Kevés a jövő évi büdzsében a BKV pénze

iho   ·   2013.10.03. 09:13

Alig tízmilliárd forintot biztosítana a kormány a fővárosi közösségi közlekedés támogatására 2014-ben – ez derül ki a központi költségvetési tervezetből. Vagyis fillérre annyit, mint amennyit az idei büdzsében szerepeltetett. Csakhogy menet közben erről is kiderült, hogy egyáltalán nem elég. A nyár folyamán meg is toldotta a kabinet további 14 milliárddal, amit azután két részletben adott oda – hangzik a Népszabadság elemzése.

A jövő évi költségvetési tervezetben ennek ellenére újra csak tízmilliárd szerepel. Holott a fővárosi közösségi közlekedés állami, illetve fővárosi támogatási igénye már az idén is 73 milliárd forint volt, míg jövőre legalább 80 milliárdra emelkedik a 4-es metró üzembe helyezésének következményeként. És ez aligha titok az új vonal beindítására oly nagyon számító kormánypártnak – teszi hozzá a lap.

A legutóbbi költségvetés készítésekor 14 milliárdos lyuk tátongott az év elején a közösségi közlekedés kasszáján. A hiányzó összeget a fővárosnak kellett volna hozzátennie, csakhogy nem volt miből. A városvezetés ezért egyetlen huszárvágással a BKV-hoz „telepítette” a működési hiányt, ami így a cég büdzséjét terhelte, és nem a városét. Azóta az önkormányzati feladatok állami kézbe adása miatt a város mozgástere tovább szűkült. Így jövőre még az idei 58 milliárdnak az előteremtése is komoly nehézségekbe ütközhetne, de most ennél is többről van szó: a 4-es metró miatt már 65-ről. Ráadásul a BKV banki adósságállományából is esedékessé válik 9,4 milliárd visszafizetése. S ha ehhez még a CET-peren elvesztett cirka 7,5 milliárdot is hozzászámítjuk, akkor már további 17 milliárd extra pénzre lenne szüksége a városvezetésnek. Ehhez az ideinél is nagyobb trükk kellene. Vagy legalább adókivetési jog, amit olyan sokszor kért már Tarlós István.

– Nem tartom valószínűnek, hogy a választások évében a kormány olyan büdzsét fogadna el, amely a fővárost hátrányos helyzetbe hozná. Az együttműködési szándékról a Budapest 21 szerződésben tanúbizonyságot adtunk – jelentette ki a múlt héten egy lapnyilatkozatában. Amint azt az iho.hu is idézte, Tarlós legutóbb is leszögezte: a város költségvetése tehát a közösségi közlekedésen áll vagy bukik.

A BKV-nak jövőre sem lesz elég tízmilliárd, folytatódik a cikk. A cég saját jegyárbevételéből, illetve a menetdíj-kiegészítésből évi átlag 70 milliárd jön össze. Ehhez jön a tízmilliárdos állami támogatás, illetve a forrásmegosztás arányeltolásából származó pénz, az idegenforgalmi adó, illetve az üdülőhelyi támogatás megmaradó része. Csakhogy mindent összevetve tavaly is hiányzott alaphangon 15 milliárd a közösségi közlekedés működtetéséhez. Így a hiány legalább 21 milliárdra nő. Ezt kellene a fővárosnak az állam helyett előteremtenie, miközben a fővárosi cégek már nem termelnek nyereséget, így nincs osztalék, továbbá az alapjaiban megváltoztatott önkormányzati finanszírozási rendszer minimálisra csökkentette a települések pénzügyi mozgásterét.

* * *

Indóház Online - Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Vasút Nagyvasút

Elkezdik felújítani Veszprém vasútállomását

iho/vasút   ·   2023.02.03. 09:00

Idén Veszprém tölti be Európa Kulturális Fővárosának szerepét, bevonva a város és a régió intézményeit, kulturális színterének szereplőit és civil szervezeteit. A programhoz kapcsolódva Veszprém vasútállomás felújításának első üteme február elején megkezdődik.