Kirabolják a CFR Călătorit privatizáció előtt

iho   ·   2013.07.18. 19:00
00

A CFR Călători 26,5 milió eurós árat fizetett 34, előzőleg 1,6 millió euróért ócskavasként vásárolt vasúti szerelvényért. Kísértetiesen hasonlít ez az ügy a Transzformátor-ügyre (amelyben 1,8 millió euróval rövidült meg a román államkassza). A román szállításügyi miniszter, Relu Fenechiu (aki az előbb említett ügy egyik vádlottja is volt) úgy nyilatkozott, hogy a CFR Călători helyzete „nagyon bonyolult”, a vállalatnak újratőkésítésre van szüksége, amelyet privatizáció útján is végre lehetne hajtani.

Kolosszális árat fizetett a CFR Călători ócskavasként értékesített francia vasúti kocsikért, amelyek több vállalaton keresztül érkeztek, hogy eredetükre ne derüljön fény. Ez 2006-ban történt, Alexandru Noapteş vezérigazgatósága idején, tíz adásvételi szerződés köttetett 34 francia gyártású motorvonat megvásárlására. A kocsik vételi ára Franciaországban 1,6 millió euró volt, a CFR Călători pedig több, mint 25 millió eurót fizetett értük később. A kolozsvári székhelyű Remarul 16 Februarie volt az a vállalat, amelyen keresztül a kocsik a CFR Călători birtokába jutottak. Ez a vállalat foglalkozott a karbantartással, és a felújítással is, egészen a tavalyi év végéig. A CFR Călători akkori vezérigazgatója, Alexandru Noapteş csupán egy alkuról szóló dokumentumot írt alá, amelyből később szerződés lett, és amelyet a 34 kocsi teljes vásárlási folyamatának végére kiegészítettek a szükséges egyéb dokumentumokkal.

Az ominózus szerelvények egyike forgalomban Madéfalván...<br>(Kemsei Zoltán felvételei)

A kocsikat – amelyek az európai normák által tiltott azbesztet is tartalmaznak – 2006 és 2010 között vásárolták. A 34 kocsiból mára már csak nyolc üzemel a brassói körzetben, mivel a többit már nem lehet felújítani. Mi több, a francia vállalat és a jelen üzletet lebonyolító cégek között született adásvételi szerződésekbe bele volt foglalva, hogy a kocsik ócskavasként érkeznek, azokat továbbadni még ócskavasként sem lehet, csak a teljes azbesztmentesítés után.

Úgy tűnik, vizsgálatra lenne szükség annak megállapítására, hogy hogyan szerezték meg ezek a kocsik az AFER (Román Vasúti Hatóság) engedélyét, hiszen éppen ennek a hatóságnak kellett volna megakadályoznia az európai szabványokon kívülre eső termékek bejutását a román piacra.

A CFR Călători 2012-ben egymilliárd lejes veszteséget jegyzett, megoldásokat kell találni a kialakult helyzetre „A CFR Călători-nak rövid-és hosszútávú anyagi megoldásokra is szüksége van. A veszteségek mértéke a tavalyi évben több mint egymilliárd lej volt. Szükség van akár egy társulásra, akár privatizációra, valakinek hoznia kell 500 vasúti kocsit, de egy 200 millió eurós hitelre is szükség lenne. Szeretném, ha az állami támogatás mértékét visszaemelnénk a 2011-es szintre, vagy fölvennénk egymilliárd lej hitelt. A bank azonban csak akkor hitelez, ha nyereségesek vagyunk. A Nemzetközi Valutaalap bízik a kormányban. A CFR sem tud élni, amíg a CFR Călători rosszul megy”, mondta Fenechiu miniszter július 12-én, a vasutas szakszervezetekkel rendezett találkozóján.

Ami a romániai vasúti infrastruktúra rossz állapotát illeti, Fenechiu miniszter elégedetlen, mivel ilyen okból is rengeteg hátrány éri a CFR Călători-t is. „Nem különítettünk el keretet karbantartásra, mert nem volt pénz. Most van pénz, projekt nincs. A Nemzetközi Valutaalappal aláírt megegyezés szerint évi 850 millió lej jut a vasútnak az állami költségvetésből, illetve további 500 millió lej befektetésekre. A négyes korridort be kell fejezni” – mondta még a miniszter.

...és pihenőn az aradi depóban

Egyelőre az egyetlen intézkedés a CFR Călători részéről a veszteséges vonalakról való levonulás volt. Ezeket a vonalakat később pályázat útján bérbeadták magánvasúti vállalatoknak. Öt vonalat adtak bérbe eddig ily módon.

A vasutas szakszervezetek sztrájkra készülnek a román pénzügyminisztérium épülete előtt, követeléseik között szerepel a vasúti rendszer üzemeltetéséhez szükséges összegek és támogatások biztosítása. A szakszervezetek vezetői a résztvevők számát napi 1500 főre becsülik – az eredeti dátum július 15. lett volna, a tiltakozás egyelőre elmaradt.

A cikk szerkesztése közben komoly változások történtek: a Szállítási Minisztériumot központi, miniszterelnöki irányítás alá vonták, Victor Ponta kormányfő gyakorolja a miniszteri teendőket is. Relu Fenechiu minisztert a Román Legfelsőbb Bíróság öt év letöltendő börtönbüntetésre ítélte minősített hivatali visszaélés miatt, az ítélet egyelőre nem emelkedett jogerőre – tudtuk meg a transindex.ro portálról.

Forrás: fedafer.ro
Fordította: Horváth Krisztián

Kapcsolódó hírek