Két szomszédvár, két reptér Erdélyben 2. Marosvásárhely

Márványi Péter   ·   2013.05.24. 17:45
cim

A múlt héten Budapesten zajlott nagy légiközlekedési konferencia, a Routes Europe látogatói számára feltűnhetett, hogy a romániai repülőtereket két külön pavilonban találja. Mint azt korábbi interjúnkban olvashatták, talán nem véletlen, hogy Marosvásárhely nem tagja a Romániai Repülőterek Szövetségének, mert a sajtóban is komoly port kavaró vitába keveredett a szomszédos Kolozsvárral. A Cluj-Napoca international vezetője az iho/repülés kérdéseire válaszolva határozottan állította, hogy a marosvásárhelyi konkurens légikikötő illegális támogatást kap Maros megye Tanácsától, és az adófizetők pénzét fecsérli. Nos nyilván érdemes volt néhány lépéssel arrébb megkérdezni minderről az érintettet, Peti Andrást, a Transylvania Airport igazgatótanácsának alelnökét.


Én azt gondolom, hogy ez egy egyoldalú vita, hiszen mi a munkával, a tevékenységgel, a repülőtér fejlesztésével foglalkozunk, és nincs időnk másra nézni. Azt gondoljuk, hogy kiegészítjük egymást. Mi egy más réteghez szólunk, hiszen a marosvásárhelyi repülőteret mintegy low-cost repülőtérként határozzuk meg, és brandeltük. Ilyen módon elsősorban elfogadható, nagyon jutányos reptéri illetékekkel minőségi szolgáltatást biztosítunk. Ami a támogatást illeti, el kell mondanom, hogy mindenféle EU-s versenyjogi szabálynak eleget teszünk. Azt is el tudom mondani, hogy sajnos az elmúlt időszakban a fejlesztésre nem tellett nagyon sok pénz, viszont idéntől folyamatban van már a terminálunk bővítése, ez egy félmillió eurós munkálat. Előirányoztuk idénre további kétmillió euróért a parkolóhelyek bővítését, és egy körforgalom építését a repülőtér könnyebb megközelíthetősége érdekében. És van egy – azt hiszem, ez zavar egyeseket – egy nagyon fontos uniós pályázatunk beadva a szállítási minisztériumhoz, amely a végső stádiumában van a kiértékelésnek. Ez egy 50 millió eurós projekt, amelynek keretében felújíthatnánk a meglévő 2100 méteres pályát, és meg is hosszabbíthatjuk 3600 méterre úgy, hogy akár a nagy interkontinentális gépeket  is tudjuk majd fogadni.

Ez az a felújítás, ami Kolozsváron már zajlik: már készítik az új pályát, és ők is azt mondják, hogy meghosszabbítják majd 3000 méteren túlra.

Igen, ahhoz viszont a Szamost el kell költöztetni, meg kell változtatni a körgyűrű útvonalát, de mindegy, ez az ők dolguk. A mi dolgunk az, hogy EU-s pályázatból, vissza nem térítendő forrásból kívánjuk a magunk fejlesztését megvalósítani, és közben minden egyes törvényt és szabályt betartunk.

Előteret is, pályát is, terminált is bővítenek Marosvásárhelyen<br>(fotók: Transylvania Airport)

De azért a felvetés eléggé komoly: voltak olyan európai repülőterek, amelyeknek a fejlesztési ügyeibe tényleg keményen beleszólt az Európai Bizottság, mert bizonyos pénzeket a versenyszabályok megsértésével kaptak, tehát vissza kell fizetni. Marosvárhely repülőterét ezek szerint nem fenyegeti ilyen veszély?

Nem, hiszen, nagyon óvatosak vagyunk, és előrelátóak, és csak olyan mértékben kapunk kompenzációt az általunk nyújtott szolgáltatásokra, ami a törvényeknek megfelel. Azt is kell tudni, hogy mi az ügykezelői vagyunk a Maros megyei tanács köztulajdonában lévő infrastruktúrának.

Mi a marosvásárhelyi repülőtér hosszútávú piaci esélye? A kollégájának is felvetettem, hogy noha ez egy 23 milliós nagy ország, ehhez képest is azért a nemzetközi repülőterek száma feltűnően nagy. Van ekkora piac Romániában?

A repülőteret szélesebb körben kell elemezni, hiszen a repőlőtér maga motorja lehet egy régió gazdasági fejlődésének. A marosvásárhelyi repülőtéren a múlt évben már rekordszámú utasforgalmat bonyolítottunk, idénre megint, 30 százalékos a növekedés. És ez konkrét, reális szám, hiszen a már megkötött szerződések alapján progrnosztizáljuk. Én remélem, hogy 400 ezer felett lesz az utasok száma, és töretlen lesz a fejlődés a következő években.

