Leszállt a századik

iho/repülés   ·   2011.11.02. 15:12
nyito

A nevezetes gép a 85675 lajstromszámot hordozó (vagy mégsem: az ilyen lajstromszámú dyess-i színeket viselő gépet szeptember végén már fotózták Portugáliában, Porto repülőterén), hosszított törzsű C-130J-30 változat. A Super Herky a 317. szállítóezred állományába kerül, ahol a típus 10. gépeként üzemel majd a texasi Dyess Légitámaszponton. A tervek szerint 2013-ig az ezred összesen 28 darab C-130J-30-assal váltja fel a jelenleg is használt C-130H változatú szállítógépeket.

Valóban a 100. C-130J az USAF színeiben? <br>(fotó: aviacaoportugal.net)

A gépet még október utolsó hetében repülték át a Lockheed Martin Marietta mellett működő üzeméből. Az ünnepélyes átadásra október 28-án került sor, a 317. műszaki század ekkor vehette át a gép szimbolikus kulcsát Jon Fago tábornoktól, a Nebraskai Légi Nemzeti Gárda vezérkari főnökétől. A bázis régen kötődik már a típushoz: 1961 óta üzemelnek itt a Herculesek egyre modernebb változatai.

Dyess, a Super Hercules-fészek <br>(fotó: af.mil)

A jól bevált C-130H Herculeseket felváltó modellt a Lockheed Martin saját erőből és költségvetésből fejlesztette ki. A C-130J és a J-30-as változat is Rolls-Royce AE 2100 D3 hajtóművekkel és Dowty R391 hattollú, kompozit légcsavarral repül. A gép fülkéje már modern, digitális avionikai rendszerekkel, színes LCD-kijelzőkkel, fejmagasságú kijelzővel repülhetnek a pilóták. Akik imádják is a típust, hiszen mind Afganisztánban, mind Irakban nagy segítséget nyújtott a pluszerő és a műszerezettség. A Super Hercules emellett takarékosabb is: 40 százalékkal nagyobb a hatótávolsága, 21 százalékkal nagyobb a csúcssebessége, és ami a hadműveleti területek külső repülőterein nagyon fontos, 41 százalékkal rövidebb a pályaigénye felszállásnál.

Kapcsolódó hírek