London Underground 150 - 4. rész: a S Stock

Berky Dénes   ·   2013.03.17. 09:00
IMG_3573

Az S stock a jelenleg gyártás alatt lévő új járműtípus a sub-surface vonalak elöregedő állományának kiváltására. Két alapvető változatban készül: az S8 jelzésű nyolckocsis vonatok a Metropolitan, míg a hétkocsis S7-esek a Circle, Hammersmith & City és a District vonalon közlekednek. A vonatok minden forgóváza hajtott, így maximalizálva a gyorsulást és a fékezést is. Az ajtók elektromos működtetésűek, ahogy a budapesti Alstom metrókon is, illetve ellátták őket akadályérzékelőkkel.

A Metropolitan vonalon még egyszerre közlekednek a legöregebb A (balra) és a legfiatalabb S stock (jobbra) szerelvények<br>(fotók: Wikipedia)

Az S stock szerelvényei az elsők a londoni metró történetében, amik teljes hosszában átjárhatók. Ezzel nő a befogadóképesség és jobban eloszlik az utazóközönség a szerelvény teljes hosszán, amivel az utazás kényelmesebbé is válik. Más szempontból is első ez a típus, ugyanis ez rendelkezik először teljes légkondicionálóval, mivel az ezt megelőző szerelvények csak légkeringető redszerrel voltak ellátva.

Az új szerelvények a londoni metró hagyományos biztosítóberendezésével vannak felszerelve, de a gyártó Bombardier előkészítette rajtuk a vezető nélküli üzemmódot is, amit 2018-tól, ha már csak ezek a kocsik lesznek a sub-surface vonalakon, már használni is fognak.

S stock találkozó a Chalfont & Latimer állomáson a Metropolitan vonalon

A nyolckocsis szerelvényekben összesen 306 ülés található, illetve plusz 36 felhajthatóval ez több is lehet. Az S8 szerelvények négy kerekesszékes utast tudnak fogadni erre kialakított helyen. Négy fő per négyzetméterrel számolva a nyolckocsis szerelvényekben 697 ember fér el, így a teljes befogadóképességük meghaladja az ezer főt.

A képen látható, hogy felváltva van oldalsó és keresztben álló ülés, de az állóhely is sok<br>A képre kattintva galéria nyílik

A hétkocsisok 256 ülőhellyel és 24 felhajtható ülléssel rendelkeznek, illetve 609 ember tud állóhelyet találni magának, így összesen 865 főt tud elszállítani egy S7-es.

A belső elrendezés tekintetében mindkét típus rendelkezik mind oldalsó, mind pedig keresztben álló ülésekkel, de ez nem megy az állóhelyek rovására, a belső tér így is elég nagy.

Ezzel befejeztük a kéregvasúti gördülőállomány áttekintését, a következő alkalommal az 1972-es tube szerelvény következik.

Kapcsolódó hírek