Kezdődik a nagy kaland, a Naprepülő földkörüli útja

iho   ·   2015.03.09. 13:45
cim

A Solar Impulse 2 sikeresen teljesítette földkörüli útjának első részét, és napnyugta után simán leszállt Maszkat nemzetközi repülőterén.

Korábban írtuk:

Hétfő hajnalban felszállt, hogy hosszú útja első szakaszát Abu Dhabi és Maszkat között teljesítse a Solar Impulse 2, a második Naprepülő, amely egyetlen csepp fosszilis üzemanyag felhasználása nélkül próbálja meg körberepülni a Földet. A gép pilótafülkéjében André Borschberg, a vállalkozás egyik alapítója és vezetője ül, a következő szakaszt társa, Bertrand Piccard repüli majd.

A két alapító-pilóta közt nemrég született megállapodás szerint miután Borschberg viszi a nagy út első szakaszát, Piccard lesz az, aki az utolsó etap során a gép pilótája lesz, amikor a Solar Impulse 2 nyugati irányból visszatér a kiindulási pontra, várhatóan öt hónap elteltével.

Ahogy a hatalmas fesztávolságú, 72 méteres szárnyú gép a hajnali órákban a startra gurult, de aztán leállt a négy motor, mert a műszaki stáb még egy utolsó ellenőrzést kellett, hogy beiktasson a gép elektromos rendszerében, ami késleltette a felszállást: ki kellett cserélni egy fontos alkatrészt. Mintegy negyven perccel később felpörögtek az elektromotorok, és a gép felemelkedett a felszállópályáról. A startra a jelet a monacói irányítóközpontból Albert herceg adta meg.

Mint beszámoltunk róla, a szétszerelt gépet egy Boeing 747-es cargogép szállította a bázisról, a svájci Payerne-ből a földkörüli repülés kiinduló pontjára, Abu Dhabiba, ahol összeszerelték a HB-SIB lajstromjelű gépet, és több próbarepülést is végrehajtottak vele – ez nemcsak műszaki szempontból, hanem a  pilóták gyakorlatban tartása szempontjából is fontos volt.

Az első szakasz viszonylag rövid, 400 kilométer, a lerepülésének tervezett időtartama 12 óra, a következő azonban, Ománból Indiába, már távolsági és időtartamrekord lesz a napenergiát használó repülőgépek világában. Innen több további közbülső leszállás után Kínába repül a gép. A legkeményebb feladat minden bizonnyal a Csendes-óceán átrepülése lesz, ami öt napon és öt éjszakán át tart majd.

Ezután következik az amerikai kontinens átrepülése, amelyet az első Naprepülővel, a Solar Impulse 1-essel már végrehajtottak, majd az újabb kockázatos átkelés az Atlanti-óceánon. A gép ezután Dél-Európa érintésével repül tovább az Öböl-térség felé.

Valamennyi szakaszt gondosan előkészítették, és csak akkor indulnak neki a távok megrepülésének, ha a meteorológiai feltételek tökéletesek, a gép ugyanis meglehetősen törékeny, és nem szabad kitenni túl veszélyes turbulenciának, pláne viharnak, egyébként ezért nem indult el a HB-SIB már vasárnap, ahogy eredetileg tervezték.

A nagy repülést az új géppel az teszi lehetővé, hogy a HB-SIB nemcsak a szárnyán és a vízszintes vezérsíkján, hanem még a törzs felső részén is napelemeket hordoz. Ezek energiája megfelelő tárolás esetén egész éjszaka képes táplálni a motorokat, egészen a másnapi napfelkeltéig. Fontos tehát az is, hogy a gép képes legyen megfelelően magasra emelkedni, hogy a nappali repülés során mindig érje a nap, ezért kellett a próbarepülések során a 8000 métert is elérni.

Visszatérve az első szakaszra: már az ománi légtérben, Maszkat előtt Bosrschberg több újabb próbát hajtott végre, például az oxigénellátást és a robotpilóta működését ellenőrizte, miközben a korábbi utakon megszokott módon időnként élőben adott interjút különféle tévé- és rádióadóknak. A robotpilóta megbízható működése létfontosságú azokon a hosszú szakaszokon, amelyeken a pilótának időnként óhatatlanul pihennie, aludnia kell.

 

* * *

Indóház Online - Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek