London Underground 150 – 3. rész: a D Stock

Berky Dénes   ·   2013.03.14. 11:30
IMG_3573

Ezerkilencszáznyolcvan és nyolcvanhárom között a birminghami Metro-Cammel gyárból gördült ki 75 hatkocsis szerelvény, melyek a tervezési dátum alapján a D78-as sorozatszámot kapták. Ma a District line alapját szolgálja ez a 75 szerelvény, csak a Edgware Road és High Street Kensington között nem D78-asok járnak. A kocsikat 2006 és 2008 között a Bombardier Transportation UK újította fel a Derbyben található üzemében.
A D stock mai kinézete<br>A képre kattintva galéria nyílik (fotók: Wikipedia)
Az eddigiekhez képest a D78-as szerelvények kocsijai hosszabbak, így kevesebb a tengely, és ezzel együtt kisebb a zajszennyezés. Ezen kocsik forgóvázai megegyeznek az 1973-as tube kocsikéval, és mivel ezek kisebb átmérőjű kerekekkel vannak szerelve, nagyobb hely van az utastérben. Ezenkívül ezzel csökkentették a különböző forgóvázak számát, így olcsóbb a karbantartás, könnyebb pótalkatrészeket találni. A kocsikban a komfortosabb utazás érdekében az előzőeknél nagyobb számú ventilátort szereltek a plafonba, így jobb a hűtésük.
A sub-surface vonatoknál először alakítottak ki négy pár egyszárnyú ajtót kocsinként, ez a tube szerelvények sajátossága volt eddig. Az ülőhelyek nagy része a menetirányra merőleges, hosszanti ülés, csak a kocsik közepén található két-két sor ettől eltérő elrendezésű ülés.
A 2006–2008-as felújítás során a belső tér teljesen megújult, plüssborítást kaptak az ülések, hangos és vizuális utastájékoztatást is szereltek be, illetve a kocsik megkapták a londoni metró flottaszínét.
A felújított kocsik belterén nem látszik, hogy majdnem harminc évesek
Háromféle kocsi alkotja a szerelvényeket. A motorizált, vezetőállással rendelkező kocsik (DM jelzéssel: Driving Motor cars). A motorizált, de vezetőállással nem rendelkező kocsik, melyek távvezérléssel hajtják a vonatot (UNDMM). Végül pedig a motor nélküli futó kocsik (T). Ezek mind különböző méretbeli paraméterekkel rendelkeznek. A futó kocsik 18 méter hosszúak, 3,62 méter magasak, 2,85 méter szélesek, 18,4 tonnát nyomnak és összesen 48 ülőhely van bennük. A UNDMM jelzésű kocsik méretadatai megegyeznek a futó kocsikéval, azonban 26,11 tonnásak és ugyancsak 48 ülőhely van bennük. A DM jelzésű kocsik 18,3 méter hosszúak, keresztmetszetük megegyezik a többi kocsival, 27,46 tonnát nyomnak és néggyel kevesebb ülőhelyet találunk bennük. Így összesen 280 ülőhely, 547 állóhely van egy-egy hatkocsis szerelvényben.

Ahogy a többi sub-surface kocsit is 2010 óta váltják le az S stock jelzésű kocsikkal, és 2015-re már csak az új vonatok fogják adni a kéregvasúti flottát.

Kapcsolódó hírek