London Underground 150 - 6. rész: az 1992 Stock

Berky Dénes   ·   2013.03.24. 18:45
IMG_3573

Az 1992 stock a BREL, ma Bombardier gyár által készült a Central line-ra, az 1986-ban készített prototípusok továbbfejlesztésével. Nyolcvanöt vonatot rendelt a londoni metró a BREL-től, melyek mindegyike négy, két egységből álló vonat. Két egységnek van vezetőállással rendelkező kocsija, a szerelvény két végén, a többi távvezérelt. Amikor 1993-ban munkába álltak, a Central line 1968 stock típusú szerelvényeit kezdték kiváltani, amely folyamat két év múlva zárult. A sorozatgyártás közben a Waterloo & City mindössze kétmegállós vonalára is rendelt a British Railway tíz darab kétegységes szerelvényt, mivel 1994-ig a vonal a vasúttársaság tulajdonában állt. Így a kocsik sorozatszáma a vasúton Class 482 lett. A W&C vonalon a kocsikat a British Railway színeire festették, és csak 2006-ban fújták át őket a londoni metró színeire, amikor felújításon estek át. Mivel a W&C vonalnak nincs közvetlen kapcsolata sem a többi metróvonallal, sem a vasúttal, ezért a felszínre daruzás után kocsinként, tréleren szállították őket a felújításra.

East Acton állomásnál egy felújítás előtt álló 1992 stock<br>(fotók: Wikipedia)

A londoni metró első szerelvényei voltak, amik ATO (Automatic Train Operation, azaz automata vonatvezérlő) és ATP (Automatic Train Protection, azaz automata vonatvédelem) rendszerrel is felszereltek, így képesek a teljesen önálló közlekedésre is. A vezető mindkét rendszer működését belátása szerint aktiválhatja. Így háromféle üzemmód áll rendelkezésre a vonat vezetésére. Automata módban az ATO és az ATP rendszer is teljesen működik, így a vezetőnek csak az ajtók nyitása és zárása, illetve az indítási jelzés kiadása a feladata. Félautomata módban az ATO kikapcsolt állapotban van, így a vezető irányítja a vonatot, de az ATP továbbra is figyeli a vonat sebességét, és a pillanatnyi megengedett maximumot, és ha problémát észlel, azonnal közbelép. Amennyiben az ATP rendszert is kikapcsolja a vezető, a vonat maximális sebessége 16 kilométer per órára csökken. Ezt az üzemmódot abban az esetben használják, ha csak rövid mozgásokat végeznek üzemi területeken, vagy ha egy jelző meghibásodott, mivel az ATP azonnal vészfékezne annak meghaladásakor. Utóbbi esetben minden körülmények között engedélyt kell kérni a vörös jelző meghaladására.

A vonatok belső elrendezését tekintve a megszokott tube berendezést találjuk, csak oldalsó ülések, annak érdekében, hogy a szűk keresztmetszet ellenére a lehető legtöbb állóhely legyen.

A felújítás előtt ilyen vérszegény szürke-piros üléshuzatok voltak a Central line szerelvényeiben

Az Central line-ra gyártott szerelvények felújítása 2011-ben kezdődött meg, a teljes belső burkolatot felújították, az ülések szép új, kék huzatot kaptak, az utastájékoztató rendszerek is megújultak, illetve a belső világítást is lecserélték, fényesebbre. A vezetőfülke berendezéseit is felújították, ergonomikusabbak lettek a kezelőszervek, illetve a homlokfal eddig szürke felületei is pirosak lettek, erről könnyen beazonosíthatók a felújított kocsik. A W&C line vonatai, mint említettük, a vonal 2006-os megújulása során már átestek a felújításon.

A Waterloo & City line egyik kocsijának daruzása a vonal felújítása alatt<br>A képre kattintva galéria nyílik

Jelenleg a Central és a W&C vonalon közlekednek az 1992 stock szerelvények, és ezen vonalak állományát csak ezek a vonatok adják.

A következő alkalommal az 1995 és 1996 stock bemutatásával folytatjuk!

Kapcsolódó hírek

Vasút Repülés Hajózás Nagyvasút Légiközlekedés Belvíz

Brüsszel döntött: 2040-ig el kell készülnie a Budapest–Bukarest NSV-nek

iho.hu   ·   2024.06.17. 11:45

Jóváhagyták a TEN-T transzeurópai közlekedési hálózat fejlesztésére vonatkozó új uniós rendeletet, benne a magyar és a román főváros közötti nagy sebességű vasút megépítésére vonatkozó passzust. A döntés végleges, a hálózatot három lépésben fejlesztik tökélyre, a végső határidő 2050.