LOT 767-es hasraszállás: egy biztosítékon múlt?

iho/repülés   ·   2011.12.04. 11:30
cim

A légieseményekkel foglalkozó lengyel állami légibaleseti kivizsgáló bizottság (Panstwowa Komisja Badania Wypadkow Lotniczych, PKBWL) kiadta első, még nem végleges jelentését a LOT 767-esének november elsején történt emlékezetes varsói hasra szállásáról, illetve az azt kiváltó körülményekről.

Hasra szállás után <br>(fotók: PKBWL Preliminary Report)

Az Avherald összefoglalója szerint a repülőgépnek a Newarkból való felszállása után meghibásodott a hidraulikus rendszere, amikor a személyzet a futót és a fékszárnyakat behúzta. A hidraulikavezetéken keletkezett lyuk miatt a központi hidraulikarendszerben leesett a nyomás (a hidraulikafolyadék mennyisége két perc alatt 105,1%-ról 10,6%-ra csökkent). Ezt jelezte a pilótáknak a műszerfalon a gép és a hajtóművek műszaki paramétereit, működési jellemzőit közvetítő EICAS-rendszer. A személyzet a megfelelő ellenőrzőlistákat alkalmazta, majd konzultált a légitársasággal és ezután döntött a repülés folytatásáról.

Itt van a lyuk, ami miatt elment a központi hidraulikarendszer nyomása

A varsói megközelítés során azonban a személyzet sikertelenül próbálta a vészkibocsátó rendszerrel kiengedni a futókat. A várakozó légtérben köröző 767-est a lengyel légvédelem készültségi géppárja látogatta meg. A vadászgépek személyzete ellenőrizte az utasszállítót és megállapították, hogy a futók változatlanul zárt, benti helyzetben vannak. A személyzet gravitációs kibocsátással is próbálkozott, eredmény nélkül.

A később kiszerelt, kilyukadt hidraulikavezeték

72 perccel az első megszakított megközelítés után, miután a személyzet minden módját megpróbálta a futók kibocsátásának és az üzemanyag is fogyóban volt, végül a pilóták a hasra szállás mellett döntöttek. A gép sikeres hasra szállása, majd megállása után az utasokat a vészkijáratok és az automatikusan kinyíló csúszdák segítségével, másfél perc alatt kimenekítették.

Az a bizonyos biztosítékpanel, ahogy a vizsgálók látták a gép kiürítése után

A kiürítés után 15-20 perccel léptek a fedélzetre a lengyel állami balesetvizsgáló bizottság, a PKBWL tagjai. Az első szemlén megállapították: a „C829 BAT BUS DISTR” biztosíték kiugrott állapotban van a P6 panelen, míg a „C4248 LANDING GEAR ALTN EXT MOTOR” biztosíték zárt, normális helyzetben van. A C829-es biztosíték egyebek mellett a vészhelyzeti futóműkibocsátó rendszert védi. A biztosíték pozícióját nem jelezte a személyzetnek semmilyen rendszer, azt csak szemrevételezéssel tudta volna ellenőrizni a gép személyzete.

A gép felemelése a betonról

Miután a gépet felfújható emelőpárnák segítségével felemelték a betonról, külső áramforráshoz csatolták, majd a C829-es biztosítékot visszakapcsolták. Ezután a futómű vészkibocsátó rendszere aktiválódott és sikeresen, akadálymentesen kiengedte, majd rögzítette a futókat. Így a repülőgépet el tudták vontatni a légitársaság karbantartó hangárjába.

A felemelt gép az alternatív rendszer révén kibocsátott futókkal

Az előzetes jelentés, mint ahogy a balesetvizsgáló hatóságok részéről ez így szabályszerű, nem minősíti a személyzet tevékenységét, nem tartalmaz értékelő mozzanatokat, csak megállapítja az események pontos sorrendjét és az események azonosítható okait. 

Kapcsolódó hírek

Repülés Légiközlekedés

KLM: százötven nyári célállomás

iho/repülés   ·   2024.03.10. 12:00

A holland királyi légitársaság a nyári menetrendi időszakban hét százalékkal több ülőhelyet kínál az elmúlt év azonos időszakához képest, így a felkínált kapacitás minimálisan marad csak el az eddigi rekordot jelentő 2019-es szinthez képest.