Kína kitiltotta az oroszok lízingelt nyugati gépeit

iho/repülés   ·   2022.05.29. 12:00
aeroflot_neo

A pekingi hatóság sem díjazza a kettős regisztrációt. Az Aeroflot megvásárolta nyolc bérelt A330-asát a bérbeadótól.

A tiltás, amelyről az orosz hírügynökségek számoltak be, kifejezetten az Airbus és a Boeing azon gépeit érinti, amelyeket az illető orosz légitársaság tehát nem megvásárolt, hanem bérelt valahonnan.

A híradások szerint a kínai hatóságok még ebben a hónapban felszólították nem csak az orosz, hanem az összes, az óriásországba vagy akár a légterében repülő bármely légitársaságot, hogy frissítsék az adataikat a gépeik tulajdonosáról, légialkalmasságáról, és mindenféle más információt tápláljanak be a hatóság digitális adattárába.

(fotók: Airbus)

A frissítések megtörténtek, de Pekinget elsősorban az érdekelte, vajon azoknak a gépeknek, amelyek orosz lajstromban repülnek, hivatalosan törölték-e a regisztrációját az előző tulajdonosok. Nos, ez az, amit az oroszok számos példány esetében nem tudtak prezentálni a kínaiaknak.

Miről is van szó? Mint arról portálunk is beszámolt, a nyugati gépeket az oroszoknak lízingelő cégek a maguk részéről sorra felmondták a szerződéseket, amire válaszképp az oroszok, magának Putyin elnöknek a dekrétuma nyomán, úgy döntöttek, hogy nem szolgáltatják vissza az utasszállítókat, hanem saját hatóságuk veszi orosz lajstromba a gépeket, ami nem volt más, mint ezeknek a gépeknek gyakorlatilag orosz tulajdonba vétele, államosítása.

Csakhogy a nemzetközi előírások ennél bonyodalmasabbak, ha ugyanis valamelyik országban új lajstromjelet kap egy gép, ez csak akkor lehet érvényes, ha az előző regisztráló egyben törli a maga listájáról a szerkezetet. Nem létezhet tehát nemzetközi forgalomban olyan repülő, amelynek mind a két lajstromjele él. Korábban például Törökország tiltotta ki a légteréből a kettős regisztrációjú repülőgépeket.

A hírhez egy másik érdekes információt érdemes kapcsolni. Az orosz légitársaságok vezetői nyilván már eddig is érezték, hogy a radikális döntés az orosz üzemeltetésű de nem orosz tulajdonú nyugati gépek ügyében nem remélhet túl pozitív fogadtatást a külvilágban. Ennek lehet a következménye, hogy az Aeroflot május közepén nyolc lízingben üzemeltetett gépét megvásárolta a bérbeadó cégtől. Ezt az intézkedést a csoport igazgató tanácsa már áprilisban jóváhagyta, az Unió és az Egyesült Államok pedig erre a speciális esetre nézve könnyítette a szankciós politikáját: miközben általában tiltotta a nyugati gépek eladását orosz légicégeknek, ezt abban az esetben mégis lehetővé tette, ha az illető gépekről a felek február 26., a szankciók életbe lépése előtt már érvényes lízing-megállapodást kötöttek.

(fotó: Russian Aviation)

A másik: valamennyi ily módon megvásárolt Aeroflot-gép A330-as, ebből a típusból az adatbázisok szerint az orosz nemzeti légitársaság kilencet üzemeltet és hármat parkoltat. Ez a gép az egyik fontos alaptípusa a hosszabb járatoknak, amelyeknek épp a napokban beköszönő turista szezonban lesz főszerepük, az oroszországi nagyvárosokból olyan – Unión kívüli – üdülőhelyekre vihetnek utasokat, például a Közel- és Távol-Keletre vagy Észak-Afrikába, ahol amúgy fogadják az orosz gépeket, viszont ha ezeknek a regisztrációja a nemzetközi előírások szerint nem tisztázott, akkor - mindenféle szankciótól függetlenül - a helyi légügyi hatóságnak jogában áll, sőt kötelessége az illető gépet nem engedni a légterébe.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Vasút Repülés Hajózás Nagyvasút Légiközlekedés Belvíz

Brüsszel döntött: 2040-ig el kell készülnie a Budapest–Bukarest NSV-nek

iho.hu   ·   2024.06.17. 11:45

Jóváhagyták a TEN-T transzeurópai közlekedési hálózat fejlesztésére vonatkozó új uniós rendeletet, benne a magyar és a román főváros közötti nagy sebességű vasút megépítésére vonatkozó passzust. A döntés végleges, a hálózatot három lépésben fejlesztik tökélyre, a végső határidő 2050.