Légiközlekedés: az emberek valóban találkozni akarnak
A légiközlekedés marad a meghatározó eszköze az emberi kapcsolatoknak, az utazást nem helyettesítik a közösségi internetes lehetőségek – ez a végkövetkeztetése annak a felmérésnek, amit az Airbus rendelt meg és hozott nyilvánosságra a Farnborough-i repülőszalon előtt. Az emberek, ha messze élnek egymástól és látni akarják egymást, továbbra is leginkább repülni fognak: a válaszolók 63 százaléka azt mondja, 2050-ben többet fog repülni, mint most, 60 százalékuk szerint a valóságos találkozást nem póütolja az internet, 96 százalékuk véli, hogy a repülőgépek öko-hatékonyabbak kell, hogy legyenek, ugyanakkor 40 százalékuk szerint a légiközlekedés most egyre stresszesebb.
Mindehhez Charles Champion Airbus-alelnök a gyártó cég közleménye szerint hozzátette a többi meghatározó adatot: a repülés társadalmi és gazdasági hálózata 57 millió munkahelyet, a világkereskedelem 35 százalékát és 2,2 trillió dollárnyi globális GDP-értéket jelent.
Ami a stresses légiközlekedést illeti, Champion megjegyzi, hogy mennél többen repülnek, annál nagyobbak lesznek az elvárások a légiközlekedés minősége iránt. Ami a stresszkeltő faktorokat illeti, az Airbus felmérésében nem szerepelnek meglepetések: az útlevélvizsgálatnál kígyózó sorokat, a lassú becsekkolást és csomagátvételt, a felszállásra, illetve a repterek légtereiben körözve a leszállásra való várakozást kifogásolják leginkább az utasok. Az Airbus-főnök szerint a légiközlekedési szféra összes ágazatának együttműködésére van szükség ahhoz, hogy úrrá legyen a késéseken, hogy felkészüljön arra, hogy a légiforgalom megduplázódhat a következő 15 év alatt.
Champion utalt arra, hogy az Airbus a felmérés nyomán is alakította már korábban meglévő elvi elképzelését a jövőbeni utasszállító gépről, amely az emberek 86 százalékának véleménye szerint kevesebb üzemanyagot kell, hogy égessen, 85 százalék szerint kevesebb széndioxidit kell, hogy kibocsásson, 66 százalék szeretne csendesebb és 65 százalék teljesen újrafelhasználható anyagokból készült utasszállítót. Mint a cég hangsúlyozza, ez nem egy konkrét terv, hanem valóban koncepció-vázlat arról, hogyan hasznosulhatnak 2030-ra a mostani és az addig várható technológiai vívmányok.
A mellékelt frissen kibocsátott fotó szerint a „forradalmi” Airbus Concept Plane két hajtóművét a szárnytövek aljába rejtenék, a kiömló gáz és levegő viszont a vízszintes vezérsík fölött távozna, ami nagyban csökkenti a földön észlelhető hajtóműhangot. Az pedig, hogy a szárnyak és a hajtóművek ennyire hátra kerülnek, az utaskabin zajszintje csökkenthető. Nagy fesztávolságú és kis húrhosszúságú szárnyakkal repülne, függőleges vezérsík nélkül, viszont wingletszerűen felhajló, u-alakú vízszintes vezérsíkokkal. A kép tanúsága szerint a tervezők nem szavaznak olyan igazán radikális megoldásokra, mint a csupaszárny repülőgép, viszont a szokásos, de annál láthatóan még szélesebb „ fogkrémtubus” ezen az új fotón már nem a mostani ablakokkal, hanem széles kilátókkal, netán átlátható kabinfalakkal tenné kellemesebbé az utazást.