Koronavírus a repülésben: a Korean Air lehet a következő?

Maron Szilárd Ákos   ·   2020.03.12. 15:00
hl7631_400px

Az új koronavírus első légiközlekedési áldozatáról már korábban írtunk, de várható volt, hogy nem ez lesz az egyetlen eset. Jelenleg három légitársaság áll a csődhöz köze: a dél-koreai Korean Air, a hongkongi székhelyű Cathay Pacific és az olasz nemzeti légitársaság, az Alitalia. Ugyanakkor az egész szektort súlyosan érinti a kialakult járványhelyzet; Európában is komoly fennakadást okoz a járvány, majdnem minden légitársaság törölt, vagy töröl járatokat és függeszt fel útvonalakat.

A legnagyobb meglepetést azonban a Korean Air bejelentése okozta, amelyre közel senki sem számított a szektorban: a légitársaság alkalmazottai e-mailben kaptak értesítést, hogy a vállalatnak komoly gondjai vannak. Dél-Korea ugyanis a járvány által az egyik leginkább érintett ország, körülbelül 7800 fertőzött beteggel, ezért az országra számos utazási szankció vonatkozik, hogy megfékezzék a járvány terjedését. Ez nyilvánvalóan a turizmus visszaesésével, a korábban lefoglalt repülőjegyek jelentős arányú visszaváltásával jár, és a megcsappant kereslet miatt a Korean Airnek muszáj visszavágnia az elérhető kapacitásait. A matematika viszont egyszerű és világos: ha egy légitársaság gépei nem repülnek, hanem a földön vannak tárolva, akkor az nem hoz bevételt, csak kiadást. A gépeket ugyanis műszakilag üzemképes állapotban kell tartani, ennek viszont komoly költsége van. Ha viszont repülnek, akkor is nagy valószínűséggel veszteséget könyvel el a légitársaság az adott járaton, hiszen könnyen előfordulhat, hogy a kevés utas miatt a járat üzemeltetési költségei magasabbra rúgnak, mint amennyi a bevétel. Pontosan ez történt Dél-Korea nemzeti légitársaságával is, ami egy csapásra, egyik pillanatról a másikra a veszélyzónába került. A Korean Air kapacitásának mintegy nyolcvan százaléka úszott el kényszerből, a koronavírus miatt!

A Korean Air egyik Boeing 747-8-as típusú repülőgépe, ilyet is küldtek kényszerpihenőre (fotó: Kohutovics Bence)

Az említett levélben, amit az alkalmazottak megkaptak, a Korean Air vezérigazgatója, Woo Kee-hong a következőket írta: „Ha a koronavírus miatt kialakult szituáció hosszabb ideig fennmarad, akkor elérkezhetünk egy olyan ponthoz, amikor már nem garantálható a cég túlélése.”

A járatok iránti érdeklődés visszaesése azt jelentette a társaságnak, hogy a 145 repülőgépből álló flottájából száz madarat kellett kényszerpihenőre küldeni. A Korean Air persze nem csak nemzetközi járatokat törölt, hanem belföldieket is, mert a vírus egyik legnagyobb gócpontja az ország negyedik legnépesebb városa, Tegu, az ide induló járatokat ideiglenesen, legalább március 28-áig felfüggesztették. Komoly pénzügyi kieséssel számolnak, a társaságnak legkésőbb augusztus végéig tart ki a készpénz állománya.

A Korean Air problémája minket, magyarokat is érint, hiszen a légitársaság által május 23-án, Airbus A330-as típusú utasszállítóval indítani kívánt járatának indulása akár csúszhat is. A Korean Air Cargót, a Korean Air leányvállalatát ugyanakkor nem érintik a kényszerintézkedések, a társaság hetente kétszer repüli Budapestet. Információink szerint dolgozóinak mintegy hetvenöt százalékát a Korean fizetés nélküli szabadságra küldte.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebooon!

Kapcsolódó hírek