Kettős évforduló Prágában

Korcsmáros Gábor/Prága   ·   2014.05.09. 21:15
kiskep

A cseh fővárosban a napokban rendezvénysorozattal emlékeznek meg a metróközlekedés beindításának negyvenedik évfordulójáról. Egyes metróállomásokon koncertek, történelmi képkiállítás idézi fel a negyven évvel ezelőtti eseményeket. A kačerovi depóban pedig nyitott napot tartottak.

1974. május 9-én ünnepélyes keretek között adták át a prágai metró első szakaszát.<br>A képre kattintva galéria nyílik<br>(fotó: DPP)

A prágai metró C (piros) vonalának I.C szakaszát 1974. május 9-én (akkor a felszabadulás napja) adták át. Az első cseh metróvonal az akkori Sokolovská (ma Florenc) megállótól Kačerov megállóig húzódott. Akkor összesen kilenc megálló volt a szakaszon. A szerelvények a kitűnő csehszlovák–szovjet barátságnak tükrében szovjet gyártmányú, háromkocsis Ečs típusúak voltak. Csak később hosszabbodtak négy-, majd ötkocsissá a szerelvények. Kezdetben háromperces követéssel közlekedtek. Mivel a peronokat már akkor ötkocsis szerelvény befogadására tervezték, egy részüket kötéllel elzárták az utasok elől. 1977-ben kezdték meg a második B (sárga) vonal építését, amelynek első szakaszát aztán 1985-ben adtak át. 1978. augusztus 12-én üzembe helyezték az A (zöld) vonal első szakaszát, ekkor készült el a prágai metró első átszálló állomása a Muzeum megállóban. A 4,7 kilométer hosszú szakaszon hét megálló volt, a nyugati végállomás Leninova (ma Dejvická), a keleti pedig a Náměstí Míru (Béke tér) lett. Az A vonalon a 81-71-es sorozatú, ugyancsak szovjet metrószerelvények kezdtek közlekedni, az összes szocialista ország közül először. A prágai metróhálózatot fokozatosan bővítették, míg mára elérte 59,3 kilométeres hosszát, a három vonalon (A, B, C) összesen 57 megálló található. A jövőben tervezik a D metróvonal megépítését is.

Nosztalgiázott a 81-71-es is<br>(fotó: a szerző)

A metróközlekedés kezdetének évfordulójával egybe esik még egy esemény, mégpedig a régi prágai kéttengelyes villamosok kivonása a forgalomból. A Prágai Közlekedési Vállalat erről is megemlékezett ma: a megőrzött kéttengelyesek nosztalgiajáratokként közlekedtek azokon a villamosvonalakon, amelyeken egykor jártak.

Búcsúzik a kéttengelyes villamos Prága utcáitól 1974-ben<br>(fotó: DPP)

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Vasút Városi vasút

Életnagyságú Lego-villamos Budapesten!

iho/vasút   ·   2024.11.21. 08:30

Bár a színes kockákból épült Lego Vilin nem lehet utazni, vidám megjelenésével rendkívüli látványt nyújt. A világszinten is egyedülállónak számító építményt a Deák Ferenc téren lehet megcsodálni az adventi időszakban.