Készül az új Griffmadár: brazilok kapják az első kétülésest

iho   ·   2020.04.15. 12:00
cim2

Az első fémalkatrész kialakításával megkezdődött a Gripen új kétüléses F-változatnak a gyártása a svédországi Linköpingben. a Saab közleménye jelzi, hogy a gép a brazil légierőnek készül. Mint ismert, a Saab egyik fontos eredménye volt az elmúlt években a brazil kormánnyal összehozott üzlet 28 E és nyolc F változat átadásáról, az együléses változat gépeit 2021-ben kezdik leszállítani, az F-eket két évvel később.

A szerkesztőségünkhöz is eljuttatott közlemény hangsúlyozza, hogy a braziloknak készült kétülésesek nem csak kiképzésre készülnek, a személyzet második tagja a maga kijelzőinek és kezelőszerveinek használata révén tudja megosztani a feladatok okozta terhelést, fegyveroperátorként, az elektronikus hadviselés a védelmi rendszer eszközeinek kezelőjeként.

A Linköpingben elkészült alkatrész egyébként a levegőbeömlő része volt, hangzik a közlemény, amely azt is jelzi, hogy a Saab következő lehetséges vásárlója Finnország lenne, de más hírek szerint a svédek hamarosan bejelentik, versenybe szállnak a kanadai légierő megrendeléséért is.

A szuper-Gripen finn és kanadai megrendelést remél (fotók: Saab)

Mint korábban megírtuk, a Gripen új változatának megjelenése – először a svéd légierőnél hatvan gép képében – áttételesen érintheti a magyar légierőt is, ugyanis a svédeknél szolgálatba álló E/F gépek felszabadítanak olyan korábbi C/D példányokat, amelyeket a mi légierőnk is használ. Ugyan a konkrét tervek a mostani 14 Gripen 2026-ban lejáró lízingszerződésének meghosszabbításáról még nem kerültek nyilvánosságra, néhány éve a magyar katonai vezetés említette egy második Gripen-század felállításának a lehetőségét, talán ez kapcsolható a svédeknél feleslegessé váló gépekhez. Igaz, közben a magyar igények hírek szerint ötödik generációs harci gépekre módosultak.

Az új változat első példánya egyébként 2017-ben repült először. Az E/F az a Gripen, amit már nem csak a svéd légierő eredeti igényei szerint, hanem erősen export-orientáltan fejlesztették, ennek jegyében javították a gép képességeit, elsősorban a hatótávolságát, mert egy komoly szerkezeti módosítás, a futók áthelyezése a törzsből a szárnytőbe azt jelenti, hogy a törzsben hordott kerozin mennyisége negyven százalékkal megnőtt.

A törzset megerősítették, áttervezték a farokrészt, a mostani, az F404-esen alapuló  hajtómű helyett beépítésre szánt, húsz százalékkal erősebb, General Electric F414G-39F hajtómű kedvéért, ami nem más, mint ami a Super Horneteket repíti párosával beépítve. Nagyobb teljesítményű tehát a hajtómű, de nagyobb a levegőigénye is, ezért áttervezték a beömlőket, a szívócsatornákat. Ugyancsak fontos, és az új hajtóművekkel összefüggő változás, hogy a gép képes az úgynevezett „szupercirkálásra”, vagyis utánégető nélkül repülhet hangsebesség fölött.

Az E-változat a levegőben

A törzs megerősítésével lehetségessé vált két további pilon szerelése, így a gép fegyverterhelése is megnőtt, a felfüggesztési pontok száma tízre emelkedett. A kabintető előtt ott az új infravörös érzékelő és célkövető, új az avionika, az orrban az AESA radar; az integrált szenzorrendszerrel a pilóta munkáját megkönnyíti a technológia. Az adatátviteli rendszerek beépítésével a gép tökéletesen alkalmassá vált a hálózati hadviselésre, és eleve teljesen NATO-kompatibilis, mint emlékezetes, az eredeti C/D-ket a magyar és a cseh megrendelés nyomán még külön módosítani kellett erre.

Az E-változat berepülése most már hat géppel, köztük az első szériapéldányokkal nemrég érte el a háromszázadik órát, most a fő feladat a szenzorok és a taktikai eszközök tesztelése.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Vasút Repülés Hajózás Nagyvasút Légiközlekedés Belvíz

Brüsszel döntött: 2040-ig el kell készülnie a Budapest–Bukarest NSV-nek

iho.hu   ·   2024.06.17. 11:45

Jóváhagyták a TEN-T transzeurópai közlekedési hálózat fejlesztésére vonatkozó új uniós rendeletet, benne a magyar és a román főváros közötti nagy sebességű vasút megépítésére vonatkozó passzust. A döntés végleges, a hálózatot három lépésben fejlesztik tökélyre, a végső határidő 2050.