Le Bourget: szuper Szuhoj, de amúgy gyér katonai rész
Gyérebb mezőnyben is hatalmas volt a sikere a párizsi szalon első két délutáni légibemutatóján az oroszok csodagépének. Mint beszámoltunk róla, a vektoros kormányzással, tehát a hajtóművek fúvókáinak kitérítésével is operáló Szuhoj Szu-35-ös valóban elképesztő figurákat gyártott Le Bourget egén. Valamiféle vektoros kormányzás korábbi Szuhojokon is működött, például a híres 711-es farokjelű gépen, amely a kilencvenes években aratott hatalmas sikereket a bemutatóival.
Ami a különbség, és ez például a váratlanul kilencven fokban elforgatott szaltóknál látszott, az, hogy sikerült megoldani a több tengely szerinti vektorálást – korábbi változatokon a fúvókákat csak föl és le lehetett mozgatni. Hogy a fúvókák valóban minden irányban mozgathatók legyenek, láthatóan „megtisztították” a gép farokrészét, eltűnt a korábbi verziókon látható nyúlvány, ami a vízszintes síkban eltérített gázsugár útjában lenne. Ugyanúgy feltűnő változás több előző verzióhoz képest a kacsaszárnyak eltűnése.
A gép a legvadabb figurákban is nagyon harmonikusan repült. A bitangerős, 14 és fél tonnát nyomó Saturn hajtóművek tolóerő-vektoros kormányzása része a gép irányítását vezérlő digitális fly-by-wire rendszernek, és az iho/repülés arról már korábban is idézte a szakértők véleményét, miszerint ezek a mozzanatok közeli manőverező légi harcban bizony létfontosságúak lehetnek, feltéve, hogy erre egyáltalán sor kerül a BVR, azaz láthatáron túlról indítható levegő-levegő fegyverek korában. (A videó készítője sajnos sok érdekes figuráról lemaradt, de azért a harmadik perctől néhány elképesztő mozzanatot sikerült megörökítenie.)
A remek repüléssel kapcsolatban ugyanakkor azt is hangsúlyozza a szaksajtó, hogy az alaptípus, a 27-es bázisán fejlesztett, igazán érett Szuhoj-konstrukciók nemcsak akrobatikus repülésükkel tűnnek ki, hanem nagy terhelhetőségükkel és hatótávolságukkal. A 35-ös tizenkét felfüggesztési pontjának egyikére természetesen kerülhet póttartály, de a gép a levegőben tankolható, e nélkül is 3600 kilométeres a hatótávolsága és nyolc tonna fegyverzetet hordozhat. Amiről pedig kevesebb a pontos adat, az oroszok állítása szerint a legmodernebb 5. generációs nyugati gépekhez hasonló szintű a gép avionikája, a radarja.
Fellépett a katonák közül az európai nagy szállítógép, az Atlas, A400. Az Airbus légcsavarosa szokás szerint gyönyörű bemutatót repült, nemcsak a 90 fok körüli (néha afeletti!) bedöntések voltak érdekesek, amiket mindig emlegetnek a bemutatói kapcsán, hanem egy érdekes, talán mínusz két g-s átnyomás is, aminek bizony meglehet a terepek fölött a maga szerepe harci körülmények között is.
De repült egy másik érdekes nagy légcsavaros is. Nehezen követhető, hogy most épp hol tart a sok-sok éve húzódó ukrán-orosz teherszállító-program, az An-70-es: áprilisban az utolsó hír még az volt, hogy az oroszok ismét kivonulnak belőle, ehhez képest az egyetlen repülőképes példánya a gépnek megmaradt orosz tulajdonban. Nos a felújított gép mindenesetre ott van Párizsban hétfőn repült is, nyilván egyfajta vetélytársaként az európai A400 Atlasnak. Amelynél valóban nagyobb lenne a teherbírása és néhány más paraméterében is jobb, viszont a Párizsban fellépő Atlas már a sorozatgyártásig eljutott programot demonstrálja, míg az An-70-es még mindig igazi megrendelőt keres annak érdekében, hogy legalább a többi protopéldány megépülhessen.
Ami a vetélytársakat illeti, azok nagyrészt nincsenek jelen a párizsi szalon egén. Az amerikai légi fegyvernemektől Párizsban ugyanúgy nem repülnek gépek, mint ahogy magában Amerikában sem, és persze a megszorítások miatt szó sem lehetett valamelyik jeles kötelék európai átruccanásáról. Amit az Egyesült Államoktól amúgy hiányolhatnánk, netán esetleg egy igazi F-35-ös fellépés mellett, hiszen a gép közben megszerezte a nagy állásszögű repülésre szóló légialkalmassági engedélyt, például az F-16-os és pláne az F/A-18-as E/F változatának, a Super Hornetnek a fellépése, ami mindig nagyon szép eleme a bemutatóknak, nem beszélve az olyan át- és berepülésekről, mint amiket olykor egy-egy B-1-es, B-52-es, sőt, B-2-es "lopakodó" bombázó hajtott végre európai légibemutatókon.
A Szu-35-ös előadásához egyetlen igazán hasonló „gyakorlatot” láthattunk a közvetítésekben a Dassault Rafale részéről. De például, legalábbis az első két nap programjából kifejezetten hiányzott a Eurofighter Typhoon repülése, és nyilván sokan lettek volna kíváncsiak a Gripen NG bemutatójára is, ebben az esetben a svédek legalább előre jelezték, hogy a próbarepülések kemény menetrendje valószínűleg nem engedi a párizsi fellépést.
Az új orosz kétüléses kiképzőgép, a Jak-130-as is igen keményen szántotta az eget a reptér fölött, és külön élmény az Alligátor, a KA-52-es koax-rotoros helikopter repülése. Igen, a katonai költségvetéseket szinte mindenütt keményen megcsapolták a kormányzatok – kivéve egyebek közt Oroszországot és Kínát, ezért is érthető, ha az orosz gépek most nemcsak a vetélytársak távollétében, hanem mondhatni abszolút mértékben is dominálják Le Bourget mezőnyét.