Légitársaságok toplistája: a brand ereje és a brand értéke

iho   ·   2017.02.20. 13:45
cim1

Az nem annyira meglepő, hogy a Brand Finance pénzügyi-üzleti tanácsadó cég a legerősebb, legjobb vállalatok globális brandlistáján olyan cégek szerepelnek a legmagasabb minősítéssel (AAA), mint a Google, az Amazon, a Microsoft vagy a Facebook, nem beszélve a China Mobile és a McDonald's brandjéről – érdekes mód repülőgépgyártók és légitársaságok nem szerepelnek az első ötven között.

Van viszont külön légitársasági értéklistája is a független cégnek, amelyet a három nagy amerikai vezet, az American, a Delta és a United, majd következik utánuk az Emirates, a Southwest, a China Southern, a China Eastern, az Air China, a British, az ANA, a Lufthansa, a Qatar, és így tovább. Ez a lista a vállalat összértéke szerint sorolja a cégeket, a listavezető American mellett például 9 milliárd 811 millió dollár szerepel.

A listát értékelve a Brand Finance megjegyzi, a legérdekesebb változás az Emirates visszaesése („csak” 6 milliárd 82 millió dolllár) az első három hely valamelyikéről, amit a korábbi években elért, ez összefügg a tavalyi félévi profit 75 százalékos esésével. Az olajárak csökkenése az öböl-menti társaságoknak erős forgalomcsökkenést okozott, teszi hozzá az elemzés, miközben a dollár erősödése emelte az üzemi kiadásokat.

Egy jóval összetettebb elemzésen alapuló tanulmány szerint viszont, nyilván sokak meglepetésére, az Aeroflot szerepel, mint az úgynevezett legerősebb brand. Ez esetben tehát nem a cég pénzben kifejezhető értékéről van szó, hanem olyan minőségek összevetéséből, mint a marketingérték, a brand ismerős mivolta, a cég biztonsági mutatói.

Maga a nyilvánosságra hozott összefoglaló is jelzi, hogy Európában és Észak-Amerikában ez meglepetés, azonban az orosz cég brand ereje elsősorban a hazai piacon alapul és elsősorban más orosz légitársaságokhoz képest vívta ki az Aeroflot az első helyet. Ez az eredmény annál is értékesebb, mivel az Aeroflotnak nincs olyan vonala a hálózatában, amelyen ne repülne más légitársaság is, tehát a brand erejét kemény konkurenciaharcban kellett kivívnia hazai és külföldi konkurensekkel szemben, hangzik az értékelés.

A cég rendkívül komoly marketing-beruházásokat hajtott végre elsősorban az ázsiai piacon, de hozzájárul a brand erősítéséhez az olyan lépés is, mint a Manchester United focicsapatának szponzorálása. Az Aeroflot repülésbiztonságát illetően a cégnek le kellett győznie azt a nagyon rossz képet, ami a szovjet korszakban alakult ki, és aminek a hátterében a valós közvetlen repülésbiztonsági problémák mellett az az egyszerű tény állt, hogy az Aeroflot repült akkoriban a legtöbbet és szállította a legtöbb utast, napi 400 ezret, miközben a Pan Am egész évben 11 milliót. 1976-ban az Aerolflot utasszáma 100 millió körül mozgott, mint most a legerősebb low-cost cégeké.

A kilencvenes években azonban a Szovjetunió megszűntével az orosz légiközlekedés jónéhány kisebb cégre szakadt. Az Aeroflot légiflottája ma egyike a világon a legalacsonyabb átlagéletkorú gépparknak, és kizárólag modern nyugati, jelesül Boeing és Airbus típusokból áll, 2009-ben sorolta ki például az utolsó Tu-154-esét, ami a nemzetközi megítélés szerint önmagában is repülésbiztonsági faktor. (Az értékelés ezen a ponton elfelejtkezik az új orosz típusról, a Superjet S100-asról, amely szintén része az Aeroflot flottájának, igaz, a géphez kötődő balesetek nem a légitársasági használat során történtek.)

A cég elnöke, Vitalij Szaveljev elégedetten nyilatkozott a Brand Finance döntéséről. Az Aeroflotot a világ legnagyobb országának első számú légitársaságaként határozta meg, amelynek szerinte a belső és a nemzetközi forgalomban is a legjobb a kínálata az utaskiszolgálásban.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek