigördüléskor sem volt nagy csinnadratta, úgy most a festőhangárból való kivontatáskor sem tartott különösebb ünneplést a Boeing a kompozitépítésű 787-es gépcsalád második tagjának megjelenésekor. A most repülő 787-8-asoknál hat méterrel hosszabb 9-es egyébként a Boeing új arculatának megfelelő festést kapott, amely láthatóan méginkább kiemeli az amúgy is szép, arányos gép formáit, a törzs karcsúságát, a 9-es jelzés pedig a függőleges vezérsíkra került.
A 787-9-es körüli viszonylagos csendet a még festetlen protopéldány kigördülésekor sokan azzal magyarázták, hogy a Boeing a londoni 787-es incidens miatt nem tartja időszerűnek a nagyobb felhajtást. Egyébként ebben a történetben megszületett az FAA, az amerikai Szövetségi Légügyi Hivatal immár hivatalos döntése is: a kiadott direktíva szerint a Honeywell által gyártott, és a londoni tűz keletkezésének okaként megjelölt helyzetjelző vészjeladó berendezések átvizsgálását és szükség esetén kiszerelését is előírja.
A mostani direktíva megfogalmazása azért érdekes, mert a múlt heti előzetes változatban még csak a kötelező átvizsgálás szerepel. Amint kiderült, a rövidzárlat nem az Ethiopian berendezésének akkumulátorában, hanem a kábelezésben keletkezett.
Visszatérve a Dreamliner új változatára: a szaksajtó, köztük a jeles brit Flight International azt emeli ki a 787-9-essel kapcsolatban, hogy nincs mit kiemelni. Ellentétben az alapgéppel, ennek a verziónak a tervezése, építése, összeszerelése semmiféle késést nem szenved, minden az előzetes program szerint működött, annak ellenére, hogy az új gép összeszerelése egybeesett a 8-as változat gyártási programjának felgyorsításával.
Kétségtelen ugyanakkor, amint azt a lapnak nyilatkozva a program vezetője is elismerte, hogy a feladat az alapgép fejlesztéséhez és gyártás-előkészítéséhez képest sokkal könnyebb, a technológiákat már kidolgozták, nagy meglepetésre talán valóban nem is kellett számítani.
Az új változat tervezési munkáinak javarészét a Boeing – az eredeti verzióval ellentétben – maga hajtotta végre, nem szervezte ki más cégeknek, külső partnereknek, és semmiképp sem követte azt a sok problémával járó gyakorlatot, hogy az outsorcing során egyben a minőség-ellenőrzést is átengedték a beszállítóknak.
A Boeinghoz közel álló portál, az All things 787 úgy tudja, hogy a 787-9-es első felszállása augusztus végére, szeptember elejére várható, így lehetséges, hogy a határidőket továbbra is tartsa a cég, vagyis hat hónap alatt sikerüljön lezárni a berepülési és engedélyeztetési programot. Ehhez három beműszerezett és egy légitársasági standardok szerint kialakított gépet használnak majd. Ha minden rendben megy, akkor az első 787-9-est a Boeing az Air New Zealand számára a tervek szerint jövő év közepén adhatja át.