Légiharc az üzemanyagárakkal - a kínaiak már győztek
A második negyedévi mérlegjelentések valamennyi nagy amerikai légitársaságnál profitot mutatnak, annak ellenére, hogy a nettó bevétel évről évre erősen csökken, leginkább a magas olajárak miatt, hangzik az Air Transport World friss összegzése. A cégek idénre a 2008-as rekordnál is magasabb, minden idők legmagasabb üzemanyagköltségeit kénytelenek elviselni – ezt prognosztizálta újságírók előtt a US Airways elnök-vezérigazgatója, Doug Parker is. Szerinte a 2008-as válság előtti gazdasági helyzet jobb volt, mint a mai, miközben az üzemanyagárak ugyanolyan magasak. Abban az évben azonban az iparág 5 milliárdos veszteséget szenvedett el, a mostani jó eredmények a jelentős szerkezeti módosítások révén lettek elérhetők.
Egészen másfajta mutatókat jeleztek a kínai légitársaságok. Innen ugyancsak az ATW közlésében elképesztő félévi adatokat ismerhetünk meg: a nettó bevétel 2011. első félévében 12,78 milliárd jüanra rúgott, ami 26(!) százalékos javulás a tavalyi első félévhez képest. Az utaslétszám csaknem tíz százalékkal emelkedett, ezen belül hasonló számokat mutattak a belföldi és a nemzetközi vonalak: Kínán belül az utasszám-növekedés 10, a nemzetközi járatokon 8,2 százalék. Az átlagos kihasználtság, a loadfaktor 2,5 százalékkal javult, és most 81,3 százalék.
Némi visszaesés, körülbelül félszázaléknyi csökkenés mutatkozik ugyanakkor a teherforgalomban: miközben a belső vonalakon az elszállított áru aránya vagy másfél százalékkal nőtt, nemzetközi relációban viszont majd négy százalékkal esett vissza, ezt az ATW jelentése a csökkenő kínai külkereskedelmi forgalomnak tudja be, ez pedig egyrészt a valamelyest ugyancsak csökkenő kínai növekedéssel, másrészt a világgazdaság változatlanul lassú kilábalásával magyarázható. De belejátszott a kínai cargoforgalom nemzetközi csökkenésébe az észak-afrikai bizonytalanság is. A teljes teherárú mennyisége azonban így is nagyon tekintélyes, a vizsgált időszakban 2,66 millió tonna volt.
A kínai adatokat mindezzel együtt állami részről némi érzékelhető csalódottság kíséri, a kínai civil repülési hatóság, a CAAC ugyanis azt fűzi hozzá, hogy 2011 januárjában ennél még erősebb növekedést, 13 százalékos utasszám-javulást, vagyis 300 millió fizető utast és másfél százalékos teherforgalom-emelkedést jósoltak 6,2 millió tonnával egész évre. Az adatokhoz az is hozzátartozik, hogy a megnövekedett forgalmat a kínai légitársaságok növekvő flottával érték el, jelenleg 1657 géppel repülnek a cégek, hatvannal többel, mint tavaly ilyenkor.