Lehet 11 millióval több? Új szatellit a müncheni reptéren

iho   ·   2016.01.27. 08:45
cim

Az új szatellit-épület, jól kivehető középen a beleépített apron-torony

Három hónap múlva nyílik a müncheni repülőtér 2-es termináljának új szatellitépülete: az április 26-i nyitást most hagyta jóvá a Munich Airport és a Lufthansa, írja szerkesztőségünkhöz eljuttatott közleményében a légitársaság.

Az új épület 11 millió fős kapacitása összesen évi 36 millió utas kiszolgálását teszi lehetővé a 2-es terminálon. A világ egyik legfejlettebb repülőtéri termináljának most átadandó, 600 méter hosszú, tágas és világos épülete – az eredeti kettes hossza egy kilométer! – kiemelkedő komfortjával 125 ezer négyzetméteren emeli magasabb szintre az utazás élményét, fogalmaz a közlemény.

Tavalyi Google Earth fotó dél felől a reptérről: a jobboldali hosszú épület a szatellit, majd a gurulóutak, aztán a még hosszabb 2-es, majd még nyugatabbra az 1-es terminál

Az utolsó három hónapban teljes gőzzel folynak az épület befejező munkálatai: a megnyitóig a műszaki berendezések beépítése, továbbá az üzletek és éttermek berendezésének kialakítása van még hátra. Ezt követően március közepén az üzletek és a hatóságok is megkezdik a beköltözést a szatellitépületbe, mintegy 5400 köbméternyi bútor, berendezés és áru kerül a helyére – ez a mennyiség körülbelül 900 kisteherautót fog megtölteni. A működés megkezdése előtt az épületen belüli egyes zónáknak – a meglévő és működő épületekhez hasonlóan – teljesíteniük kell a különböző hatósági előírásokat, és el kell nyerniük a biztonságos terület státuszt.

Március közepéig egyúttal lezajlik az integrált tesztüzem is, amely során húsz tesztnapon keresztül összesen mintegy 2800 tesztutas bevonásával minden utaskezelési folyamatot szimulálni fognak. Egyedül a két nagy tesztüzemben 500-500 személy vesz majd részt próbautasként. A teszt során vizsgálják például azt, hogy az utasok hogyan tudnak az épületen belül tájékozódni és eljutni a kívánt célra, teljesíthető-e a be- és az átszállás a megadott időintervallumon belül, illetve megfelelőek-e az épületen belüli tájékoztató táblák. A tesztüzem során szerzett tapasztalatok alapján finomhangolják a működést még a hivatalos üzembe helyezés előtt.

Kellemes tágas terek: még hátra van a szigorú hatósági ellenőrzés

A 2-es terminálhoz hasonlóan a Munich Airport és a Lufthansa 60:40 arányban közösen vesznek részt az szatellit építésében, finanszírozásában és működtetésében. Az új szatellitépületet a 2-es terminálhoz hasonlóan a müncheni Koch + Partner cég tervezte.

Németország első „középpályás”, azaz a korábbi terminál és a repülőgép-parkolóhelyek közé épült termináljaként az új szatellitépületnek nincs kapcsolata a közösségi közlekedéshez: az utasfelvétel a 2-es terminálban zajlik, ahonnan a biztonsági és útlevél ellenőrzés után az utasok a gurulóutak alatt épült alagútrendszeren át, földalatti vasúton jutnak el a szatellitépületbe (automatizált, vezető nélküli, energiahatékony Bombardier-szerelvényekkel), ugyancsak a föld alatt szállítják át a poggyászokat.

Így érkezett meg tavaly az első Bombardier vonat, amely a 2-es és a szatellit között közlekedik a föld alatt

A Lufthansa és a Flughafen München a szatellitépülettel a 2-es terminál kapacitását évi 25-ről 36 millió utasra növeli. A legfontosabb cél a kényelem növelése volt, hogy minél több utas tudjon az épületből közvetlenül beszállni a repülőgépbe és ne kelljen busztranszfert igénybe venni a szabadon álló gépekhez. Az új épület három szinten összesen ötvenkettő kapuval rendelkezik, huszonhét repülőgép tud utashídra állni, így 2-es terminál esetében a jelenlegi huszonnégyről ötvenegyre nő a közvetlenül az épületek mellett álló gépek száma.

Az új épület széndioxid-kibocsátása várhatóan negyven százalékkal lesz alacsonyabb, mint a 2-es terminálé. Ennek érdekében LED-lámpákat, speciális árnyékolókat, illetve modern klímatizáló berendezéseket építettek be. Különleges építészeti megoldás, hogy a korábban ott lévő és a forgalmi előtér felügyeletét ellátó irányító torony gyakorlatilag beleépült az új létesítménybe, e körül alakították ki az épület kereskedelmi központját.

Airside fotó az épülő szatellitről. Ott is parkolnak gépek, de nem működnek az utashidak

Ami igazán figyelemre méltó, az a bővítési koncepciók előrelátása. Már a 2-es terminál tervezésekor figyelembe vették a szatellit kialakítását, az alagutak is akkor készültek el, amikor maga a terminál. Sőt, a szatellit terveit is úgy készítették, hogy legyen tere és kapcsolódási pontja egy további új T-szárnynak is, ha a növekvő forgalom később azt a hatmillió utasra méretezett részt is szükségessé teszi. Ugyancsak megvannak a tervek az 1-es terminál bővítésére, nyugati irányba, vagyis a terminál melletti forgalmi előtér felé.

Az pedig a repülőgépmozgások optimalizálását segíti majd, hogy a bajor kormány jóváhagyta egy harmadik pálya építését, a bíróságok pedig elutasították a tervet támadó beadványokat. Jelenleg a reggel hattól este tízig korlátozott reptéri működés csúcsidőben nagy nyomást jelent a jelenlegi kétpályás üzemre. Ha megépül a harmadik pálya, az feltehetően az új utasforgalmi létesítményekkel együtt fontos szerepet játszik majd abban is, hogy München megtartsa jelenlegi előkelő második helyét a húszmilliós forgalmat meghaladó mega-repterek pontossági listáján.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Vasút Nagyvasút

IdeenzugCity, a jövő motorvonata

Kiss Bertalan   ·   2021.07.29. 20:05

A Deutsche Bahn bemutatta a jövő motorvonatának életnagyságú modelljét, több, merőben új fejlesztéssel, például a napi forgalomnak vagy útvonalnak megfelelően variálható utastér kialaíktás – gombnyomásra.