Kétirányú busz a Cobustól

Ács Attila   ·   2012.05.04. 06:00
cobus_fooldal

A kétirányú járművek teljesen általánosnak számítanak kötöttpályán, a „gumikerekeseknél” viszont csak ritkán, különleges feladatokra alkalmaznak ilyen megoldást (például repülőtéri buszok, speciális tűzoltóautók). Nem mindennapi látvány tehát egy ilyen busz a közúton, menetrend szerinti forgalomban – legalábbis egyelőre, hiszen egy kis francia szigeten ez hamarosan teljesen megszokottá válik.

A Cobus újdonsága háttérben a Mont-Saint-Michel szigettel<br>(fotó: Cobus)

A Mont-Saint-Michel a normandiai partvidéken található, alapterülete alig egy négyzetkilométer. Az ide épített, több mint ezeréves kolostor szinte teljes mértékben elfoglalja a szigetet, így a hely igen szűkös, buszforduló kialakítására nem nyílt mód. A turistaforgalom viszont jelentős (körülbelül 3 millió látogató évente), ezért szükségessé vált, hogy a világörökség részévé nyilvánított sziget tömegközlekedéssel is megközelíthető legyen.

Itt jött képbe a repülőtéri buszairól ismert Cobus: a fent említett probléma miatt egy hagyományos jármű szóba se jöhetett, helyette egy kétirányú, kétoldaliajtós, közúti közlekedésre alkalmas típus kifejlesztésével bízták meg a német céget. A prototípus már elkészült, ezt a jövőben további hét példány fogja követni.

A dizájn sem mindennapi<br>(fotó: Cobus)

A mérnököknek számtalan problémát meg kellett oldaniuk, hogy mindkét irányban „teljes értékű” legyen a busz: például a sebességváltó mögé egy irányváltót építettek be, hogy mindkét irányban 50 kilométer per órás sebességgel haladhasson a busz, fékezéskor pedig mindkét irányban működnie kell az ABS-nek is. Az aktuálisan hátul lévő visszapillantó tükrök automatikusan behajtódnak, és a fényszórók, lámpák sem téveszthetik meg a közlekedés többi résztvevőjét.

Az utastér 90 személyes<br>(fotó: Cobus)

Az engedélyek beszerzése, illetve a homologizáció több mint egy évet vett igénybe.

Kapcsolódó hírek