A Wizz itt is erős, de Marosvásárhelyen beindult a Ryanair is

Említette, hogy  elsősorban a diszkont légitársaságokra építenek. Ez azért lehet csapdája is a repülőtereknek. A low-costok nem hajlandók ugyanazt az árat megadni utasonként illetve repülőgépenként, mint amit a hagyományos légitársaságok. Tehát a repülőterek sűrűbb forgalommal, de lehet, hogy kevesebb bevétellel kell, hogy számoljanak.

Diszkontárakról beszéltem, tehát, hogy nagyon előnyös reptéri illetékekkel dolgozunk, tán Románia legelőnyösebb reptéri illetékével, de nem azt mondtam, hogy kizárólag diszkont légitársaságokra számítunk. Én azt gondolom, bármelyik nemzeti légitársaságnak az az érdeke, hogy maximalizálja a profitját, nálunk ezt megteheti. Mi szívesen várunk, illetve tárgyalásban vagyunk több más hagyományos légitársasággal és szeretnénk a választékunkat bővíteni.

Magyarországon egy diszkont légitársaság, a WizzAir járatáról tudnak az emberek: mi minden történik most még ezen kívül a reptéren?

A második repülőtér vagyunk, ahol leszáll a Ryanair, két desztinációval egyelőre: Brüsszel és Pisa. Constancáról is repül a Ryanair, de csak egyetlenegy desztinációval. Azt gondolom, hogy ez a Ryanairrel való együttműködés is azt bizonyítja, hogy a marosvásárhelyi repülőtérnek van jövője.

Ma már nem akkora gond, ha a Maros felől hömpölyögni kezd a köd, de a beton itt sem tökéletes

Hagyományos légitársaságokkal kikkel tárgyalnak?

Erről csak annyit tudok mondani, hogy miután megkötjük a szerződést, akkor számolhatok be a részletekről.

Visszatérve még a repülőtér fejlesztésére: gyanítom, hogy ha a felszállópályának a bővítésében gondolkodnak, azért nem árt a gurulóutak hálózatát is bővíteni.

Két apronunk van, és két gurulónk, de természetes, hogy ezt is kell fejleszteni, és természetesen elégedetlenek vagyunk a terminálnak a felépítésével is, én azt gondolom, hogy amennyiben megvalósul ez az EU-s projekt, kell gondolkodjunk egy zöldmezős terminálberuházáson is.

Teljesen új terminál, új előtérrel netántán?

Teljesen új koncepció alapján elképzelt terminál lenne.

Igen, valaha itt is sűrűn szálltak le a kékorrú Malév-gépek

Amikor régen Bukarestbe akartam Vásárhelyről elrepülni, sok órás késésekre számíthattam: a Maros felől érkező köd mindent beborított, nem lehetett mit csinálni. Most már, ha jól tudom, ILS-e is van a repülőtérnek.

Igen, óriási fejlesztésen ment keresztül a repülőtér ilyen szempontból. II-es kategóriájú ILS rendszerünk van, low visibility operation rendszerünk, és ezt kívánjuk tovább fejleszteni, hogy akadálymentesen és késések nélkül szállhassanak le a gépek ködben is.

Még egy érdekes kérdés: igaz-e, hogy Románia belső légiközlekedésnek visszaszorulását okozhatja, ha végre sikerülne az erdélyi autópályát befejezni? Most még elég sokan azért választják a  repülőgépet, mert nincs autópálya Erdélyben, csak 50 kilométer.

Két különböző kategóriáról beszélünk. Nem hiszem, hogy össze kell és lehet hasonlítani a két területet. Mindenképpen számítunk az autópályák megépítésére, hiszen ma úgy néz ki, hogy a repülőtértől 100 méterre találkozna az észak-erdélyi autópálya a Moldvát, Iasi-t Erdéllyel összekötő autópályával, ez óriási lehetőséget biztosítana a repülőtér fejlődésének is. Nem hogy feleslegessé tenné, ellenkezőleg, segíti a repülőtér forgalmát.

A mai forgalomra még elég a terminál, de ha a tervek bejönnek, bőven kell bővíteni

Na de Moldvában is van nemzetközi repülőtér.

Így van, de ettől függetlenül Moldva nyugati részéről rengeteg utasunk van, és elismerik a marosvásárhelyi repülőtér szolgáltatási minőségét.

A magyar utazók számára érdekes: tervezik-e esetleg a Wizz Airrel együtt a magyarországi járatok sűrítését? Most hetenete kétszer van járat Marosvásárhely és Budapest között.

Ez az utasoknak az igényétől is függ, hiszen az igényeket folyamatosna mérjük, és amennyiben erre van valós a fizetőképes kereslet, akkor mindenképpen. Persze folyamatosan tárgyalunk a Wizz Airrel és szeretnénk bővíteni a járatokat.

Kapcsolódó hírek