Kilencvenkilenc Flexity Berlinnek

Fodor Illés   ·   2011.07.29. 10:00
00

A járművek beszerzésének fő célja, hogy kiváltsák a jelenleg szolgálatot teljesítő Tatrákat, és ezzel teljesen akadálymentessé váljon a főváros közlekedését lebonyolító vállalat közúti vasúti járműállománya. A gyártásba azonban egy kis késedelem csúszott, amiért Berlin folyója, a Spree a hibás...

Az első példány a Flexity Berlin járművei közül a bautzeni gyárban

A járművek gyártására köttetett szerződést 2009. június 29-én írta alá a Bombardier és a Berliner Verkehrsbetriebe (BVG) képviselője. A 99 kocsiból 24 hosszú , illetve húsz rövid, egyirányú, valamint húsz hosszú és 35 rövid, kétirányú kialakítású lesz. A szerződés egy 33 kocsis opciót is tartalmazott – e járművek fajtájáról az opció lehívásakor döntenek. Az első, Flexity Berlin márkanevű kocsi szállítási időpontjának 2011 májusát jelölték ki, ám az időjárás közbeszólt: a múlt év nyarán a járművek gyártására kijelölt bautzeni gyárat elöntötte a Spree folyó, a gyárcsarnokokban 160 centiméter magasan tetőzött a víz. A legyártott elemek egy része tönkrement, a gyár pedig hosszú hetekre leállt a takarítási, tisztítási munkálatok miatt. Az árvíz óta eltelt időszak a berlini villamosok gyártásáról szólt a szászországi üzemben (bár a gyárlátogatás alatt néhány Törökországba, illetve más német városba szánt Stadtbahn kocsit is láttunk), így a két fél meg tudott állapodni abban, hogy az első járművet 2011 szeptemberére berlini sínekre helyezhetik. Az első hosszú, egyirányú jármű már a nyúzópróbáit végzi a gyár nyolcszáz méteres próbapályáján – ennek meglátogatására kaptak lehetőséget a sajtó képviselői is.

Tagolt, de átlátható vezetőasztal

A berlini villamosok jellegzetes, sárga-fekete színvilágában pompázó villamosok fő feladata a jelenleg még 237 kocsis Tatra-állomány lecserélése lesz. Amennyiben ez megvalósul, akkor a város valamennyi villamosa alacsonypadlós kivitelű lesz. A kocsik formavilágát a bauhaus stílus inspirálta, sajátos külsőt kölcsönözve a szerelvénynek. A jármű kialakításánál nagy szerepet szántak az utasok és a járművezetők véleményének, a beérkezett észrevételeket igyekeztek figyelembe venni a tervezés folyamatában. Az utasok oldaláról sokat jelent majd, hogy a járműben megnövelték az utastájékoztató kijelzők méretét, illetve úgy helyezték el, hogy azok a jármű mindegyik pontjából jól láthatóak legyenek. Az első, hosszú járművek a tervek szerint az M4-es és M8-as viszonylaton fognak üzembe állni.

A készülő kocsiszekrények mozgatása a végső összeszerelő csarnokban

Így (is) készül a vázszerkezet

A bautzeni üzem Magyarországon elsősorban a MÁV a nyolcvanas években beszerzett személykocsijai révén lehet ismerős. Története meglehetősen régre, 1846-ig nyúlik vissza, majd az NDK idők után a Bombardier tulajdonába kerül. A 22 ezer négyzetméteren elhelyezkedő üzem jelenleg 1300 főnek ad munkát, ebből 650-en foglalkoznak a járművek összeszerelésével.

Flexity vázelemek mindenhol

A forgóvázak készen érkeznek Bautzenbe

Műszaki adatok

Típus: Bombardier Flexity Berlin GT6-08, GT8-08
Hossz: 30,8, illetve 40 méter
Kialakítás: egy- és kétirányú kivitel
Magasság: 3,45 méter
Szélesség: 2400 milliméter
Belépő padlómagasság: 295 milliméter
Padlómagasság az alacsonypadlós részeken: 355 milliméter
Tömeg: 37,9-51,5 tonna (kialakítástól függően)
Maximális sebesség: 70 km/óra
Ülőhelyek száma: 52-84 (kialakítástól függően)
Állóhelyek száma: 132-164 (kialakítástól függően)

Kapcsolódó hírek

Vasút Nagyvasút

Támadhatnak a német Messerek!

Károly Szabolcs   ·   2020.11.18. 18:00

Többévnyi kínlódást követően a DB megkezdte az utasforgalmi próbaüzemet a Škodától vett 102-es mozdonyokkal és az azokhoz tartozó emeletes ingaszerelvényekkel.