Kína repülési aranykora: és az óriásgépek?

iho   ·   2013.04.29. 13:45
cim

Nagy ország, nagy piac: vajon a legnagyobb utasszállítónak mennyire lesz igazán nagy a sikere? A gyártó szerint nincs kétség, Kína ígérkezik az A380-as legnagyobb vásárlójának. Ezt az Airbus elnöke jelentette ki, annak ellenére, hogy ebben a pillanatban a kínai légiflottában egyelőre összesen csak öt kétszintes gép repül, mindegyik a China Southern Airlines üzemeltetésében.

Az Airbus előrejelzése szerint Kína légitársaságai a következő húsz évben 200 olyan gépet vásárolnak, amelynek 500-nál nagyobb az utaskapacitása, és amint Fabrice Bregier, az Airbus elnöke határozottan kijelentette, ebben a kategóriában az A380 a fő típus.

Gyanítható, hogy ennek a kijelentésnek az igazságtartalmát erősen alátámasztja a Boeing korábbi híre, miszerint az amerikai konkurens óriásgéptípus, a 747-8 gyártását az érdeklődés lanyhulása miatt lelassítja a cég.

Egyelőre csak egy kínai társaságnál repülnek a kétszintes óriásgépek <br>(fotók: Airbus)

Bregier jelezte: ahogy a kínai légiközlekedés fejlődik, úgy lesznek egyre fontosabbak az olyan nemzetközi vonalak, amelyek repülésére megfelel az A380-as.

Mindenesetre a kínai polgári légühgyi hatóság vezetője a 2011 és 2015 közötti időszakot a kínai légiközlekedési iparág aranykorának nevezte, Li Jiaxiang adatai szerint 2015 végére a szállított utasok száma eléri a 450 milliót, az ágazati beruházások értéke pedig a 243 milliárd dollárt.

Azért nem minden hír mutat a nagygépek nagy piaca irányába: hírek szerint az egyik következő vásárlójelölt, a Hong Kong Airlines azt fontolgatja, hogy a maga rendelését tíz A380-asról kisebb gépekre alakítja át, mert bizonyos aggodalmai támadtak a hosszú távú járatok dolgában, ezért azokat inkább A330-asokkal repülné, illetve keskenytörzsű A320-asokat is rendelne.

A nagy befogadóképességű, nagy hatótávolságú típus sikere az interkontinentális járatokon múlik

Bregier erre úgy reagált, hogy az A380-as piaci terjedése hosszú távú folyamat, nem várható, hogy a kínai vásárlók azonnal nagy példányszámban rendelnék az óriásgépet. Egy új repülőgép programja legalább harminc évre célozza a piacot, az A380-as projekt a gyártó tervei szerint 2016-tól lesz profitábilis. (Más korábbi szakértői becslések nem időhöz kötik ezt: 300 gép eladásánál látják azt a pontot, ahol az óriásgépek gyártása és eladása jövedelmezőbe fordul.)

Bregier elmondta még, hogy az Airbus és a kínai repülőgépgyártók folytatják az együttműködést, 2016-ra ennek értéke meghaladja az 500 millió dollárt, és az európai cég akkor számít a kínai gépeladások növekedésére, amikor már nem lesznek érzékelhetők az uniós széndioxidadó, az ETS bevezetésének ”negatív következményei”

A kínai piac nagy lehetőség az európai gyártónak, különösen, ha az ETS-politika nem zavar bele az üzletbe

Mindenesetre a kínai Aviation Supply Holding Company hatvan gépes megrendelése, amelynek alkalmából Bregier nyilatkozata elhangozott, a második nagy üzlet, amit az Airbus Kínában elért az ETS körüli globális vita 2011 végén, 2012 elején történt kirobbanása óta. 42 keskenytörzsű és 18 szélestörzsű A3330-as vásárlásáról van szó, a nagyobb gépek közül néhány az Aviation News feltételezése szerint éppenséggel egy az ETS-konlfliktus miatt elmaradt megrendelés pótlása lehet.

Kapcsolódó hírek