Korean, Transaero, Qantas: fontos Boeing-üzletek

iho   ·   2015.08.27. 11:15
korean_747_8i_cim

Nagy gép, ritka átadás: megkapta a Korean Air első 747-8 Intercontinental óriását, amelyet további kilenc gép követ majd, mozgásban tartva a megrendelésektől nem épp roskadozó Jumbo-gyártósort.

A Korean több szempontból is különleges üzemeltetőnek számít. Egyrészt ez lesz az első légitársaság, amely a modernizált 747-esnek mind a teherszállító, mind a személyszállító változatát szolgálatba állítja, a cargo-gépből már hét repül a színeiben. Másrészt a Korean egyike azoknak a légitársaságoknak, amelyek a meglévő korábbi 747-es 400-as változatok mellé állítják csatasorba a típust, és ami megint csak érdekes: a Korean ama ritka cégek közé tartozik, amelyek a most megszerezhető mindkét új óriás utasszállítót használják, tehát a 747-8-ast és az Airbus kétszintes A380-asát is.

Mostani állás szerint a Korean tizedik gépe lesz az utolsó 747--es utasszállító

A flotta tehát meglepően vegyes, a géppark jelenleg 161 példányból áll, ami pedig a legnagyobbakat illeti, a Korean mindkét típust feltűnően alacsony ülésszámmal használja, a 747-8-asokat 368, a kétszintes Airbusokat 407 utasra rendezik be.

A most zajló moszkvai szalonon egyébként mindkét óriásgép kapcsán érdekes hírek láttak napvilágot: a 380-as következő megrendelője, a Transaero, a második legnagyobb orosz társaság az idei leszállítás helyett halasztja az esedékes A380-asai átvételét, hogy pontosan mikorra, arról most zajlanak a tárgyalások. A Boeing viszont azt jelentette, hogy a Transaero négy gépre szóló 747-8-as megrendelése az eredeti tervek szerint teljesül, vagyis ebből a típusból viszont az első kettőt idén átveszi a légitársaság, annak ellenére, hogy az általános visszaesés, az orosz piac csökkenése és a gyenge rubel a Transaero számára is erősen romló körülményeket jelent.

Nem az óriásgépek világa, de ugyancsak fontos a Boeing számára, hogy a korábbi hírekkel ellentétben mégsem ejtette teljesen az Aeroflot a huszonkét gépes 787-as megrendelést, hanem a 380-asokhoz hasonlóan halasztja az átvételeket, jelenlegi állás szerint 2018 utánra.

A Transaero egy jelenleg repülő 747-400-asa

Az elmúlt napok további jelentős híre, hogy a Dreamlinerek újabb fontos, presztízsszempontból is lényeges megrendelést kaptak: a Qantas nyolc példányt vásárol a hosszabb, 9-es változatból. Az ausztrál társaság meglehetősen régóta vívódik a Dreamliner-beszerzéssel. A program beindításakor nem kevesebb mint összesen száztizenöt gépről volt szó, negyvenöt lett volna az első megvásárolt csomag, aztán jött volna még húsz opciós példány és ötven további gépre született szándéknyilatkozat a gyártósori pozíciók lekötésével. Ebből aztán a 787-es program körüli első zavarok és csúszások miatt 2009-ben lecsökkent a mennyiség 15-re, majd egy-két évvel ezelőtt gyakorlatilag lefújták az üzletet.

Ehhez képest okozott meglepetést a 787-esek mostani megrendelése, ráadásul a nyolc gépből csak öt kerülne a Qantas flottájába, három pedig a diszkont leánycég, a Jetstar  üzemeltetésében repül majd. Ugyanakkor már megint komolyabbak az opciós, és a szándéknyilatkozatban lekötött példányszámok: tizenöt és harminc, és ha mindez megvalósul, akkor a Qantas a harmadik legnagyobb 787-es üzemeltetővé zárkózik fel a világon.

A Quantas mégis vesz 787-eseket, sőt, valamikor felkerülhet a legnagyobb típusüzemeltetők közé

Az ausztrálok bejelentésének hátterében nyilván az áll, hogy jó néhány veszteséges év után a Qantas váratlanul jó eredményeket jelentett. A 717 millió dolláros nettó nyereséget elsősorban a nemzetközi, illetve hosszú távú hálózat produkálta, amelynek modernizálására a cég alapvetően a 787-eseket szánja, a 747-400-asai váltótípusaként, kihasználva a Dreamliner különlegesen nagy hatótávolságát, ami Ausztrália számára valóban döntő...

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek