Korunk kalandora és az első egyedüli földkörüli repülés

iho   ·   2015.03.03. 08:45
cim

Tíz évvel ezelőtt, 2005. március 3-án, láthatóan meggyötörten, de nagyon boldogan kászálódott ki egy pilóta egy furcsa, nagy fesztávolságú, egyhajtóműves sugárhajtású gép szűk kabinjából a kansasi Salina repülőtéren.

Ott, ahol 67 órával korábban felszállt, és elindult kelet felé, hogy aztán nyugat felől érkezzen. Steve Fosset tehát szerencsésen földet ért Global Flyer nevű gépével: egyedül, leszállás és utántöltés nélkül repülte körbe bolygónkat, két nap, 19 óra, egy perc és 46 másodperc elteltével, 36 ezer 912 kilométer megtétele után. Igazság szerint sokan ettől az utolsó momentumtól féltették leginkább a pilótát, vajon a majd három nap milkshake-en átkínlódott repülés, a szűk hely, az állandó készenlét nem veszi-e el erejét és összpontosítási képességét a landolás pillanataira. Fosset azonban szinte tökéletes leszállást mutatott be.

Jó pilóta volt, jó géppel és jó szponzorral: a kísérletet több más kalandban is társa, Richard Branson finanszírozta, a 35 méteres fesztávolságú, egyhajtóműves, ikertörzsű gépet pedig a zseniális Burt Rutan alkotta meg, a Scaled Composites alapító-tervezője. Aki egyébként korábban megalkotta az első olyan gépet, amely hasonlóan leszállás és utántöltés nélkül repülte körbe a földet majd húsz évvel korábban 1986-ban, de a Voyager fedélzetén két pilóta volt, Burt Rutan testvére, Dick Rutan, és Jeana Yeager.

Fosset viszont egyedül vitte véghez a földkörüli repülést, vagyis ugyanolyan haditettet vitt véghez, mint sok évvel korábban Lindbergh: volt, aki már megtette az utat az Atlanti-óceán fölött, de Lindbergh volt az első, aki egyedül vállalkozott rá, ahogy Fosset is magányosan kerülte meg először repülőgéppel, egyhuzamban a bolygót.

Sőt, kétszer is megismételte ezt az elképesztő utat, még nehezebb feltételek közt. Az első repülés ugyanis csak 125 kilométerrel haladta meg a teljes földkerülés hivatalos távolságát, úgyhogy Fosset másodszorra bizonyítani akart, és a floridai Kennedy űrközpont hosszú pályájáról történt startja után nemcsak hogy visszaérkezett az Egyesült Államok keleti partvidéke fölé, de leszállás helyett még egyszer átkelt az Atlanti-óceánon, és Angliában landolt.

Az első repülés alkalmával az üzemanyagrendszer meghibásodása miatt kétséges volt, hogy sikerül-e a földkörüli repülés, másodszorra aztán alaposan megmutatta a világnak, mire képes a gépe, és mire képes ő maga. 41 ezer 467 kilométer, 76 óra és 45 perc egyvégtében, leszállás és üzemanyag-felvétel nélküli: ezt aztán végképp nem tudta senki megdönteni azóta sem, ez a távolsági repülés abszolút világrekordja.

Az érkezés az előzőnél is drámaibb volt, a gépnek elment a generátora, nem volt fűtése a kabintetőnek, úgyhogy Fosset gyakorlatilag műszerei segítségével vakon szállt le, és ehhez még volt egy defektje is kiguruláskor, a hatalmas tartályokban pedig összesen 91 kilónyi kerozin lötyögött. De megcsinálta. Aztán megcsinálta harmadszor is a Global Flyerrel, hogy a Salina–Salina távot „nagykörön” teljesítse, tehát Japán után leereszkedett az egyenlítőig, hogy maximalizálja a repülést.

És akkor még nem beszéltünk ennek a rendkívüli fickónak a többi elképesztő rekordjáról: szintén magányosan repülte körbe a földet, de egy hőlégballon segítségével, és ez csak hatodszori kísérletre sikerült. Előzőleg ő volt az első, aki hőlégballonnal átrepülte a Csendes-óceánt, gyorsasági rekordot állított fel léghajóval, több távolsági rekordot illetve zárt pályás sebességi világrekordot repült vitorlázógéppel. Rekordjai között jó néhány még mindig érvényes, egyet közülük egyébként éppenséggel egy magyar pilóta, Hegedűs László tudott megdönteni (1250 kilométeres háromszögön).

De a magasság is izgatta, vitorlázógéppel sikerült csaknem tizenötezer méterre emelkednie. Transzkontinentális rekordot repült üzleti és légcsavaros géppel (Citation X, Piaggio Avanti), ugyancsak rekordot döntött a föld körül vitorlás hajóval is, részt vett a Párizs–Dakarok egyikén és indult a Le Mans-i 24 órás versenyen is. Sífutás, ironmanversenyek, és a többi: kevés nyughatatlanabb, keményebb figura létezett ezen a neki már szinte szűk földgolyón.

2007. szeptember 3-án aztán felszállt egymotoros, vállszárnyas Champion Super Decathlon kisgépével Nevadában, és – eltűnt. Több mint egy év elteltével találták meg gépe roncsait és a pilóta maradványait a Sierra Nevada keleti részén, egy teljesen elhagyatott, vad hegyvidéken, ahol feltehetően egy könyörtelen leáramlás csapta a kis gépet 3000 méter magasan a hegyoldalnak.

Sokszor volt életveszélyben, többször csak hajszálon múlt, hogy túlélte a próbálkozásokat, elsősorban a ballonos kísérletei során. Furcsa, hogy nem valamely nagy kalandja, hanem egy banális kisgépes repülés hozta a végzetét.

* * *

Indóház Online - Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek