Közlekedési sztrájkok Franciaországban

MTI   ·   2012.10.25. 19:24

Francois Hollande elnökké választása óta a francia szakszervezetek először hirdettek lözlekedési sztrájkokat: október 25-én a vasutasok tartottak 24 órás munkabeszüntetést, október 25-én pedig az Air France légitársaság járatain kell késésekre számítani.

A francia állami vasúttársaság, az SNCF dolgozóinak 23-30 százaléka vett részt a romló munkakörülmények és az elégtelennek ítélt fizetésemelések elleni egynapos munkabeszüntetésben. A 0,5 százalékos fizetésemelést a szakszervezetek egységesen „provokációnak" minősítették. A sztrájk nem volt hatással a nemzetközi vonatok közlekedésére, a szuperexpresszek (TGV) többsége is menetrendszerűen közlekedett, a belföldi személyvonatoknak viszont csak a kétharmada indult el.  

Az SNCF azt közölte, hogy a dolgozók 23 százaléka nem vette fel a munkát, a legjelentősebb szakszervezet, a CGT ugyanakkor a sztrájk 30 százalékos támogatottságáról számolt be. Franciaországban a sztrájkoló alkalmazottaknak előre be kell jelenteniük, hogy részt kívánnak-e venni a munkabeszüntetésben, a vezetőség ezért meg tudta előzni, hogy nagyobb fennakadások alakuljanak ki, az utasokat pedig időben értesítették a csütörtökön érvényes menetrendről. Guillaume Pepy, az SNCF elnöke azt ígérte, hogy péntek reggeltől minden vonat időben indul.

A franciáknak azonban péntektől újabb közlekedési sztrájkra is számítaniuk kell, mégpedig az Air France légitársaságnál, a dolgozók az iskolai őszi szünet kezdetére időzítették munkabeszüntetésüket. A CGT szakszervezet felhívására valamennyi munkakörben dolgozó alkalmazott részt vesz a sztrájkban. A következő két évre tervezett 5 ezres munkahely-megszüntetés miatt tiltakoznak.

A légitársaság ígérete szerint nem lesznek járattörlések, de elképzelhetők késések. Alexandre de Juniac elnök-vezérigazgató szerint a 70 ezer dolgozónak mintegy egy százaléka fog péntektől sztrájkolni. „Ennek ellenére 6500 kisegítő embert fogunk mozgósítani az iskolai szünet kezdete miatt” - hangsúlyozta az RTL rádióban a légitársaság vezetője.

Kapcsolódó hírek

Vasút Blog

A szomorú sorsú egyke

Móricz Zsiga   ·   2013.01.29. 20:45
A huszadik század harmincas éveire a rudazatos hajtás a gőzmozdonyok további fejlődésének egyik fő korlátozó tényezőjévé vált.