Kikezdik a MÁV monopóliumát
Mintha még ma is a rendszerváltás előtt élnénk, az ország északnyugati csücskétől eltekintve a magyar utasnak gyakorlatilag a MÁV-csoport jelenti a vasutat. Ha vonattal akar utazni, az esetek túlnyomó többségében csak az államvasút szolgáltatását veheti igénybe. Pedig a hozzánk közeli államokban – Németországban, Ausztriában, Szlovákiában, Csehországban vagy akár Romániában – egyáltalán nem szokatlan dolog magánvasúttal utazni. Ezen országokban különböző a jogi és piaci helyzet, de mindegyikben valódi verseny alakult ki – persze csak bizonyos vonalakon.
Izgalmas lenne, de most nem témánk annak taglalása, hogy egy ilyen versenyhelyzet milyen előnyöket hoz (új szolgáltatási színvonalat, ez pedig az államvasutat is javításra ösztönzi, kényszeríti) és milyen veszélyekkel jár (ha a legjobb, pénzes vonalak forgalmát veszik el a régi szolgáltatótól, honnan lesz pénze a kevésbé frekventált helyeken akár csak fenntartani is a nívót), azonban hamarosan személyes tapasztalatokat is szerezhetünk a témában országhatárokon belül.
Az ambíciózus RegioJet sosem titkolta, hogy Magyarország úgy elvileg a potenciális célországaik között van sínen is (buszaik jelenleg is járnak ide), és egy ideje már arról is terjedtek pletykák, hogy a Prága–Bécs vonatok egy részét meghosszabbítják Budapest felé. A konkrét hírt a RegionalBahn írta meg. (Úgy tudjuk, hivatalos közlemény is várható még csütörtökön.) Laptársunk megnevezte a csehek ausztriai partnerét is a WestBahn személyében, de valamiért a magyarországi szolgáltatásban közreműködő magánvasutat nem. Pedig ha tudjuk, hogy pillanatnyilag csak néhány vállalkozásnak van nálunk országos személyszállítási engedélye, nem is nehéz kitalálni, hogy kikről van szó. A megfelelő jogosultsággal bírók közül ugyanis nyilván ki kell hagynunk a MÁV-csoporthoz tartozó Startot és MÁV Nosztalgiát, de még a részben azonos (magyar állami) tulajdonú GYSEV-et is, hiszen a RegioJet járata a MÁV-Start éles versenytársa lesz. Így csak a Continental Railway Solution Kft. marad.
Persze közbevethetnénk, hogy meg is szerezhetné az engedélyt bármelyik magánvasút, és ez igaz is, az iho információi szerint azonban tényleg a CRS lesz a magyar partner az ország területén. Persze az utas egységes, a RegioJet sárga színében pompázó szolgáltatással találkozik majd végig, országhatároktól függetlenül. A partnerek például mozdonyvezetőt, jegyvizsgálót adnak majd.
Laptársunk szerint a Prága–Bécs járatok közül napi két párat hosszabbítanak meg hozzánk, a Kisalföld.hu részben a menetrendjüket is közölte „mentesítőjáratként” megjelölve őket: Budapest Déliből 7:45-kor, illetve 15:35-kor indulnak Bécs felé. Győrben 9:06-kor, illetve 17:06-kor állnak meg. A Bécs felől érkező járatok Győrben 10:48-kor, és 18:48-kor állnak meg, 12:14-kor, illetve 20:14-kor érkeznek a Délibe.
Az új szolgáltatást alapvetően a csehországi utasok megszerzése inspirálja, ezért áll meg majd a vonat Mosonmagyaróváron, ahol a csehek körében kedvelt fürdő található. Persze a RegioJet a magyar utasokra is számít, valószínűsíthetjük, hogy szám szerint a Csehország–Bécs, illetve Magyarország–Bécs között vonatozók lesznek a legtöbben, de ettől függetlenül Budapest és Prága között is alternatívát ad majd a RegioJet, nyilván sok múlik az árképzésen. A sárga vasút természetesen azt ígéri, olcsóbb lesz, mint az államvasutak. Belföldi utasok azonban nem vehetik igénybe a magánvasúti járatot!
Az előbb idézett menetrendtöredéket összehasonlítva egy-két érdekességet megfigyelhetünk még. Budapest és Bécs között annyira versenytársa lesz a RegioJet a magyar, illetve az osztrák államvasút RailJetjeinek, hogy gyakorlatilag egyszerre mennek! A csehek pár perccel később indulnak, de a Déliből, nem a Keletiből így egy ideig a RailJet előtt haladnak, viszont Győrbe már később érnek. Információink szerint úgy tervezik, hogy Komáromban lesz az előzés, és noha ez a megállás első körben nem jelent utascserét, ezen később akár változtatni is lehet. Mivel a RegioJet busszal, másrészt Szlovákiában is szolgáltat, a komáromi megállás akár kiváló ráhordópont lehet később Szlovákia közeli részeiből is.
Igazi csemege lesz a bécsi áthaladás is! Hogy a Budáról jövő és Prága felé távozó vonatnak ne kelljen irányt váltania, Magyarországról egyet dél felé kerülve, Meidlingből, vagyis nyugati (!) irányból közelíti majd meg a császárváros főpályaudvarát, és onnan kelet felé távozik. A pontos percadatok ismerete nélkül nem lehet megmondani, de akár az sem kizárt, hogy a Budapestről szinte ugyanakkor induló, a Hauptbahnhofra keletről beálló, majd München felé továbbinduló RailJet szembe(!)találkozik a főpályaudvar és Meidling között a RegioJettel!
Információink szerint az új járathoz szinte minden készen áll már, mégsem indul el idén, például a decemberi menetrendváltáskor, csak – a tervek szerint – jövő júniusban, mert a cseheknek addig be kell még szerezniük a szolgáltatáshoz szükséges kocsimennyiséget.
A RegioJet a már tőlük megszokott színvonalat ígéri: italok, wifi, napilapok, filmek, zenék, játékok mindhárom osztályon járnak az utasoknak, ételeket pedig vásárolni lehet majd.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!